۰

تن تب‌دار اشتغال در مازندران و نسخه‌ای که باید برای صنعت استان پیچید

آمارهای ضد و نقیض در حوزه تولید استان مازندران نشان می دهد که اوضاع واحدهای تولیدی در استان چندان رضایت بخش نیست و رئیس کل دادگستری خواستار حمایت از سرمایه‌گذاران در مازندران شد.
به گزارش سرویس اقتصادي تفتان ما، به نقل از بلاغ، عدم حمایت از سرمایه‌گذاری در واحدهای تولیدی مازندران کار را به جایی رساند که این روزها آمارهای نامناسبی از وضعیت اشتغال در این استان پراستعداد به گوش می‌رسد.

در روزهای ابتدای سال درحالی که مسئولان ارشد استان و نیز رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت مازندران، که اوضاع واحد تولیدی استان را مطلوب اعلام کرده بودند، گلایه‌های مسئولان بخش‌های خصوصی بلند شد.

این همه واحد تعطیل‌شده؟!

نخستین بار دبیر کانون کارفرمایان استان بحث تعطیلی ۴۰۰ واحد تولیدی در مازندران را پیش کشید، هنوز تب‌وتاب این آمارها در استان وجود داشت، که رئیس اتاق بازرگانی مازندران از تعطیلی بیش از ۵۰ درصد واحدهای تولیدی استان خبر داده بود.

همزمان با ارائه این آمارها تازه مسئولان استانداری مازندران متوجه اوضاع نامناسب صنایع استان شدند و در جلسات متعدد، ستاد تسهیل استان را برگزار کردند، جلسات ستاد تسهیل مازندران بنا به صلاحدید مسئولان استان رسانه‌ای نشد و از حضور رسانه‌ها در این جلسات جلوگیری به عمل آمد، ولی هر چه بود منجر به ایجاد تحرک برای رفع مشکلات صنعتی شد.

از طرفی دیگر مسئولان استانی برای جلوگیری از اعتراضات و به اذعان خودشان برای رونق در سرمایه‌گذاری استان مازندران بحث ایجاد پنجره واحد اقتصادی در استان را پیش کشیدند تا تب آمارهای نامناسب از وضعیت تولید در استان را کمی کاهش دهند.

این مسئول می‌گوید، وضع خراب‌تر است!

اوضاع آماری از وضعیت تولیدی در استان با نشست خبری مسئولان کارگری مازندران دوباره متشنج‌تر نیز شد، نصرالله دریابیگی با مطرح کردن تعطیلی بیش از ۷۰ درصد واحدهای تولیدی در مازندران، به وجود زخم کهنه در واحدهای تولیدی استان اشاره و بیان کرد: با تعطیلی واحدهای تولیدی بسیاری از کارگران استان مازندران از کار بیکار شدند.

تعطیلی فعالیت‌های تولیدی در مازندران، تنها در شرکت‌ها و شهرک‌های صنعتی ختم نشد، موضوع رکود به ساخت‌وساز نیز کشیده شد، تا جایی که سید هادی ساداتی، مسئول انجمن صنفی کارگران ساختمانی مازندران از بیکار بودن بیش از ۹۰ درصد کارگران ساختمانی در مازندران خبر داد.

وی با اعلام اینکه از ۶۰ هزار کارگر ساختمانی دارای شناسنامه استان مازندران، تنها ۷ تا ۱۰ درصد کارگران در حال فعالیت هستند، بیان کرد: رکود در واحدهای مسکن استان مازندران بسیار جدی است.

همه این موارد نشان می‌دهد افرادی که قرار است در استان مازندران برای تولید قدم بردارند، به وظایف اصلی خویش یا آگاه نیستند و یا اینکه نمی‌دانند در حوزه‌های تولید و حمایت از سرمایه‌گذاران چه واقعیت‌های تلخی وجود دارد.

حمایت دستگاه قضاء استان از سرمایه‌گذار

در راستای حمایت از سرمایه‌گذاری در مازندران، رئیس‌کل دادگستری استان نیز خواستار تقویت رویکرد حمایت از سرمایه‌گذاری در مازندران شده بود.

حجت‌الاسلام محمدعلی تقوی‌فرد در اولین جلسه کمیته حمایت قضایی از سرمایه‌گذاری استان در سال جاری، که به‌منظور بررسی و پیگیری مشکلات ۳ سرمایه‌گذار برگزار شد، با تأکید بر اینکه در سال اقتصاد مقاومتی، اقدام و عمل، مسئولان باید به‌گونه‌ای عمل کنند که نتیجه اقدامات آنان را مردم ببینند، افزود: رویکرد مدیران و مسئولان باید رویکرد حمایتی از اصل سرمایه‌گذاری باشد و در این مسیر در کنار اجرای مقررات قانونی به نحو صحیح، امنیت سرمایه‌گذار نیز باید تأمین شود.

رئیس کمیته حمایت قضایی از سرمایه‌گذاری استان مازندران تمرکز فعالیت‌های کمیته حمایت از سرمایه‌گذاری را در راستای تولید عنوان کرد و افزود: مسئولان و مدیران اجرایی و همچنین مدیران بانک‌های عامل استان در امر حمایت و پشتیبانی از تولیدکنندگان و سرمایه‌گذاران و حمایت از عرصه تولید، نقشی اساسی و اثرگذار دارند.

با همه این‌ها، فراموش نکنید

در هر صورت، آنچه که هنوز بازار پررونق در مازندران دارد، طرح ضرورت توجه به رفع مشکلات واحدهای تولیدی برای فعال‌سازی ظرفیت‌های تعطیل‌شده و جذب مجدد نیروی کار است که همچنان از سوی مسئولان به‌خصوص استاندار مازندران بیان می‌شود، اما چیزی که عمیقاً مورد توجه مردم و ناظران قرار دارد، میزان تلاش مؤثر در مرحله عمل و اقدام است.

باید دید که از ته این حرف‌ها و بیان‌های زیبا و دردمندانه مسئولان مازندران، چه دستاوردی متوجه واحدهای نیمه‌فعال و تعطیل‌شده و بازگشت نیروی کار بیکارشده، به‌کار می‌شود.

بازهم آمارها نشان می‌دهد علی‌رغم گذشت دو ماه از سال، هنوز روند بیکاری و تعطیلی و کم‌کاری مراکز تولیدی مازندران، رضایت‌بخش نیست و حتی موجبات نگرانی را نیز فراهم می‌آورد.

جا دارد باز هم به مسئولان مازندران به‌ویژه به استاندار محترم یادآور شویم که: خیلی زود، دیر می‌شود؛ پس زمان را دریابید و آنچه که در اندوخته مدیریتی خود دارید را به صحنه آورید. انتهای پیام/
شنبه ۲۵ ارديبهشت ۱۳۹۵ ساعت ۰۹:۴۲
کد مطلب: 432870
ارسال نظر
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما *