۰

دستور سازمانی برای توقف فعالیت روزنامه شهروند نداده‌ایم/ به‌کارگیری ۱۹ فروند بالگرد در طرح نوروزی

رئیس جمعیت هلال احمر از فعالیت ۲ بالگرد جدید در طرح نوروزی امداد و نجات خبر داد و گفت:‌ یکی از این بالگردها توسط شرکت پنها ساخته شده و دیگری به صورت استیجاری و طی قرارداد با ارتش استفاده می‌شود.
دستور سازمانی برای توقف فعالیت روزنامه شهروند نداده‌ایم/ به‌کارگیری ۱۹ فروند بالگرد در طرح نوروزی
به گزارش سرویس بهداشت و سلامت تفتان ما، امیرمحسن ضیایی در نشست خبری طرح امداد و نجات نوروزی، اظهار داشت: 300 میلیون نفر در دنیا نوروز را جشن می‌گیرند، ولی گاهی وقایعی تلخ در ایام نوروز به وقوع می‌پیوندد که یکی از این وقایع مشکلات تصادفات جاده‌ای است.
وی افزود: در دنیا 1.2 میلیون نفر در تصادفات جاده‌ای به‌صورت سالانه از بین می‌روند و 20 تا 50 میلیون نفر نیز مصدوم می‌شوند، همچنین میلیاردها دلار خسارت به کشورها وارد می‌شود.
رئیس جمعیت هلال‌احمر با اشاره به اینکه آمار تصادفات در کشورهایی که سطح اجتماعی و اقتصادی متوسط و پایینی دارند بیش‌تر است، گفت: البته ایران در بسیاری از شاخص‌ها پیشرفته بوده، ولی بااین‌وجود آمار 16 هزار کشته در سال خوب نیست، هرچند که این رقم از 27 هزار نفر طی سال‌های اخیر به 16 هزار کشته کاهش پیدا کرده است. این موضوع نشان‌دهنده تمرکز دستگاه‌ها در کشور بوده و درواقع می‌توان با همکاری بیش‌تر بین بخشی، شاهد کاهش و به حداقل رساندن تصادفات باشیم.
ضیایی بابیان اینکه دومین علت مرگ‌ومیر در کشور به دلیل تصادفات بوده است، گفت: طی 10 سال گذشته 235 هزار نفر در جاده‌ها به دلیل تصادف جان خود را از دست داده و از 2 میلیون و 200 هزار نفر دیگر نیز مجروح شده‌اند.
وی با اشاره به اینکه بر اساس آمارهای یونیسف 1.4 درصد درآمد ناخالص ملی در کشور در تصادفات جاده‌ای هزینه‌ می‌شود، گفت: 1.5 میلیارد دلار هزینه تصادفات طی یک سال است. همچنین تصادفات علاوه‌بر ایجاد مجروحیت و معلولیت، مشکلات روانی و اجتماعی زیادی به همراه دارد.
وی شرایط تصادفات و مرگ‌ومیر ناشی از آن را نگران‌کننده دانست و ابراز امیدواری کرد که با هماهنگی بین بخشی بتوانیم شاهد کاهش هرچه بیش‌تر تصادفات باشیم، چراکه حتی یک نفر تلفات نیز زیاد است.
رئیس جمعیت هلال‌احمر با اشاره به کشته شدن 950 نفر طی ایام نوروز در یک سال، گفت: 16 هزار کشته طی یک سال نیز برابر با تلفات یک زلزله متوسط است و سازمان‌های بین‌المللی همچون فدراسیون بین‌المللی صلیب سرخ از تصادفات به‌عنوان بحران مزمن یاد می‌کند که بسیاری از آنها با اقدامات ساده قابل کم شدن است.
ضیایی افزود: استفاده از کمربند ایمنی 40 تا 50 درصد ضایعات منجر به فوت را کاهش داده و استفاده از کلاه ایمنی نیز تا 70 درصد مانع از کشته شدن راکبین موتورسوار می‌شود.
وی در ادامه با اشاره به موضوع بودجه جمیعت هلال‌احمر، گفت: خبر خوب در این زمینه این است که بودجه‌ای را شورای هیأت دولت تصویب کرده و این مسئله به خزانه رفته، لذا یک سیری برای محقق شدن آن وجود دارد ولی به‌طورکلی درخواست ما این است که متوسط حداقل دریافت دستگاه‌های اجزایی را به ما تحویل دهند.
رئیس جمعیت هلال‌احمر ادامه داد: در رابطه با حضور نیروهای امدادی در حج نیز مرکز پزشکی جمعیت هلال‌احمر باید وضعیت را بسنجد و این موضوع نیز بستگی دارد که چقدر به ایرانیان ویزا دهند. لذا ازآنجایی‌که هنوز تعداد ورود به کشور عربستان مشخص نیست ما نیز در مورد تعداد نیروهای مرکز پزشکی حج و زیارت هلال‌احمر اقدامات دقیقی انجام نداده‌ایم.
وی در مورد موضوع استفاده از ذخایر احتیاطی جمعیت گفت: 5 درصد بودجه هلال‌احمر هرسال به ذخایر احتیاطی می‌رود که این مسئله از سال 83 رخ داده و منبعی نیز موجود است که رئیس جمعیت هلال‌احمر با تصویب شورای عالی هلال‌احمر می‌تواند برای پیشبرد برنامه‌ها از آن بهره‌مند شود.
ضیایی در ادامه از آمادگی جمعیت هلال‌احمر جهت اجرای طرح سلامت‌یار در یک بیمارستان کشور خبر داد و اعلام کرد: اساساً این داوطلبان کار پزشکی و شبه پزشکی نمی‌کنند و اقدامشان درواقع کرشان فعالیت حمایت روانی و هدایت آنها در جریان درمان است.
وی اضافه کرد: ویژه ایام نوروز نیز نیروهای هلال‌احمر در نجف اشرف و کربلای معلا به زائران ارائه می‌دهند که باتوجه به افزایش حضور زائران پزشک و پرستاران بیش‌تری به این کشور اعزام می‌کنیم.
رئیس جمعیت هلال‌احمر در پاسخ به خبرنگار فارس در مورد ویژگی بالگرد جدید که امروز به ناوگان امداد و نجات افزوده می‌شود،‌ گفت: این بالگرد ای پی 412 بل بوده و یکی از پیشرفته‌ترین بالگردها برای این منظور است. همچنین این بالگرد توسط شرکت هلی‌کوپتر سازی پنها ساخته شود و مجوزهای پروازی خود را انجام داده است البته بخش‌هایی از این بالگرد همچون موتور در کشور ساخته نشده و سه مورد سفارش از این بالگردها به شرکت پنها داده‌ایم که اولین بالگرد دریافت شده و دومی نیز قرار است تا پایان نوروز به سازمان امداد و نجات ارائه شود. فروند بعدی نیز اقدامات تجهیزاتی آن در حال انجام است که امیدواریم در ابتدای سال 95 به ما تحویل داده شود.
وی همچنین درباره سن بالگردهای امداد و نجات گفت: ناوگان ما روسی است، البته سن بالگردها چندان مؤثر نیست بلکه زمان و کارکرد آن برای ما مدنظر است که در حال حاضر تمام بالگردها مجوز داشته و تست‌های لازم برای آن انجام شده است، البته باید توجه داشت تهیه بالگرد یکی از مسائل سخت و پیچیده بوده و گران‌قیمت است و امیدواریم دولت و مجلس بتوانند در این رابطه با ما همکاری داشته باشند.
وی با اشاره به اینکه ارائه بالگردها به کشورها به‌راحتی انجام نمی‌گیرد، گفت: ازآنجایی‌که بالگرد ممکن است تبدیل به سلاح شود، در دنیا محدودیت‌هایی برای ارائه آن وجود دارد، البته ازآنجایی‌که ما در جمعیت هلال‌احمر فعالیّت دریم این کار ساده‌تر بوده ولی به‌طورکلی پیچیده است.
رئیس جمعیت هلال‌احمر خاطرنشان کرد: بالگردی که شرکت پنها در اختیار ما قرار داده قیمت آن تقریباً معادل قیمت بین‌المللی بوده، ولی نکته‌ای که حائز اهمیت است، درواقع این بوده که تنها قیمت مطرح نیست بلکه پشتیبانی هم حائز اهمیت است و ما از این مسئله نگرانی نداریم.
وی تصریح کرد: از 19 بالگردی که در طرح نوروزی به‌کارگیری می‌شود، یک فروند آن مربوط به ارتش بوده که به‌صورت استیجاری و طی قرارداد به ناوگان ما اضافه شده است.
ضیایی در پاسخ به این سؤال که چرا هلال‌احمر با اینکه یک نهاد غیردولتی است از دولت درخواست بودجه دارد، گفت: هلال‌احمر یک نهاد عام‌المنفعه غیردولتی است ولی بازوی حمایتی دولت‌ها در دنیا نیز به شمار می‌رود. همچنین امداد و نجات و آموزش همگانی را به لحاظ قانونی به هلال‌احمر سپرده‌اند، لذا مجلس و دولت باید در تأمین هزینه‌ها در این رابطه کمک کنند، این موضوع در فدراسیون بین‌المللی صلیب سرخ هلال‌احمر پذیرفته شده است.
رئیس جمعیت هلال‌احمر در پاسخ به این سؤال که شنیده‌ها حکایت از توقف انتشار روزنامه شهروند دارد و آیا شما این مسئله را تأیید می‌کنید یا خیر، گفت: شهروند یک روزنامه با گرایش اجتماعی است و تا این لحظه دستور سازمانی برای توقف انتشار آن نداده‌ایم، ولی اینکه چقدر با مأموریت‌های هلال متناسب است، در حال مطالعه بوده،‌هزینه‌هایی که در این زمینه هلال‌احمر متحمل می‌شود باید موردبررسی قرار گیرد. البته حضور روزنامه شهروند برای ما مزیت است، ولی در این رابطه در حال مذاکره هستیم.
انتهای پیام/ فارس
دوشنبه ۱۷ اسفند ۱۳۹۴ ساعت ۱۲:۱۶
کد مطلب: 428651
ارسال نظر
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما *