۰

چگونه جلوی ریخت و پاش خرید را بگیریم؟

بسیاری از خرید هایی که این روزها انجام می دهید نیاز واقعی شما نیستند بلکه نیازهای کاذبی هستند که خودتان آنها را واجب کرده اید. خیلی ها با همین صرفه جویی های ساده توانسته اند کمک های بزرگی به زندگی خودشان کنند.
 چگونه جلوی ریخت و پاش خرید را بگیریم؟
به گزارش سرویس خبری تفتان ما، نیاز به خرید درحالی که توی کمد بچه ها و همسر پر از لباس است و همیشه از کمبود جا برای لباس ها ناله می کنید احتمالا نیازواقعی نیست بلکه نیاز به تغییر است که وجود شما را برای خرید بیشتر قلقلک می دهد. شما می توانید نیاز به تغییر را با روش های دیگری هم تأمین کنید.

سوا کردن ضروری ها از غیرضروری ها
اغلب پای درد و دل هرکس که بنشینیم از مشکلات اقتصادی  می نالد. اما این روزهای آخر سال پاساژها و مراکز خرید پر از جمعیتی است که در حال انتخاب و خرید کالای مورد علاقه شان هستند. یک نکته ظریف اینجاست که این دو موضوع در کنار هم نمی توانند قرار بگیرند. با طرح یک سؤال، موضوع واضح تر می شود، این خریدها یک نیاز فردی است یا به دنبال مدهای روز جامعه و عرف غلط است؟! برای اینکه به جواب این سؤال برسید کافی است میزان مبلغی را که می توانید برای خرید مایحتاج هزینه کنید در کنار پس اندازی که می خواهید داشته باشید روی کاغذی بنویسید.

تله کالاهای تخفیف دار
این روزها مغازه هایی که اجناس خودشان را با تخفیف های خوبی عرضه می کنند بیشتر از روزهای دیگر خودنمایی می کنند. قبل از ورود به این مغازه ها و فروشگاه ها کمی فکر کنید که شما اصلا به محصولات داخل آن مغازه احتیاج دارید یا خیر؟ گول برچسب های بزرگ و رنگی تخفیف روی شیشه های مغازه ها را نخورید. به جیب تان فکر کنید و بعد از آن به تعداد دفعاتی که ممکن است آن جنس توسط شما استفاده شود. قبول داریم که معمولا تخفیف ها وسوسه کننده اند اما قانع کننده نیستند. گوشه ذهن تان این را مرور کنید آیا این نیاز واقعی شماست؟

لباسهایتان را به اشتراک بگذارید
با دوستان و اقوام بچه دارتان یک گروه تشکیل دهید که محدوده سنی بچه ها متفاوت باشد. کفش و لباس های بچه ها به خصوص نوع مجلسی و رسمی آنها اغلب اوقات نو می مانند. این لباس ها را با هم به اشتراک بگذارید. باور کنید هزینه های تان به طور چشمگیری کاهش پیدا می کنند.

آستین ها را لطفا بالا بزنید
اگر کمی، فقط مقدار کمی به خیاطی و کوک زدن علاقه داشته باشید، خیلی راحت می توانید خلاقانه لباس های تان را نو کنید. یکی از ساده ترین کارهایی که می توانید انجام بدهید مروارید دوزی است. چند عدد مروارید رنگ متفاوت با لباس را بخرید و روی لباس یا مانتوی سال پیش تان بدوزید.

تفاوت های بزرگ با کارهای کوچک
حالا نوبت وسایل داخل خانه است. احتمالا دوست دارید تعداد زیادی از آنها را عوض کنید. باور کنید لازم نیست تمام آنها را عوض کنید. می توانید با تغییر کمی در ظاهر بعضی از آنها، دل تان را راضی کنید. اگر پارچه های مبلمان ها رنگ و رو رفته شده اند، می توانید فقط پارچه های آنها را عوض کنید نه کل آن را. پرده ها هم اگر همین قدر تغییر کرده اند می توانید پارچه ساده پرده را نگه دارید و پرده حاشیه را عوض کنید.

چیدمان را تغییر دهید
تغییر که همیشه نباید همراه با خرید باشد. شما می توانید با تغییر چیدمان وسایل داخل منزل تان تغییر زیادی در حال و هوای آن ایجاد کنید. همین جابه جا کردن وسایل حس خلاقیت شما را زنده می کند.

حراجی های واقعی را بشناسید
پیشنهاد ما به شما برای اینکه حراجی های واقعی را شناسایی کنید این است که حتما قبل از خرید ، قیمت نسبی و حدودی اجناس آن را در حالت غیر از حراجی بدانید. از طرف دیگر می توانید بررسی کنید آیا مبالغی که فروشگاه اعلام کرده است به محصولاتش می خورد یا نه، مثلا ارزشش را دارد بابت یک کیف پول ساده که مشابه آن در بسیاری از فروشگاه ها پیدا می شود، این مبلغ را به عنوان حراج بدهید یا نه؟بسیاری از فروشگاه ها و مراکز خرید به دلایل مختلف در زمان های متفاوت اعلام حراج می کنند در حالی که قیمت ها دقیقا همان قیمت های قبلی است.

لطفا جوگیر نشوید
به هر قفسه ای که نگاه می اندازید به نظرتان می رسد این را هم لازم دارید، قفسه تنقلات نگاه تان را جلب می کند، به نظرتان یکی دو بسته کوچک شکلات و یکی دو آبمیوه که طعم های جدید دارد و خوراکی های کوچک دیگر هزینه خاصی برایتان نخواهد داشت پس همگی را بر می دارید، به صندوق می روید و بعد از دیدن فاکتور کلی متحیر می شوید. این هنوز آخر ماجرا نیست چون بعد از اینکه به خانه می آیید، می بینید کلی از اقلام مورد نیاز را تهیه نکرده اید.

مثل مادربزرگ ها خرید کنید
ساده ترین و راحت ترین راه جلوگیری از این گونه مشکلات این است که هنگام خرید با دقت به کیفیت محصولات توجه کنید مثلاً اگر پارچه ای است حتما جنس آن را لمس کنید و همه جایش را با دقت وارسی کنید. اگر محصولات غذایی می خرید اول به تاریخ مصرفش نگاه کنید. علامت استاندارد هم برای بسیاری از محصولات باید کنترل شود. اگر اجناس شکستنی می خرید حتما حواستان باشد ترک، شکستگی یا پریدگی نداشته باشد. خلاصه اینکه حسابی چشم هایتان را باز کنید و مثل مادربزرگ ها با دقت تمام خرید کنید.

فکر کنید بعد بخرید
تجربه نشان داده است اگر چیزی را نپسندیدید و به اصرار دیگران بخرید دلتان با آن صاف نمی شود. پس بهتر است برای سلیقه خودتان هزینه  کنید و اگر سایز دلخواه تان را پیدا نمی کنید از خیرش بگذرید. چون هزینه کردن و بعد افسوس خوردن برای اینکه تمایلی به استفاده از آن ندارید دیگر فایده ای ندارد. سعی کنید همیشه خودتان باشید اگر فلان رنگ به اصطلاح مد شده اما شما رغبتی به آن ندارید دلیلی ندارد برای حرف مردم حتما همان رنگ را بخرید. به خاطر دیگران خرید نکنید و همیشه در خرید به سلیقه خودتان هم احترام بگذارید.
 
انتهای پیام/ تسنیم
جمعه ۷ اسفند ۱۳۹۴ ساعت ۱۰:۴۰
کد مطلب: 427550
ارسال نظر
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما *