۰

کسی که دندان های زیبایی دارد، روبروی شما می نشیند

سخت تر از مشکلات جسمی در رشته دندانپزشکی این است که تمام تلاشت را برای بیمار خود انجام دهی و عوارض ناخواسته ای بر روی بیمار ایجاد شود.
کسی که دندان های زیبایی دارد، روبروی شما می نشیند
به گزارش سرویس اجتماعي  تفتان ما، به نقل از شاخه طوبی،  بر اساس مصوبه هیئت وزیران در سال 1362 روز 23 فروردین روز دندانپزشک وهفته آخر فروردین ماه هفته دندانپزشکی نامگذاری شد. ما نیز به بهانه روز دندان پزشک به بررسی این حرفه و تاریخچه آن در ایران می پردازیم.
به همین منظور خبرنگار شاخه طوبی با  لیلا مستخدمین حسینی یکی از متخصصان دندانپزشکی در سمنان به گفتگو پرداخت که در ادامه می خوانید:
تعریف شما از دندانپزشکی چیست؟
 دندانپزشکی یکی از شاخه های پزشکی است که در رابطه با بیماری ها و مشکلات دهان و دندان است، البته می توان دندان پزشکی را با بیماری های بدن نیز ارتباط داد، چرا که بیماری هایی وجود دارد که نشانه های اولیه آن در دهان قابل رویت است. یعنی علاوه بر این که ما یک بیماری در دهان و دندان را تشخیص می دهیم و رسیدگی می کنیم می توانیم به بیماری های دیگری هم که نشانه های اولیه آن در دهان و دندان است  را هم پی ببریم.
چرا رشته ی دندانپزشکی را انتخاب کردید؟
 من بچه ای نبودم که از کودکی دندانپزشکی را دوست  می داشتم اما با گذر زمان اطرافیان به من می گفتند که درس تو خوب است و باید در قسمت پزشکی درس بخوانی و من هم در قسمت داروسازی و دندانپزشکی انتخاب رشته کردم و در رشته ی  دندانپزشکی قبول شدم و چون نسبت به آن شناخت نداشتم حس خوبی به آن نداشتم و حالا هرچه بیشتر در شغل خود کار می کنم بیشتر به این رشته علاقمند می شوم. جالب است که من شاید رشته پزشکی را بیشتر از دندانپزشکی دوست داشتم اما بعد که در این رشته قبول شدم دیدم شاید خدا چون شناخت بهتری از م  داشته من را به این رشته هدایت کرده است.
چه تخصص هایی در رشته ی دندانپزشکی موجود است؟
درمان ریشه، کار برای کودکان، ترمیم دندان، ساخت پروتز، جراحی، درمان های لثه، مشکلات مفصلی و گیجگاه فکیاز تخصص هایی است که در رشته ی دندانپزشکی می توانید آن را بررسی و درمان کنید.یک دندانپزشک می تواند  به عنوان جراح فک و صورت علاوه بر این که داخل دهان یک سری از جراحی ها را انجام می دهد، جراحی های گونه، بینی، صورت، سینوس و تمام صورت را انجام دهد.
دندانپزشک عمومی با تخصص چه تفاوتی دارد؟
دندانپزشک ها می توانند در همه ی زمینه های دندانپزشکی کار انجام دهند به صورت عمومی یک دوره هایی را ببیند و اطلاعاتشان را کامل تر کنند که دندانپزشک عمومی می شوند و یا یکی از قسمت ها را به صورت تخصصی مطالعه می کنند و درهمان قسمت به طور کامل آموزش می بینند و تخصصی کار می کنند، پس شما می توانید همه ی این زمینه ها را در حدی بلد باشید و در حد یک پزشک عمومی  تمام این کارها را انجام دهید و یا این که در زمینه یک تخصص خاص کارانجام دهید.در شاخه ی دندانپزشکی عمومی همه ی قسمت ها را آموزش می دهند و بسته به دانشجوست که چه مقدار آموزش ها را یاد بگیرد و تبحر پیدا کند. و در کدام زمینه موفق تر باشد، و این بستگی به آموزش دانشکده دارد و آن دانشجو که در 6 سال دانشکده چه مقدار بتواند بهره ببرد.

آیا دندان پزشکان در زمان تحصیل می توانند به طبابت بپردازند؟
مدت زمان تحصیل در دندانپزشکی 6 سال است و دانشجویان باید ابتدا این 6 سال را سپری کنند تا پروانه کار دریافت کنند و بتوانند کار کنند، آنها نمی توانند مانند پرستاران بعد از چند سال درس همزمان با تحصیل به کار هم مشغول شوند اما آنها بعد از سال سوم می توانند در درمانگاه ها به کشیدن دندان و یا دستیاری پزشکان بپردازند و تجربه کسب کنند.
بدترین بیماری که تا به حال به شما مراجعه کرده چه کسی بوده است؟
سخت ترین بیمارکسی است که کار زیادی برای دندان او انجام می دهید و وضعیت هزینه ی درمانی بیمار، وضعیت دهان و دندان و همه ی جوانب را در نظر می گیرید اما بعد بیمار قدر کارتان را نمی داند و همان بیمار یک بیمار ناراضی می شود.
سختی های کار دندانپزشکی چیست؟
در دندانپزشکی؛ به علت نوع نشتن و کار به مدت طولانی گردن، مهره های کمر و جسم خیلی زود فرسوده می شوند و طول عمر کاری دندانپزشکان کمتر از گروه های دیگر پزشکی است و فشار جسمی بسیاری روی آنهاست اما سخت تر از مشکلات جسمی این است که تمام تلاشت را برای بیمار خود انجام دهی و عوارض ناخواسته ای بر روی بیمار ایجاد شود؛ به طور مثال کار ریشه را انجام می دهی و خوب چون هرکاری یک عوارضی دارد، دندانش ورم می کند و درد دارد و این درد و عوارض ناخواسته ای که بیمار را درگیر می کند ناخواسته شما هم درگیر آن می شوید.
شیرینی کار شما چیست؟
 شیرینی کار در دو زمان است، وقتی که از کار خودم رضایت دارم و وقتی که با بچه ها و بیمارانم ارتباط حسی  برقرار می کنم، مانند بچه 4 ساله ای که خیلی راحت به مطبم می آیند ودیگر هیچ نیازی به آمدن پدر و مادر به اتاق ندارند و خود کارهایشان را انجام می دهند، خودش از روی تخت بلند می شود و دهانش را می شوید، پرونده اش را می گیرد و می رود. واین حسی که بیمار با من راحت است و مرا به عنوان دندانپزشک خود انتخاب کرده و راحت به مطب من می آید یک حس شیرین برای من است.

هزینه هایی که شما برای بیمار انجام می دهید در مطب به نسبت در آمدی که دارد آیا صرفه ی اقتصادی دارد؟
بله این شغل درآمد خوبی از لحاظ اقتصادی دارد. اما این در آمدی که دندانپزشک دارد شاید هزینه ی استهلاک پزشک نیز در آن محاسبه شده باشد. شغل دندانپزشکی به دلیل استهلاک زیادی که برای دندانپزشک دارد هزینه های درمانی زیادی هم برای او به ارمغان می آورد و اگر شغل پردرآمدی است در کنار آن استهلاک های فراوانی هم دارد که از جمله ی آن می توان به آرتروز گردن. آرتروز کمر مشکلات چشمی اشاره کرد.
آیا درست است که پردرآمدترین رشته پزشکی، دندانپزشکی است؟
خیر، رشته های تخصصی پزشکی از نظر درآمدی خیلی بیشتر از دندانپزشکی درآمد دارند مخصوصا در قسمت جراحی ها.
سخت ترین کار از نظر شما چیست؟
سخت ترین کار از نظرمن کاری است که تبحر کمتری در آن داشته باشی و در هر کاری که تبحر خاصی کسب کنی راحت ترین کار است اما از نظر من تقریبا همه ی کارهای دندانپزشکی را انجام می دهیم و همه ی کارها را  دوست دارم و مشکلی ندارم با هیچکدام. اما جراحی های فک و صورت یکی از سخت ترین کارهاست که معتقدم حتما باید  تخصص آن را داشته باشند
توصیه شما به مردم چیست؟
توصیه من به مردم رعایت بهداشت دهان و دندان و مسواک زدن و استفاده از نخ دندان و دهان شویه است. چرا که کسی که دندان های زیبایی دارد، روبروی شما می نشیند و لبخندی که می زند حس خوبی را به شما می دهد.
انتهای پیام/
سه شنبه ۲۴ فروردين ۱۳۹۵ ساعت ۰۷:۳۴
کد مطلب: 430701
ارسال نظر
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما *