۰

چریش گیاهی آشنا با فوایدی غریب

همه افراد ساکن در استان خراسان شمالی با چریش آشنا هستند و از آن استفاده می کنند اما کمتر کسی از فواید فراوان آن آگاهی دارد.
به گزارش سرویس اجتماعي  تفتان ما، به نقل از پایگاه خبری آشخانه ؛ از آغاز فروردین ماه ،از شهر یا حتی خانه خارج شوی می توانی گروهی از افراد را  بینی که مشغول جمع آوری انواع گیاهان در دشت و دامنه هستند.

شهرستان مانه و سملقان به عنوان نگین سرسبز خراسان شمالی شناخته می شود. شهرستانی سرسبز با جاذبه های گردشگری فراوان ،که امسال به لطف و عنایت خداوند و بارش های فراوان این شهرستان سرسبز تر شده است و این سرسبزی سبب خوشحالی کشاورزان به تنهایی نیست بلکه باعث شادی و نشاط تک تک افراد شده است.
افرادی که به دشت و دامنه ها سر می زنند انواع گیاهان را جمع آوری می کنند یکی از این گیاهان  چریش (cherish)  نام دارد.

چریش گیاهی است که قسمت ابتدایی آن زرد رنگ است و قسمتی از آن درون خاک است  و برگ های سبز رنگ دارد .
چریش را می توان در قسمت های مختلف شهرستان مثل دشت قره میدان،روستای زرد ،کاستان ،چمن بید و ... مشاهده کرد.
کارشناسان امور تغذیه معتقدند چریش خاصیت سم زدایی دارد و برای حفظ سلامت گردش خون؛ سیستم گوارشی، تنفسی و سیستم ادراری مفید است.

 چریش برای درمان دیابت نیز مورد استفاده قرار می گیرد و التهاب ایجاد شده بر اثر آرتریت را کاهش می دهد.چریش به گیاه تصفیه کننده خون معروف است و باکتری ها و کرم های روده را از بین می برد. مصرف منظم چریش فشار خون را کاهش می دهد.
از این گیاه برای تهیه آش استفاده می شود که بجای سایر سبزی ها در آش استفاده می شود و به نظر کسانی که از این آش میل می کنند طعم و بوی متفاوت و خوبی را حس می ککند.
از دیگر موارد استفاده چریش برای پخت نان است که برای تهیه آن چریش ،چربی و گاه اسفناج های خودرو که آن را نیز از دشت جمع می کنند ؛استفاده می شود.

در فصل بهار ، طرفداران پخت نان های محلی بسیار افزایش می یابد و نانوان هایی های پخت نان محلی رونق چند برابری را تجربه می کنند.
فصل بهار و وجود اینگونه گیاهان فرصت خوبی را برای اشتغال فراهم میکند که می بایست با برنامه ریزی و اقدامات مناسب از این فرصت ایده آل کمال استفاده را برد.
انتهای پیام/
چهارشنبه ۲۵ فروردين ۱۳۹۵ ساعت ۲۰:۰۰
کد مطلب: 430995
ارسال نظر
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما *