۰

عشق ستوده به ایران ستودنی است/ گرامیداشت زنده‌یاد ستوده در بنیاد افشار

رییس بنیاد موقوفات دکتر افشار از برپایی مراسم یادبودی برای زنده‌یاد منوچهر ستوده در چهارشنبه ۲۵ فروردین در سالن موقوفات افشار خبر داد و گفت: عشق ستوده به ایران ستودنی است.
عشق ستوده به ایران ستودنی است/ گرامیداشت زنده‌یاد ستوده در بنیاد افشار
به گزارش سرویس مذهبي تفتان ما، آیت‌الله سیدمصطفی محقق داماد، رئیس بنیاد موقوفات دکتر افشار در پی درگذشت منوچهر ستوده، استاد ایران‌شناس و جغرافیدان کشور با تسلیت به جامعه علمی کشور، درباره وی گفت: استاد ستوده تمام عمرش را در تحقیق و پژوهش در زمینه تاریخ و جغرافیای ایران گذراند و آثار ارزشمندی در این راه از خود باقی گذاشت.
وی با اشاره به اینکه «ستوده» یکی از برجسته‌ترین ایران شناسان و پژوهشگران تاریخ و جغرافیا بود که نه تنها در این مسیر قلم بلکه در این مسیر قدم هم زده بود، توضیح داد: به طوری که خودش برای بنده توضیح می‌داد ایشان با پای پیاده از تهران و گیلان تا اردبیل رفته بود و تمام روستاهای مسیر را از میان کوهستان‌ها و جنگل‌ها از نزدیک بررسی کرده و به فرهنگ‌های مختلف آشنا بود.
آیت‌الله محقق داماد اظهار داشت: کتاب بسیار ارزشمند ایشان، یک دوره ۱۰ جلدی به نام از «آستارا تا استرآباد» است، وی تمام منطقه، اقوام و فرهنگ این منطقه را از تاریخ  و جغرافیا بررسی و نوشته است.
آیت‌الله محقق داماد با اشاره به اینکه جالب این است وی سبک زندگی‌ بسیار سنتی داشت، یادآور شد: «ستوده» حدود چهل سال پیش یک باغ ده هکتاری در کلارآباد چالوس تهیه کرده و همانجا خانه‌ای برای خود ساخت، تنها زندگی کرده و باغ را سرپرستی می‌کرد، حدود ده سال قبل یعنی حدود نود سالگی تمام این باغ را یک جا به موقوفات دکتر محمود افشار ملحق کرد، بعد در آنجا نوشت تا زمانی که خودم حس و حال دارم این باغ را سرپرستی می‌کنم و سپس شما سرپرستی کنید.
وی با بیان اینکه ستوده در حدود چهار سال قبل که نزدیک به صد سالگی بودند، نامه‌ای برای بنده نوشتند که دیگر نمی‌توانند باغ را سرپرستی کنند، توضیح داد: ما دیگر برای ایشان پرستار دو شیفت گذاشتیم و باغ را اداره کردیم. اما آخرین روزهای سال قبل به دیدارشان رفتم با اینکه حواس جمع و مزاج سالمی داشتند اما حدودی بدنشان تورم داشت بنابراین پزشک معالجه‌شان کردند و ایشان چهارم فروردین امسال به بیمارستان چالوس منتقل شده و تا اینکه شب گذشته به رحمت ایزدی پیوستند.
وی درباره سبک زندگی زنده‌یاد ستوده توضیح داد: وی هیچ زمان از غذاهای غیر سنتی استفاده نمی‌کردند، حتی تخم مرغ غیر رسمی و ماست غیر روستایی نمی‌خورد بنابراین واقعاً انسان سالمی بودند و حتی تا همین چند روز پیش حواس جمعی داشتند.
آیت‌الله محقق داماد اظهار داشت: این استاد بازنشسته دانشگاه جز عشق ایران چیزی در دل نداشت حتی آخرین باری که ملاقاتشان کردم حافظه خوبی داشت و از خودشان غزل و قصایدی برای بنده سروده و خواندند.
وی همچنین افزود: از همه اینها مهم‌تر حوزه تاریخ و جغرافیای ایران است که مخصوصا منطقه مازندران را به خوبی می‌شناخت، فرض کنید شما نام یک خاندان اصیل ایرانی را می‌گفتید بلافاصله تاریخچه آن خانواده را به شما می‌گفتند! بنابراین به همه توصیه می‌کردند که ایران را باید بشناسید و به همه روستاها بروید و فرهنگ‌ها را مطالعه کنید.
آیت‌الله محقق داماد در پایان از برپایی مراسم یادبودی برای زنده‌یاد منوچهر ستوده روز چهارشنبه، ۲۵ فروردین در سالن موقوفات افشار خبر داد.
براساس این گزارش، منوچهر ستوده استاد برجسته تاریخ و جغرافیای کشورمان در سن صد و سه سالگی به رحمت ایزدی پیوست که او تمام عمرش را در تحقیق و پژوهش در زمینه تاریخ و جغرافیای ایران گذراند و آثار ارزشمندی در این راه از خود باقی گذاشت.
 
انتهای پیام/ فارس
يکشنبه ۲۲ فروردين ۱۳۹۵ ساعت ۱۲:۱۳
کد مطلب: 430566
ارسال نظر
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما *