۰

عملکرد ضعیف دولت در ایجاد اشتغال/ کابوس بیکاری موجب سرخوردگی قشر تحصیلکرده شده است

کارشناس روانشناسی با اشاره به لزوم ارائه برنامه های مناسب در راستای ایجاد اشتغال گفت: مهمترین مشکل کنونی کشور در نبود زیرساخت‌های کارآمد جهت جذب نیروی انسانی است که نیازمند برنامه‌ریزی صحیح برای رفع این معضل است.
به گزارش سرویس اقتصادي تفتان ما، حمید صاحبی صبح امروز در گفت‌وگو با شاخص، با اشاره به معضل بیکاری قشر جوان اظهار کرد: بخش اعظم شرکت‌های داخلی به دست دولت اداره می‌شود اما متاسفانه از شواهد امر مشخص است که در چند دهه اخیر برای ایجاد اشتغال کار اساسی و زیربنایی انجام نشده‌است.
کارشناس‌ارشد جامعه‌شناسی با تاکید بر عدم تطابق خروجی‌های دانشگاه با زمینه‌های ایجاد اشتغال افزود: پذیرش بیش از حد دانشجو بدون در نظر گرفتن بازار کار، رشته‌های تحصیلی و عدم تناسب آموزش‌ها با نیاز بازار از دیگر عوامل گسترش بیکاری جوانان بوده است.
وی افزود: توده زیادی از دانشجویان فارغ التحصیل می‌شوند در حالیکه با بن بست بیکاری در جامعه مواجه شده و این موضوع موجب سرخوردگی و افسردگی آنها می‌شود.
بیکاری جوانان جویای کار و فارغ‌التحصیلان به چالشی اساسی تبدیل شده است
صاحبی با تصریح بر رعایت نشدن عدالت در پست‌های مختلف اشتغال، گفت: علی رغم پیگیری‌های ظاهری دولت جهت ایجاد اشتغال گاها مشاهده می‌شود که  افرد بازنشسته مجدد می‌توانند به صورت پیمانی بدون دریافت حق بیمه به سر کار قبلی خود باز گردند. با این وجود چطور می توانیم سکان هدایت کشور را به دست جوانان دهیم؟!
این روانشناس در ادامه افزود: در سازمان‌های دولتی بسیار دیده شده که افراد بازنشسته می‌توانند فرزندان خود را جایگزین کنند آیا در این مواقع عدالت رعایت می‌شود؟!
وی با اشاره به نوسانات اقتصادی و تحریم‌های خارجی، ابراز کرد: فراهم نشدن زمینه‌های مناسب جهت اشتغال فجایعی مانند مهاجرت جوانان تحصیل کرده به کشورهای اروپایی و آمریکایی می‌شود؛ این جوانان در آنجا هیچ پشتوانه‌ای ندارند و با امید واهی به این کشورها روی می‌آورند.
download
وعده‌های تحقق نیافته مسئولین در برابر اشتغال ۱۸ میلیونی
صاحبی با اشاره به وعده‌های تحقق نیافته مسئولین در برابر اشتغال ۱۸ میلیونی خاطرنشان کرد: با وجود این وعده‌ها متاسفانه شاهد افزایش بیکاری در کشور هستیم تا جاییکه بسیاری از خانواده‌ها زیر فشار اقتصادی له می‌شوند.
کارشناس روانشناسی با اشاره به لزوم ارائه برنامه‌های مناسب در راستای ایجاد اشتغال تصریح کرد: مهمترین مشکل کنونی کشور در نبود زیرساخت‌های کارآمد جهت جذب نیروی انسانی است که نیازمند برنامه‌ریزی صحیح برای رفع این معضل است.
وی در ادامه گفت: باتوجه به بیکاری جوانان و روی آوردن آنان به سمت شغل‌های کاذب، دولت می‌بایست در اسرع وقت نسبت به حل این معضل اساسی در کشور اقدام نماید.
صاحبی بیان کرد: امروزه معضل بیکاری یک مشکل جدی را ایجاد کرده که حاصل آن هم آسیب‌زایی به پیکره جامعه و خانواده بوده و در گرایش جوانان در انحرافات اجتماعی نقش بسزایی دارد
این روانشناس افزود: متاسفانه این موضوع آنقدر حاد شده که به یکی از اصلی‌ترین معضلات جوانان برای ازدواج تبدیل شده‌است به طوریکه شاهد افزایش سن ازدواج در جوانان هستیم چراکه شغل مناسب جهت تشکیل خانواده را ندارند.
وی خاطرنشان کرد: جوانان بیکار دچار خودکم‌بینی شده و اعتماد به نفس خود را از دست می‌دهند به همین دلیل شاید برای کسب درآمد به سمت کارهای خلاف قانون بروند که موجب تحمیل هزینه‌ و خسارات دوچندان به پیکره نظام و جامعه خواهد شد.
صاحبی با اشاره به  افزایش جمعیت جوانان در زندان‌های کشور، گفت: زمانی‌ که جوانان متخصص جمعیت زندانی‌ها را تشکیل می‌دهند جای این سوال بوجود می‌آید که مسئولین چه بستری برای عدم انحراف جوانان و رفع بیکاری آنها انجام داده‌اند؟!
کارشناس‌ارشد جامعه‌شناسی در انتها گفت: وقتی در شهرهای صنعتی شاهد بحران بیکاری هستیم نشان دهنده عملکرد ضعیف مسئولین در راستای حل این مشکل است و این مشکل باید توسط تک تک فعالان اقتصادی و مسئولان بررسی و در راستای حل آن اقدام شود.
انتهای پیام/
چهارشنبه ۸ ارديبهشت ۱۳۹۵ ساعت ۰۸:۲۱
کد مطلب: 431365
ارسال نظر
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما *