۰

همکاری دست های پشت پرده با «قاچاقچیان سازمان‌ یافته بزرگ»/ رد پای کالای قاچاق در نابودی اقتصاد ملی

این روز ها کالاهایی چشم خریداران را به خود جلب می کنند که عموما از طریق مرزها و به صورت قاچاق وارد کشور شده اند تا در این مسیر افرادی سودجو به درآمد های کلان دست یابند.
به گزارش سرویس اقتصادي تفتان ما، به نقل از  خبرنگار تهران نیوز، این روز ها در هر مغازه و بازاری می توان رد پایی از اجناس تولید شده در خارج از کشور دید. کالاهایی که با استفاده از برندهای معروف چشم خریداران را به خود جلب می کنند و در این مهم در حالیست که از سلامت آن کالا اطلاعات درستی در دست نیست. این کالاها عموما از طریق مرزها و به صورت قاچاق وارد کشور شده اند تا در این مسیر افرادی سودجو به درآمد های کلان دست یابند.
برهمگان واضح و روشن است که وجود کالای خارجی در بازار داخلی می تواند به تولید کالای داخلی آسیب وارد کند و این امر درمورد کالاهای خارجی قاچاق شده اثر بیشتری دارد. در این خصوص افراد زیادی واکنش نشان داده اند و در صحبت های زیادی نیز مطرح شده است اما در این میان چند روز گذشته رهبر انقلاب مجددا به این موضوع پرداختند و از کلید واژه “قاچاق هاى سازمان‌ یافته بزرگ” استفاده کردند. کالاهایی که به میزان بسیار وسیع و از طریق هماهنگی های قبلی وارد کشور می شوند و اقتصاد داخلی را هدف قرار داده اند.
بعد از مطرح شدن این موضوع، نمایندگان مجلس شورای اسلامی و کارشناسان اقتصادی نیز از ابعاد مختلف به این مهم پرداختند و محور کلی صحبت های مطرح شده نیز، نیاز به اقدام جدی در برخورد با قاچاقیان بود.
*حجم بالای کالای قاچاق با همکاری دست های پشت پرده صورت می گیرد
بر اساس این گزارش، محمد تقی توکلی، نایب رئیس کمیسیون کشاورزی، آب و منابع طبیعی مجلس شورای اسلامی در گفت و گو با خبرنگار پارلمانی تهران نیوز؛ ضمن اشاره به سخنان رهبر انقلاب مبنی بر اینکه ” تا حالا در مبارزه‌ى با قاچاق خیلى جدّى عمل نکرده‌ایم؛ من قاچاق هاى سازمان‌ یافته بزرگ را میگویم؛ ده‌ها کانتینر یا صدها کانتینر اجناس گوناگون قاچاق وارد کشور بشود؟” گفت: بر همگان روشن است که قاچاق هاى سازمان‌ یافته در عرصه محصولات کشاورزی نیز وجود دارد.
وی با بیان اینکه بیشترین محصولات قاچاق در حوزه کشاورزی از مرزهای شرقی کشورمان ورد می شوند، اظهار کرد: میوه های فانتزی، بیشترین محصولات کشاورزی هستند که به بازارهای سراسر کشور وارد می شوند.
توکلی با تاکید بر اینکه میوه های قاچاق، عموما از سلامت مناسبی برخوردار نیستند، افزود: این محصولات کشاورزی دارای آفت های گوناگونی بوده و باعث آسیب دیدن محصولات کشاورزان داخلی می شوند.
نایب رئیس کمیسیون کشاورزی، آب و منابع طبیعی مجلس شورای اسلامی ضمن اشاره به اینکه تعداد کم واردکنندگان محصولات کشاورزی از دیگر دلایل رشد قاچاق است، ادامه داد: قاچاقچیان بدلیل پرداخت نکردن مالیات، عوارض گمرکی و غیره سودهای کلانی به دست می آورند.
وی با بیان اینکه هم اکنون ۲۵ میلیارد دلار از محصولات موجود در کشورمان از طریق قاچاق وارد شده است، تصریح کرد: نقص نظارتی در گمرک ای کشورمان نیز از دیگر دلایل رشد قاچاق است.
توکلی با تاکید بر اینکه برخی افراد با استفاده از قدرت اقدام به قاچاق محصولات مختلف از طریق کانال های رسمی می کنند، گفت: وجود مرزهای گسترده، فساد اداری، سوء استفاده از کمبود قانون و یا خلاء های قانونی نیز از دیگر دلایل رشد قاچاق است.
نایب رئیس کمیسیون کشاورزی، آب و منابع طبیعی مجلس شورای اسلامی خاطرنشان کرد: وقتی صحبت از حجم بالای کالای قاچاق می شود، عموما همکاری ها و دست هایی در کار است.
*قاچاق کالا به تولید داخلی آسیب زده است/ دولت اراده قوی برای مبارزه با قاچاق داشته باشند
همچنین محمد حسین قربانی، عضو فراکسیون تولید ملی و جهاد اقتصادی مجلس شورای اسلامی در گفت و گو با خبرنگار پارلمانی تهران نیوز؛ ضمن اشاره به سخنان رهبر انقلاب مبنی بر اینکه ”تا حالا در مبارزه‌ى با قاچاق خیلى جدّى عمل نکرده‌ایم؛ من قاچاق هاى سازمان‌ یافته بزرگ را میگویم؛ ده‌ها کانتینر یا صدها کانتینر اجناس گوناگون قاچاق وارد کشور بشود؟” گفت: متاسفانه قاچاق کالا بخش تولید داخلی کشورمان را با آسیب و مشکل مواجه کرده است.
وی با بیان اینکه بدلیل وجود قاچاق دیگر تولید کالا برای تولیدکنندگان بومی صرفه اقتصادی ندارد، اظهار کرد: بر این اسا کشورمان به بهشتی برای قاچاقچیان تبدیل شده است.
قربانی ضمن تاکید بر اینکه بر اساس سخنان رهبر انقلاب دستگاه مقابله‌ى با قاچاق باید مبارزه در این عرصه را خیلى جدّى بگیرند، افزود: یادآور می شود که باید اراده قوی جهت مبارزه با قاچاق در دولتمردان ایجاد شود.
عضو فراکسیون تولید ملی و جهاد اقتصادی مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه مسئولان کشورمان باید برای ایجاد رونق در تولید کالای بومی تلاش بیشتری کنند، تصریح کرد: درحال حاضر نگاه اقتصادی تولید محور و در بین مسئولان مربوطه وجود ندارد.
وی با اشاره به اینکه توجه به تولید داخلی و بومی از جمله سیاست های اقتصاد مقاومتی است، ادامه داد: مسئولان برای ایجاد تحول در عرصه های اقتصادی باید اقدام های مستمری انجام دهند.
قربانی با تاکید بر اینکه محقق شدن سیاست ها و هدف های اقتصاد مقاومتی موجب پشت سر گذاشتن تحریم ها می شود، خاطرنشان کرد: نباید اجرای اقتصاد مقاومتی را منوط به رفع تحریم و یا وجود تحریم ها دانست.
*قاچاق های دولتی کالا ؛بزرگترین معضل اقتصادی کشور
عبدالمجید شیخی کارشناس مسائل اقتصادی نیز در این رابطه گفت گفت: اقداماتی باید از سوی دولت انجام شود این است که؛ دولت باید راه ورود منابع پولی، مالی و به اصطلاح بخش مجازی اقتصاد اعم از بخش دلالی، صفحه بازی، فعالیت های زائد تجاری  را باز کند و واردات بی حد و حصر را محدود کند و راه تزریق منابع مالی و پولی را به سمت فعالیت های تولیدی باز نماید تا گشایش صورت گیرد و همزمان باید تجدید نظر جدی بر روی سیاست های تجاری داخلی و خارجی  کند.
کارشناس زبده اقتصادی ادامه داد: بزرگترین معضل قاچاق  کالاست که  دولت باید جلوی آن را سد کند زیرا امروزه بخش اعظم  قاچاق  کالا از سوی مبادی دولتی صورت می گیرد، به طور مثال یک نوع حمل قاچاق این است که کامیون ها را درهنگام توزین باسکول با یک وزن اضافه محاسبه می کنند و هنگام ورود در واقع این وزن اضافه و اختلاف وزن  می تواند کالای قاچاق حمل شود که  امثال این مواردبسیار است.
شیخی در پایان خاطر نشان کرد: دولت باید یک برنامه منسجم تنظیم بازار داخلی داشته باشد و در واقع خلا ها را شناسایی بکند و از صادرات حمایت جدی شود و در خصوص تشویق صادرات بایستی صادر کنندگان را مقید کرد که در ازاء صدور کالا، کالاهایی را وارد کنند که نیازاصلی و ضروری کشور است و توان تولید آن در داخل وجود ندارد مانند، کالاهای سرمایه ای، واسطه ای، کالاها و مواد اولیه اینها قطعا باید  کالاهایی باشند که در داخل توان تولید آن وجود نداشته باشند لذا دولت همزمان بایستی در سیاست های تجاری  تجدید نظر کند.
حال باید دید که آیا مسئولان مربوطه اقدام به تصمیم گیری مناسب در این زمینه می کنند و آیا جهت قطع دست های پنهان در قاچاق های سازمان یافته جدیت در کار نشان می دهند یا خیر؟.
انتهای پیام/
سه شنبه ۲۱ ارديبهشت ۱۳۹۵ ساعت ۱۱:۱۴
کد مطلب: 432541
ارسال نظر
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما *