۰

دلایل اصلی خر و پف/ ارتباط چاقی و بیماری‌های ریوی/ طول عمر چقدر با ترک سیگار افزایش می یابد؟

خسرو آگین فوق تخصص ریه و رئیس بخش ریه بیمارستان لقمان برای پاسخگویی به سؤالات پزشکی مخاطبان در زمینه بیماری‌ها و مشکلات ریه مهمان برنامه مطب مجازی خبرگزاری فارس بود.
دلایل اصلی خر و پف/ ارتباط چاقی و بیماری‌های ریوی/ طول عمر چقدر با ترک سیگار افزایش می یابد؟
به گزارش سرویس بهداشت و سلامت تفتان ما،این خبرگزاری در راستای ارتقای سطح دانش سلامت مردم و فراگیری دانش در زمینه شناخت و پیشگیری از بیماری‌ها مطالب آموزشی و مصاحبه‌هایی را با بهره‌گیری از بهترین متخصصان کشور که هر هفته مهمان برنامه مطب مجازی  هستند منتشر می‌کند.
دکتر خسرو آگین عضو هیأت علمی و استاد دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی، فوق تخصص ریه و رئیس بخش ریه بیمارستان لقمان برای پاسخ‌گویی به سوالات مخاطبان فارس مهمان برنامه مطب مجازی در خبرگزاری فارس بود؛ که در ادامه مشروح گفت‌وگو را می‌خوانید: 
ح. کریمی از تهران: در خصوص بیماری ذات‌الریه توضیح دهید؟
میکروب‌های متفاوتی عامل ذات الریه هستند. اگرچه بعضی از این میکروب‌ها شایع و تشخیص آنها آسان است، اما در مواردی تشخیص عامل بیماری بسیار دشوار است. عفونت ریه می‌تواند در اثر باکتری ،ویروس یا قارچ ایجاد شود. در اغلب موارد باکتری‌ها عامل اصلی ایجاد بیماری هستند. ذات الریه که نام پزشکی آن پنومونی است، به معنای ورود یک عامل ویروسی یا میکروبی به درون فضای استریل ریه، و زمانی که این اتفاق رخ می‌دهد، پروسه بیماری ذات‌الریه یا پنومونی آغاز می شود. که از نشانه های این بیماری می‌توان به تب درد قفسه سینه و سرفه های شدید اشاره کرد. پزشک با انجام رادیوگرافی بیماری فرد را تشخیص می‌دهد و با توجه به شدت بیماری برای فرد دارو تجویز می‌کند. این بیماری بر اساس نوع میکروب کاملا درمان‌پذیر است.
پ.شجاعی از اصفهان: در خصوص درمان فشار خون ریوی توضیح دهید؟ آیا چاقی منجر به بروز بیماری های ریه می شود؟
در ریه ها نوعی فشار شریان ریوی وجود دارد که این فشار اگر از حدی تجاوز کند می گوییم فرد دچار پرخونی و پرفشاری شریان ریوی است. این بیماری در طبقه بندی سازمان بهداشت جهانی دارای 5 علت است که هرکدام از آن ها نیز دارای علل متعددی است و عوامل متعددی از جمله بیماری های ریه و قلب می تواند زمینه ساز فشار خون ریوی باشد. از جمله نشانه های این بیماری می توان به تنگی نفس در زمان انجام فعالیت‌های عادی مانند بالا رفتن از دو ردیف پله، خستگی ، درد قفسه سینه، تپش قلب سریع و درد در ناحیه بالا و راست شکم اشاره کرد. باید گفت تمام افراد چاق دچار این بیماری نمی شوند اما تعدادی از این افراد در طول دوره زندگی دچار خرناس یا کمبود اکسیژن می شوند که به دنبال آن افزایش فشار شریان ریوی بوجود می آید. که علت اصلی این بیماری در افراد چاق اختلال خواب ناشی از چاقی است.
م. پورگنجی از لرستان: سینوزیت را چگونه درمان کنیم؟
سینوزیت از بیماری های بسیار شایع است که با اشکال متنوعی بروز می کند، افرادی که دارای زمینه های آلرژیک هستند استعداد بیشتری برای التهاب سینوس ها دارند. این بیماری معمولا خود را به صورت سرفه، بوی بد دهان، و خلط دائمی خود را نشان می دهد. درمان این بیماری به صورت درمان های ساده ای مانند تجویز مسکن، ضدالتهاب ها و قطره های بینی یا سرم های شستشو و آنتی بیوتیک انجام می شود. شست وشوی مرتب سینوس ها نیز به درمان این بیماری کمک می کند.

ج.فرخی از بیجار: آیا خر و پف های شبانه به دلیل بیماری های ریه است؟
بخشی از این موضوع به ساختار راه های هوایی مربوط می شود. نکته بسیار مهم در خصوص این موضوع این است که برخی از خروپف های شبانه با توقف یا اختلال تنفس همراه هستند که به آن آپنه می گوییم. که این کمبود اکسیژن در طول زمان منجر به بالا بردن فشار خون و بیماری های قلبی شود. اما صداهای ایجاد شده به دلیل اختلال در راه های تنفسی فرد است و در برخی موارد با شناسایی ناحیه ای که دچار مشکل شده است می توان اقداماتی در جهت درمان فرد انجام داد و شدت صدای ایجاد شده را کم یا قطع کرد.
م.محمدی از البرز: علت ایجاد سرطان ریه را توضیح دهید؟
سرطان ریه یکی از بیماری های رو به رشد در جهان است که اصلی ترین علت آن سبک زندگی افراد است به طوری که افرادی که استعمال سیگار دارند بیش از بقیه افراد به این بیماری مبتلا می شوند. باید دانست آلاینده های محیطی و کار کردن در محیط هایی که دارای آلاینده های محیطی هست نیز در دراز مدت باعث بروز این بیماری خواهد شد. معمولا سرطان ریه سال های زیادی مخفی است و این زمان در مواقعی به 5 تا 7 سال خواهد رسید. باید دانست پیوند ریه در درمان این بیماری کاربردی ندارد بلکه سرطان ریه معمولا با روش هایی مثل سوزاندن ضایعه بدخیم با اشعه لیزر درمان می شود.  در چنین موردی پزشک با سوزاندن ضایعه بدخیم با اشعه لیزر راه عبور هوا را برای بیمار باز می کند. این روش به طور کامل نمی تواند منجر به ازبین بردن ضایعه بدخیم شود اما کمکی است جهت سهولت تنفس در بیمار.

همچنین روش درمانی شیمی درمانی نیز در جهت از بین بردن سلول های سرطانی پراکنده مورد استفاده قرار می گیرد. شیمی درمانی جهت پیشگیری از  عود بیماری و مواردی که سرطان در بدن پخش شده تجویز می شود. استفاده از داروهای شیمیایی منجر به انهدام سلولهای سرطانی خواهد شد. و دیگر روشی که برای درمان این بیماری مورد استفاده قرار می گیرد رادیوتراپی است.
باید توجه داشته باشیم مصرف سیگار از مهم ترین علل بروز سرطان ریه است.
ح.عسگری از ورامین: 15 سال است که سیگار می کشم آیا با ترک کردن آن ریه های بنده به حالت اول باز می گردد؟
یکی از باورهای غلطی که در جامعه مشاهده می شود این است که عده ای می گویند 50 سال است که سیگار می کشم اما بیماری ریه ندارم، این افراد باید بدانند، دفع سم های ناشی از سیگار که وارد بدن فرد می شود به ژنتیک افراد بستگی دارد، و یک نفر ممکن است ظرفیت ژنتیکی بالایی داشته باشد و بدن فرد سم زدایی بهتری انجام دهد و دیرتر به این مبتلا شود و دیگری به دلیل ضعیف بودن دستگاه ایمنی بدن زودتر به بیماری های ریوی مبتلا شود. همچنین ترک سیگار به افزایش طول عمر و زندگی سالم‌تر کمک زیادی می‌کند. در آن هایی که قبل از سن 50 سالگی سیگار را ترک می‌کنند احتمال مرگ‌ومیر طی 15 سال آینده نصف می‌شود. کیفیت زندگی با ترک سیگار بهتر می‌شود و احتمال سرماخوردگی و آنفولانزا و برونشیت و پنومونی کم‌تر می‌شود.

ح.حیدری از سمنان: ورم ریه به چه معناست؟ درمان این بیماری را توضیح دهید؟
ورم ریه به معنی ادم ریه یا تجمع مایع در بافت ریه است، در این بیماری مایعات از رگ های کوچک خونی خارج شده و درون کیسه های هوایی و اطراف آنها جمع می شوند. این بیماری معمولا به دو دلیل نارسایی قلبی و آسیب دیدن ریه ها رخ می دهد. اگر منظور مخاطبان از ورم ریه التهاب ریه باشد شامل تمام بیماری های ریوی خواهد شد که پزشک متخصص باید آن را تشخیص دهد.
 
انتهای پیام/فارس
سه شنبه ۲۶ بهمن ۱۳۹۵ ساعت ۱۰:۱۵
کد مطلب: 436606
ارسال نظر
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما *