۰

تلفن ۱۴۹۰ پاسخگویی به سئوالات دارویی در نوروز

دبیر ستاد مرکزی اطلاع‌رسانی داروها و سموم سازمان غذا و دارو گفت: در تعطیلات نوروز 1395 مراکز اطلاع رسانی داروها و سموم با شماره 1490 برای ارتقاء رضایتمندی مردم در خصوص نحوه تهیه داروها و ارائه پاسخ‌های علمی در خصوص سئوالات دارویی و مسمومیت‌ها آماده خدمت‌رسانی است.
تلفن ۱۴۹۰ پاسخگویی به سئوالات دارویی در نوروز
به گزارش سرویس بهداشت و سلامت تفتان ما، یسنا به‌منش دبیر ستاد مرکزی اطلاع‌رسانی داروها و سموم سازمان غذا و دارو با اشاره به یازدهمین سال پیاپی برگزاری طرح آماده‌باش مراکز اطلاع‌رسانی داروها و سموم جهت ارائه خدمات دارویی به مردم اظهار داشت: این طرح سراسری از اواخر اسفندماه لغایت 15 فروردین‌ماه هرسال به سرپرستی سازمان غذا و دارو و با همکاری دانشگاه‌های علوم پزشکی کشور، معاونین غذا و دارو، کارشناسان مراکز اطلاع‌رسانی داروها و سموم و دیگر ادارات در تعطیلات عید اجرا می‌شود.
وی اضافه کرد: اهمیت اجرای طرح مذکور فراهم کردن امکان دسترسی ساده‌تر از طریق تماس تلفنی و دریافت درخواست‌های اطلاعات دارویی و موارد مسمومیت توسط مردم است که به‌واسطه تعطیلات نوروز و افزایش سفرهای بین‌شهری و عدم دسترسی به صد در صد ظرفیت خدمات دارویی ممکن است دشواری‌هایی ایجاد شود.
وی همچنین افزود: با تمهیداتی که اتخاذ می‌شود، مراکز اطلاع‌رسانی داروها و سموم در ساعات بیشتری عهده‌دار پاسخگویی به تماس‌های تلفنی بوده و پوشش دهی و راهنمایی درخواست‌کنندگان به شیوه‌ای بهتر و درنتیجه رضایت‌مندی بیشتری صورت می‌گیرد.
به‌منش در ادامه سخنانش به اهداف کلی طرح آماده‌باش در تعطیلات نوروز 1395 نیز پرداخت.
وی اطلاع‌رسانی در خصوص تلفن تماس مراکز اطلاع‌رسانی داروها و سموم (1490 و شماره‌های اختصاصی)، آشنایی با شرح وظایف این مراکز، ارتقاء رضایتمندی مردم در خصوص نحوه تهیه داروها و ارائه پاسخ‌های علمی در خصوص سؤالات دارویی و مسمومیت‌ها از طریق تماس تلفنی را به‌عنوان مهم‌ترین اهداف طرح بیان کرد.
این مقام مسئول در سازمان غذا و دارو اطلاع از نحوه حمل و نگهداری و همچنین مصرف داروها در سفر، آگاهی از نحوه پیشگیری از انواع مسمومیت‌ها در طی تعطیلات نوروز و سفر و همچنین اطلاع از نحوه انهدام داروهای بدون مصرف یا تاریخ گذشته را به‌عنوان دیگر خواسته موردنظر ستاد متبوعش از طرح آماده‌باش نوروزی عنوان کرد.
 دبیر ستاد مرکزی اطلاع‌رسانی داروها و سموم سازمان غذا و دارو از تعیین شیفت‌های 24 ساعته برای مرکز اطلاع‌رسانی داروها و سموم تابعه جهت پاسخگویی به سؤالات دارویی و موارد مسمومیت (با بهره‌گیری از امکانات مرکز DPIC تابعه و یا Divert نمودن شماره به داروخانه‌های شبانه‌روزی و دولتی) به‌عنوان اقدامات اختصاصی صورت پذیرفته در این باره اشاره کرد.
وی همچنین در پایان برخی فعالیت‌های اطلاع‌رسانی و آگاه‌سازی از طریق پمفلت، پوستر و یا تبلیغات شهری که با همکاری روابط عمومی سازمان غذا و دارو انجام‌شده است و قرار است به‌صورت مجزا و یا مشترک با دیگر نهادها، بعد از انجام هماهنگی‌های لازم با پلیس راهنمایی و رانندگی و جمعیت هلال‌احمر استان، در مبادی ورودی شهر در اختیار مسافرین قرار گیرد را به شرح ذیل معرفی کرد:
- اعلام فهرست داروخانه‌های شبانه‌روزی شهرستان‌ها، همراه با شماره تلفن و پیش‌شماره جهت انعکاس در برگه‌های انتشاراتی که در اختیار مسافران قرار می‌گیرد،
-ارائه توصیه‌های دارویی در تعطیلات نوروزی،
-ارائه توصیه‌های نحوه پیشگیری از مسمومیت‌های غذایی، دارویی، مواد شوینده و شیمیایی، گیاهان سمی و گزیدگی‌ها و کمک‌های اولیه در برخورد با مسمومیت‌های فوق. (انتشار مطلب به نحو مقتضی)،
-ارائه مطالب در خصوص نحوه معدوم‌سازی داروهای بلااستفاده منزل. (برنامه رادیویی، تلویزیونی، روزنامه محلی).
 
انتهای پیام/ فارس
شنبه ۲۲ اسفند ۱۳۹۴ ساعت ۱۱:۵۶
کد مطلب: 429125
ارسال نظر
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما *