۰

گورستانی 3200 ساله زیر لگد های بی مهر مسئولین

سرپست کاوشگران منطقه اسبه ریسه‌ی در جریان بازدید نماینده‌‌ی شهرستان از منطقه گفت: من از مسئولان می خواهم فاجعه‌ی تاریخی آق اولر در اسبه ریسه تکرار نشود.
به گزارش سرویس اجتماعي  تفتان ما، به نقل از ماسال نیوز، محمود شکری نماینده‌ی مردم تالش، رضوانشهر و ماسال به همراه محمود قاسم نژاد فرماندار ماسال و دیگر مسئولان محلی با حضور در منطقه‌ی باستانی اسبه ریسه ی ماسال از کاوش های باستانی در این منطقه بازدید کرد.
شکری در جریان این بازدید ضمن اعلام آمادگی جهت حمایت از این پروژه و اهمیت آن در توسعه‌ی گردشگری منطقه اظهار داشت: در صورت موفقیت این پروژه امکان ایجاد اشتغال مناسب برای اهالی بومی منطقه فراهم خواهد شد.
در جریان این بازدید مجید کوهی سرپست کاوشگران منطقه‌ی اسبه ریسه و رییس اداره‌ی میراث فرهنگی و گردشگری ماسال اظهار داشت: گورستان تاریخی اسبه ریسه، دارای قدمت بیش از ۳۲۰۰ سال بوده و تاکنون آثاری از گوردخمه و استودان‌ها که مربوط دوران قبل از اسلام می‌باشد در آن دیده شده است.
وی افزود: در این منطقه‌ آثاری از دوران حکومت های هخامنشیان و ساسانیان و دوران اسلامی رویت شده است.
سرپست کاوشگران منطقه اسبه ریسه تدفین به شیوه‌ی زرتشتیان در این منطقه را از نشانه های بارز باستانی بودن منطقه عنوان کرد و گفت: در این منطقه مرده ها در ارتفاعی بالاتر از سطح زمین و در داخل شکاف سنگ ها دفن شده اند و این شیوه تدفین مخصوص زرتشتیان بوده است.
کوهی با بیان اینکه کاوش باستانی در منطقه‌ی اسبه ریسه‌ی ماسال با مشارکت گروههای باستان شناسی با تجربه‌ی فارغ التحصیل از دانشگاههای آلبرتا و اریزونای آمریکا که هم اکنون در دانشگاههای تربیت مدرس مشغول به تدریس می باشند و کارشناسان باستان شناسی عضو عیأت علمی پژوهشکده باستان شناسی کشور انجام می شود گفت: کاوش در اسبه ریسه به مدت یک ماه و از ششم اردیبهشت تا ششم خرداد ماه انجام خواهد شد و در طی این مدت، بازدید برای عموم علاقمندان به باستان شناسی آزاد خواهد بود.
رییس اداره‌ی میراث فرهنگی و گردشگری از نماینده و فرماندار شهرستان خواست نسبت به راه اندازی موزه‌ی آثار باستانی منطقه اهتمام ویژه داشته باشند.
وی ضمن اشاره به سیل هجوم شهرنشینان مرفه به منطقه و ساخت ویلاهای آنچنانی تأکید کرد: من از مسئولان می خواهم فاجعه‌ی تاریخی منطقه‌ی آق اولر تالش  در این منطقه تکرار نشود. ما دوست نداریم اشیای پیدا شده در این جا در موزه های دیگر شهرها قرار بگیرد.
کوهی پیشنهاد داد در این منطقه یک سایت موزه شیشه ای و روباز ماننده هگمتانه راه اندازی شود تا در جهت اشتغالزایی مردم منطقه نیز گامی برداشته شود.
انتهای پیام/
يکشنبه ۱۲ ارديبهشت ۱۳۹۵ ساعت ۰۹:۳۰
کد مطلب: 431718
ارسال نظر
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما *