۰

رفع انسداد عروق در اردبیل زیر 90 دقیقه انجام می‎شود

یک فوق تخصص قلب، از رفع انسداد عروق در کمتر از 90 دقیقه در بیمارستان امام خمینی(ره) اردبیل خبر داد.
رفع انسداد عروق در اردبیل زیر 90 دقیقه انجام می‎شود
به گزارش سرویس اجتماعي  تفتان ما، به نقل از پیام پزشکی؛ بهزاد باباپور گفت: در سال‎های گذشته وقتی بیماری دچار گرفتگی رگ می‎شد دارویی تزریق می‎کردند که در بعضی از افراد سبب رفع انسداد می‎شد.
وی اظهار کرد: امروزه در کل دنیا با استفاده از آنژیوگرافی و آنژیوپلاستی در مدت زمان کمی رگ مسدود شده باز می‎شود که بیمارستان امام خمینی(ره) اردبیل نیز جزو31 مرکز درمانی کشور است که این عمل در آن با موفقیت بالایی انجام می‎شود در صورتی که در مراکز بزرگتری در تهران هنوز این روش درمانی وجود ندارد.
این پزشک افزود: شایعترین علت مرگ و میر در جهان بیماری‎های قلبی عروقی است که قسمتی از آن مربوط به سکته قلبی و قسمتی نیز با عوارض این بیماری در ارتباط است.
وی ادامه داد: در سکته قلبی لخته‎ای در رگهای قلب تشکیل شده و با اختلال در خون‎رسانی سبب از بین رفتن عضله‎ای می‎شود که خون‎رسانی به آن دچار مشکل شده است.
بابا پور بیان کرد: به دنبال سکته قلبی و از بین رفتن قسمتی از عضله قلب که باعث نارسایی قلبی می‎شود، ممکن است فرد دچار مشکلات دریچه‎ای شده و نامنظمی قلبی پیدا کند که منجر به فوت بیمار شود.
وی با تاکید بر اینکه تحول بزرگی در درمان و پیشگیری از سکته قلبی صورت گرفته است، اضافه کرد: امروزه آمار فوت ناشی از سکته قلبی کاهش یافته چرا که با پیشرفت‎های صورت گرفته، این بیماری بلافاصله سبب مرگ نمی‎شود.
این عضو هیات علمی خاطر نشان کرد: وقتی رگی به طور کامل گرفته می‎شود 40 تا 50 درصد آن از قبل بدون آنکه بیمار متوجه شود مسدود شده بوده و با اضافه شدن لخته به آن، منجر به سکته می‎شود.
وی با بیان اینکه گرفتگی عروق علایمی دارد، گفت: شایعترین علامت‎ها آین است که فرد با انجام فعالیت، بالا رفتن از پله و یا دویدن احساس خستگی، درد یا تنگی نفس کرده و به محض نشستن و استراحت علایم رفع می‎شود.
باباپور توصیه کرد: افراد در صورت داشتن چنین نشانه‎هایی به پزشک مراجعه کنند چرا که فرد به این حالت‎ها عادت کرده و با استراحت کوتاهی به فعالیتش ادامه می‎دهد و بعدها با اضافه شدن لخته دچار سکته می‎شود.
این فوق تخصص قلب، درد ناگهانی و شدید در زیر جناغ سینه که بیشتر از 20 دقیقه و یا نیم ساعت طول بکشد و ممکن است با تعریق، تنگی نفس، تهوع و استفراغ همراه باشد را از علایم سکته قلبی برشمرد.
وی اظهار کرد: معمولا این درد به حدی شدید است که بیمار را از حرکت بازداشته و فرد فشار سنگینی روی قفسه سینه احساس ‎کند، شاید شدیدترین دردی باشد که در طول عمرش تجربه کرده است.
باباپور با اشاره به اینکه ممکن است در برخی افراد شدت درد زیاد نباشد، افزود:  در مواردی این امکان وجود دارد که در ابتدا درد خفیف بوده و به تدریج شدت گیرد، بنابراین فردی که در قفسه سینه زیر جناغ، درد و سوزش احساس ‎کند باید به پزشک مراجعه کند.
وی استعمال دخانیات، بی‎تحرکی، فشارخون  و چربی بالا و دیابت را از عوامل زمینه‎ساز ابتلا به گرفتگی عروق دانست و گفت: این بیماری یک بیماری اکتسابی است که می‎توان با اصلاح سبک زندگی از آن پیشگیری کرد.
این پزشک با بیان اینکه درصد بالایی از مبتلایان به فشارخون از بیماری خود خبر نداشته و یا دارو مصرف نمی‎کنند، تاکید کرد: با کنترل فشارخون و دیابت، استفاده از روغن مایع به جای کره و روغن‎های جامد و حیوانی، مصرف میوه و سبزیجات و انجام 30 دقیقه ورزش حداقل 5 روز درهفته می‎توان از انسداد عروق و سکته قلبی پیشگیری کرد.
 
انتهای پیام/
پنجشنبه ۶ اسفند ۱۳۹۴ ساعت ۱۰:۰۶
کد مطلب: 427570
ارسال نظر
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما *