۰

جشنواره بهار شهادت تلاقی اندیشه‌های ادیان و مذاهب مختلف است

حاضران در دوازدهمین دوره جشنواره بین‌المللی فرهنگی ـ دینی «بهار شهادت» کربلا، میلاد انوار علوی را نمادی از وحدت و یکپارچگی برای همه مسلمانان و جشنواره بهار شهادت را تلاقی اندیشه‌های ادیان و مذاهب مختلف خواندند.
به گزارش سرویس مذهبي تفتان ما، دوازدهمین دوره جشنواره بین‌المللی فرهنگی ـ دینی «بهار شهادت» کربلا، 21 اردیبهشت‌ماه مصادف با سوم ماه شعبان به مناسبت میلاد با سعادت امام حسین(ع) و حضرت ابوالفضل العباس(ع) و با مشارکت پیروان ادیان و مذاهب مختلف کشورهای اسلامی و شخصیت‌های برجسته و مهم فرهنگی و ادبی از کشورهای عربی و غیر عربی از سه شنبه آغاز و تا امروز جمعه ادامه دارد.
جشنواره دوازدهم با شعار (الإمام الحسین(علیه السلام) مشکاة الحریة ونبراس الشهادة) به‌ همت آستان‌های مقدس حسینی و عباسی و با مشارکت اداره اوقاف شیعه و سنی عراق و سایر آستان‌های مقدس برگزار شد.
مراسم افتتاحیه دوازدهمین جشنواره بین المللی ربیع الشهاده عصر روز سه شنبه 21 اردیبهشت ماه 1395 مطابق با 2 شعبان المعظم 1437 در صحن مطهر حضرت اباعبدالله الحسین علیه السلام برگزار شد.
سید «خلف العمری»، نماینده هیات بحرینی شرکت کننده در این جشنواره در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاری فارس ضمن تبریک خجسته زادروز انوار علوی به امت اسلامی و همه بشریت از شور و شعف وصف‌ناپذیر حاضران در این مراسم خبر داد.
وی با بیان اینکه حضرت اباعبدالله الحسین علیه السلام تنها به امت اسلامی اختصاص نداشته و متعلق به همه بشریت بوده است، گفت: ایشان برای احقاق حق همه انسان‌ها به شهادت رسید و جشنواره بهار شهادت موید این قضیه است.
العمری افزود: ما امید داریم که پروردگار متعال به زودی شر دشمنان تکفیری را از کشور حسین و ملتش دور کند.
«جمال الدین» یکی از نمایندگان هیات جمهوری آذربایجان در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاری فارس ، ضمن ابراز خوشحالی از حضور خود در جشنواره بهار شهادت تاکید کرد: کربلای حسین کعبه مقصود همه عاشقان راه آزادی‌خواهی اوست.
وی حضور هیات آذربایجانی در جشنواره بهار شهادت را از حیث اهمیت این کشور به وحدت مسلمانان و برای نشان دادن مظلومیت آنها به جهانیان با برگزاری مراسم فرهنگی دانست.
«سامان البرزنجی» یکی از نمایندگان هیات کردی شرکت کننده در جشنواره نیز در گفت‌‌وگو با خبرنگار خبرگزاری فارس با اشاره به حضور گسترده پیروان ادیان و مذاهب مختلف در این مراسم تاکید کرد: کردها ارتباط محکم و نزدیکی با برادران شیعه خود دارند، همان طور که با دیگر مذاهب و ادیان در عراق این گونه هستند.
وی تصریح کرد: کردستان عراق از هر حرکتی که در راستای منافع مسلمین انجام شود، استقبال می کند.
البرزنجی امام حسین (ع) را سرمنشاء وحدت بشریت و قیام آن را مورد قبول همگان دانست و گفت: تجلیل از حرکت های آزادی خواهانه حضرت امام حسین (ع)، تحکیم کننده وحدت همه مسلمانان است.
در همین رابطه «حیدر السلامی»، عضو کمیته اجرایی جشنواره بهار شهادت در گفت‌‌وگو با خبرنگار خبرگزاری فارس این جشنواره را یک مناسبت بین المللی به تمام معنای کلمه توصیف کرد.
وی  با اشاره به حضور هیات‌هایی از بیش از چهل کشور اسلامی در این جشنواره تاکید کرد: شخصیت‌های دینی و فرهنگی و همچنین ادیبان، روزنامه‌نگاران و غیر آنها در این مراسم گرد هم آمدند.
السلامی تصریح کرد: جشنواره امسال یک برتری به نسبت جشنواره‌های پیشین داشت که آن هم تجلیل از مادران شهدای بسیج مردمی است که 2 فرزند خود یا بیش‌تر را تقدیم راه امام حسین (ع) کردند.
وی ادامه داد: این جشنواره می‌خواهد به همه توضیح بدهد که قیام امام حسین (ع) از هزاران سال پیش تاکنون ادامه دارد.
السلامی گفت: جشنواره بهار شهادت شامل فعالیت‌ها و برنامه‌های متعدد و متنوعی است که فقط به سخنرانی و شعر خوانی خلاصه نمی‌شود، بلکه شامل فعالیت‌های مختلفی مانند نمایشگاه کتاب و جلسات بحث علمی و نشست‌های قرآنی و بحث‌های دانشگاهی در مورد سیدالشهدا(ع) و جشنواره شعر مردمی است.
سید «افضل الشامی» معاون تولیت آستان مقدس حسینی درباره اهداف برگزاری جشنواره بهار شهادت گفته بود: حدود دوازده سال پیش، تهاجمی رسانه‌ای علیه عراق به راه افتاد که می‌خواست پیروان اهل بیت علیهم السلام را انسان‌هایی جنایتکار معرفی کند و رسانه‌های مغرض شروع به ارائه تصویری سیاه از کشور عراق کردند، مبنی بر اینکه این کشور در آتش است و سرشار از انفجار، قتل و خونریزی است.
وی گفت: هدف جشنواره این بود که این پیام را به جهان برساند که مطالب این رسانه‌ها دروغ بوده و مردم عراق همچنان اهل اندیشه، بحث علمی، شعر و کتاب هستند.
وی افزود: بدین ترتیب ما با برگزاری جشنواره تصمیم گرفتیم موجی رسانه‌ای علیه رسانه‌های ضدعراقی به راه بیندازیم، چون آنها می‌خواستند با دروغ‌های خود با تغییرات ایجاد شده در عراق مبارزه کنند و با وجود اینکه تغییرات عراق تغییرات خوب و مثبتی بود، اما برای برخی کشورهای همجوار ما به ویژه برخی کشورهای خلیج فارس خوشایند نبود و از طریق رسانه‌های خود با تغییرات عراق مقابله نموده و آن را تخریب می کردند.
وی تلاقی میان اندیشه ملت‌های مختلف و دعوت مذاهب و حتی ادیان دیگر، مانند مسیحیت برای آشنایی با اخلاق، ارزش‌ها و اصول پیروان اهل بیت علیهم السلام و آشنایی با تجربیات، افکار و فرهنگ آنها را از جمله دیگر اهداف برگزاری جشنواره توصیف کرد.
انتهای پیام/ فارس
شنبه ۲۵ ارديبهشت ۱۳۹۵ ساعت ۱۱:۴۷
کد مطلب: 432936
ارسال نظر
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما *