۰

چرا باید از آموزش زبان انگلیسی انحصارزدایی کرد؟

یکی از دلایل تذکرات رهبر انقلاب بر انحصار زدایی آموزش زبان عامل نفوذ فرهنگی در آموزش زبان انگلیسی است؛ زبان انگلیسی پس از پیشرفت های تجاری و فناوری کشورهای صاحب این زبان به سرعت رشد کرد و پس از پیروزی در تخاصمات جهانی و تاسیس سازمان ملل متحد به عنوان یک زبان جهانی خود را تثبیت نمود و در مراودات جهانی خود را به عنوان زبان برتر مطرح کرد، پس از این اتفاق با توجه به درهم آمیختگی زبان و فرهنگ، آموزش زبان به عنوان یکی از ابزارهای نفوذ فرهنگی برای کشورهای سلطه جو کارایی پیدا کرد.
به گزارش سرویس اجتماعي  تفتان ما، به نقل از پایگاه اطلاع رسانی سازمان بسیج فرهنگیان، پس از تاکید دوباره مقام معظم رهبری بر انحصارزدایی از آموزش زبان انگلیسی که فرمودند: «متأسفانه در برخی مواقع به‌جای ترویج زبان فارسی، زبان انگلیسی ترویج می‌شود و اکنون کار به جایی رسیده است که آموزش زبان انگلیسی به مهد کودک‌ها کشیده شده است، این موضوع به‌معنای مخالفت با یادگیری زبان خارجی نیست بلکه بحث اصلی، ترویج فرهنگ بیگانه در کشور و در میان کودکان، نوجوانان و جوانان است» اکنون این پرسش در اذهان مطرح می شود این است که با توجه به تاکیداتی که بر یادگیری زبان دوم وجود دارد و تاکنون سیاست مسئولین فرهنگی بر فراگیر شدن آموزش زبان انگلیسی بوده است، چرا رهبر انقلاب این مسئله را مجددا مطرح نموده‌اند؟
برای این نگرانی و تذکر چندین باره رهبر انقلاب، چند دلیل وجود دارد که به آنها اشاره خواهیم کرد:
زبان انگلیسی زبان علم یا استعمار؟
زبان انگلیسی پس از پیشرفت های تجاری و فناوری کشورهای صاحب این زبان به سرعت رشد کرد و پس از پیروزی در تخاصمات جهانی و تاسیس سازمان ملل متحد به عنوان یک زبان جهانی خود را تثبیت نمود و در مراودات جهانی خود را به عنوان زبان برتر مطرح کرد، پس از این اتفاق با توجه به درهم آمیختگی زبان و فرهنگ، آموزش زبان به عنوان یکی از ابزارهای نفوذ فرهنگی برای کشورهای سلطه جو کارایی پیدا کرد و تلاش برای آموزش زبان انگلیسی به شیوه های از پیش تعیین و برنامه ریزی شده جزء برنامه های استعماری این کشورها قرار گرفت.
امتزاج  و درهم آمیختگی زبان و فرهنگ به چه معناست؟
آموزش زبان دوم بی شک با آموزش اصطلاحات و کتب طراحی شده بر اساس فرهنگ زبان دوم صورت می پذیرد و در این میان نیز استفاده از ابزارهای کمک آموزشی چون فیلم و عکس بر انتقال فرهنگ زبان دوم کمک شایانی می کند. امری که موسسات آموزش زبان با به کارگیری آن بر ضریب یادگیری دانشجوهای خود افزوده اند. اما مشکل فقط اینجا نیست! مشکل از جایی آغاز می شود که کتب آموزش زبان با برنامه ریزی و به صورت فرهنگ تهاجمی طراحی شده و در کنار آن تبلیغات بسیاری در جامعه برای ارزش گذاری آموزش زبان انگلیسی مطرح می شود.
فهرست موضوعات شاخصی که در کتب آموزش زبان در کشور وجود دارد گویای برنامه ریزی شده بودن تهاجم فرهنگی از طریق آموزش زبان انگلیسی است، موضوعاتی چون: دوستی جنس مخالف، استفاده از مشروبات الکلی، حضور در مراسم رقص که در این کتب به صورت محسوس تبلیغ فرهنگ غربی است و حتی نوع پوشش شخصیت های این کتب نیز موید این ادعاست.
در واقع این انتقال فرهنگ در یادگیری سایر زبان ها نیز مطرح می شود اما مسئله ای که در باب زبان انگلیسی وجود دارد جو اجتماعی حاکم بر کشور است که به نظر می رسد این جو ناشی از انحصار زبان دوم در زبان انگلیسی است. هرچند زبان های دیگر در دانشگاه ها و برخی مراکز آموزشی تعلیم داده می شوند اما به دلیل مهم تر قلمداد شدن زبان انگلیسی، و شایع شدن این قول که زبان انگلیسی زبان علم است، استقبال زیادی از زبان های دیگر صورت نمی گیرد که در صورت استقبال هم هنوز طرح آموزش سایر زبان ها اجرایی نشده است!
به نظر می رسد فضای فرهنگی چنین بنا شده است که زبان انگلیسی مورد استقبال باشد!
مجید ستار دکترای فلسفه تعلیم و تربیت و استاد دانشگاه در این خصوص می گوید: وقتی ما همه تبلیغات و تمرکزمان بر روی آموزش زبان انگلیسی باشد این مسئله خود به خود باعث می شود که اقبال عمومی به زبان انگلیسی افزایش یابد، ضمن این که اصل آموزش زبان انگلیسی در مدارس هم ناقص است و تاکنون ثمره خوبی نداشته است.
وی همچنین گفت: آموزش زبان انگلیسی در کشورها بالاخص کشور ما یک بعد علمی دارد و بعد مهم تر آن فرهنگی و سیاسی است و در کشورهای زیادی از جهان، مثل دانمارک و امثالهم آموزش چند زبان وجود دارد.
اهمال در اجرایی کردن طرح آموزش زبان های دیگر و الکن بودن آموزش زبان انگلیسی که موجب نیاز دانش آموزان به مراجعه به موسسات آموزشی شده است از جمله قصور متولیان آموزشی کشور در این زمینه است.
مصوبه شورای عالی آموزش و پرورش خاک می خورد
طبق مصوبه شورای عالی آموزش و پرورش در سال 91، زبان‌های خارجی شامل زبان فرانسه، روسی، آلمانی و اسپانیایی می‌توانند در مدارس تدریس شوند.
با این وجود و پس از گذشت چهار سال از این مصوبه شورای عالی آموزش‌وپرورش این سؤال مطرح می شود که چرا برای اجرایی شدن این مصوبه و تدریس سایر زبان‌های خارجی در مدارس کشور اقدامی صورت نگرفته و محتوای لازم از سوی سازمان پژوهش و برنامه‌ریزی آموزشی تولید نشده است؟ چرا هنوز هم با وجود این مصوبه تمرکز مدارس بر آموزش زبان انگلیسی است؟ چرا بسترهای لازم برای دانش آموزان جهت علاقه مندی به سایر زبان ها پی ریزی نشده است؟
اذعان کشورهای سلطه جو بر استفاده ابزاری از آموزش زبان برای نفوذ فرهنگی
آکادمی علوم انسانی و اجتماعی بریتانیا در گزارشی با عنوان "هنر مجذوب‌ کردن؛ قدرت نرم و نقش انگلستان در جهان" مدارج آموزشی زبان انگلیسی همچون دوره آموزشی کمبریج که به معیاری برای یادگیری حرفه‌ای زبان‌آموزان تبدیل شده است را یکی از فرصت‌های بزرگ قدرت نرم برای این کشور دانست و بیان کرد: «گسترش زبان انگلیسی در حدی است که حتی در دانشگاه‌های فرانسه نیز برخی دروس به زبان انگلیسی تدریس می‌شود. فرصت دیگری که زبان انگلیسی برای بریتانیا ایجاد کرده، این واقعیت است که این زبان اکنون زبان اصلی تجارت بین‌المللی و همینطور اینترنت است».
مهجور شدن زبان فارسی در سایه مهم تلقی شدن آموزش زبان انگلیسی
استفاده متعدد از واژگان انگلیسی در محاورات میان مردم که به عنوان شاخصی از فهم و دانش تلقی می شود در کنار اغلاط املایی و دستور زبان فارسی بین دانش اموزان و حتی دانشجویان و فرهیختگان از نشانه های مهجور شدن زبان فارسی است. زبانی که میراث یک تمدن مهم و بزرگ است در سایه غفلت مسئولین کنار زده شده است. البته نمی توان ادعا کرد این مهجوریت تنها در سایه مهم تلقی کردن و برنامه ریزی و هیاهو برای آموزش زبان انگلیسی اتفاق افتاده است اما بی شک این مسئله در این مهجویت بی تاثیر نیست.
رضا خدابنده‌لو کارشناس ارشد زبان و ادبیات فارسی به کار بردن اصطلاحات انگلیسی در صحبت های عامیانه مردم را غلط و سنتی خطرناک میداند و می گوید: شبکه های اجتماعی نیز تاثیر مخربی بر دستور زبان و املای فارسی، گذاشته است و پست های حاوی اغلاط املایی و دستور زبان فارسی گاه دست به دست بین مردم می چرخد و این مسئله نشان دهنده عدم کارآیی شیوه های تدریس میان معلمان و ناکارآمدی کتب آموزشی است.
با جمع‌بندی موارد مذکور می توان نتیجه گرفت که دلیل تذکرات رهبر انقلاب بر انحصار زدایی از آموزش زبان انگلیسی چیست و چرا باید برای این امر علاوه بر اجرای مصوبات موجود فرهنگ‌سازی نیز میان آحاد جامعه صورت پذیرد.
گزارش از: مریم ضیایی
انتهای پیام/
سه شنبه ۲۱ ارديبهشت ۱۳۹۵ ساعت ۰۷:۲۶
کد مطلب: 432485
ارسال نظر
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما *