۰

بحران اجتماعی دهه آینده فقدان و غیبت مادران در عرصه خانه است

طهورا نوروزی گفت: نکته دیگر نگاه حمایتی و ویژه به نقش و جایگاه مادران به عنوان کانون خانواده است. امروز نقش مادری در تنگناهای معیشتی، اجتماعی و فرهنگی در حال کم رنگ شدن است و بحران اجتماعی دهه آینده بحران فقدان و غیبت مادران در عرصه خانه است.
بحران اجتماعی دهه آینده فقدان و غیبت مادران در عرصه خانه است
به گزارش سرویس اجتماعي  تفتان ما، طهورا نوروزی مشاور امور زنان و خانواده ستاد امربه معروف و نهی از منکر در گفت و گو با زنان خبر با اشاره به ضرورت های حوزه زنان عنوان کرد:امروز نگاه به حوزه زنان باید ضرورت محور باشد و بدانیم چه مباحثی ضرورت حوزه زنان و خانواده است.فراگیری ساختارهای توسعه‌ای در جامعه روی کارکردهای سنتی خانواده تأثیر گذاشته است و مهمترین ضرورت در این حوزه احیای کارکردهای فطری در خانواده است.
وی افزود: امروزه نقش‌ها در خانواده دچارچالش شده است و الگوهای والد روز به روز از اثرگذاریشان در خانواده کم‌رنگ تر می‌شود. به نظر می‌رسد یکی از رویکردهای مهم در قانونگذاری و برنامه‌ریزی احیای کارکردهای فطری خانواده باشد یعنی سازو کار قوانین غیر مرتبط با موضوع خانواده در راستای احیای کارکردهای طبیعی و فطری این نهاد باشد.
مشاور امور زنان و خانواده ستاد امر به معروف و نهی منکر گفت: نکته دیگر نگاه حمایتی و ویژه به نقش و جایگاه مادران به عنوان کانون خانواده است. امروز نقش مادری در تنگناهای معیشتی، اجتماعی و فرهنگی در حال کم رنگ شدن است و بحران اجتماعی دهه آینده بحران فقدان و غیبت مادران در عرصه خانه است، غیبتی که به دلیل نبود مادر در خانه به منظور اشتغال و کمک به تأمین معیشت خانواده است یا اینکه مادر حضور دارد اما وجودش کالبدگونه و بدون هیچگونه تأثیرگذاری مثبت و مؤثر در خانه است.
نوروزی ادامه داد:‌ در حوزه قانون‌گذاری و اجرا، بهبود وضعیت مادران در خانواده بسیار مهم است. نکته مهم دیگر نگاه ویژه به توانمندسازی مادران به لحاظ فرهنگ دینی و نهادینه سازی باورهای فطری در مادران است اینکه امروز چه بخش‌هایی از طرح‌ها و برنامه‌های ما با گروه مخاطب مادران به ویژه مادران خانواده‌های جوان که خانواده آنها مثل یک نهال نو پا نیاز به حفاظت و حراست دارد،‌ مطابقت دارد.
وی عنوان کرد:‌ طبیعی است که اعتقاد و التزام به فرهنگ دینی با توانمند‌کردن صحیح مادران جوان می‌تواند یکی از راه‌های مؤثر در احیای کارکردهای خانواده باشد. امروز در فرایند برنامه‌ریزی در حوزه خانواده دو گروه خانواده‌های جوان و خانواده‌های دارای فرزند جوان بیشترین آسیب را داشته و مهمترین ضرورت برنامه‌ریزی برای مادران در این خانواده‌هاست.
مشاور امور زنان و خانواده ستاد امربه معروف و نهی منکر ادامه داد: بحث تشکیل خانواده به عنوان یک معروف پایه در جامعه باید مدنظر قرار گیرد. تشکیل خانواده با دو چالش فرهنگی و اقتصادی در جامعه امروز دچار بحران شده و این مسئله منجر به کاهش ازدواج شده است.نگاه برنامه‌ریزان فرهنگی در حوزه تشکیل خانواده بیشتر نگاه‌های مقطعی،کوتاه مدت، حمایتی و اقتصادی است در صورتیکه به نظر می‌رسد وزن چالش‌های فرهنگی در حوزه تشکیل خانواده بالاست و اتفاقاً در حوزه برنامه‌ریزی با رویکرد فرهنگی به تشکیل خانواده کمتر توجه شده است.
نوروزی عنوان کرد: امروز ازدواج به عنوان یک شاخص مهم اجتماعی در بهبود سلامت جامعه و مصون ماندن جامعه از آسیب‌ها می‌تواند مؤثر باشد که این مهم نیازمند نگاه جامع در برنامه‌ریزی حوزه خانواده است در حقیقت برنامه‌ریزی در این حوزه باید آینده‌نگر و پیشگیرانه باشد یعنی رصد کنیم چه مسائل و مشکلاتی در جامعه وجود دارد که اگر به موقع به آنها رسیدگی نشود بحران‌های آینده خانواده می‌شوند.
وی گفت:‌ امروز فقر فرهنگ دینی در خانواده‌ها منجر به فقدان اخلاق شده است و نبود اخلاق با ایجاد ایجاد آسیب‌هایی مثل طلاق می‌تواند در فروپاشی خانواده مؤثر باشد . حال این نگاه اگر بایک بینش و روش صحیح در فرایند برنامه‌ریزی قرار گیرد می‌تواند جنبه پیشگیرانه داشته باشد بر این اساس باید نگاه‌های سلیقه‌ای و موضوعی را به نگاه‌ها و رویکردهای مسئله محور درحوزه برنامه‌ریزی برای خانواده تغییر داد همچنین نگاه‌های بومی و داخلی را جایگزین دیدگاه‌های وارداتی در حوزه خانواده کرد تا با برنامه‌ریزی‌ها و اجراها دردی از خانواده تسکین یابد.
انتهای پیام/
شنبه ۲۱ فروردين ۱۳۹۵ ساعت ۰۷:۵۷
کد مطلب: 430380
ارسال نظر
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما *