۰

مولود کعبه، شخصیتی مربوط به تمام زمان ها

على بن ابى طالب (ع) از شخصیت هایى است که مخصوص به زمان معینى نمى باشد. اومربوط به تمام زمان هاست . على شخصیت و کلامى دارد که هر چه زمان بگذرد, نمى توان آن را کهنه سازد.
مولود کعبه، شخصیتی مربوط به تمام زمان ها
به گزارش سرویس مذهبي تفتان ما،به نقل از  زنان کویر ، على بن ابى طالب (ع) از شخصیت هایى است که مخصوص به زمان معینى نمى باشد.  اومربوط به تمام زمان هاست . على شخصیت و کلامى دارد که هر چه زمان بگذرد, نمى توان آن را کهنه سازد. پس معلوم مى شود شخصیت ها بر دو گونه اند : شخصیتهاى ابدى و پابرجا و شخصیتهاى موقت و فراموش شدنى.
ولادت
قدر و منزلت ایشان را بی شک از همان زمان و مکان تولدشان دریافت از این رو به دنیا آمدن امیرمؤمنان، علی علیه السلام در درون خانه خدا فضیلتی است که محدّثان شیعه و دانشمندان علم انساب آن را در کتابهای خود نقل کرده اند و در میان دانشمندان اهل تسنن گروه زیادی به این حقیقت، تصریح و آن را یک فضیلت بی نظیر خوانده اند که به نمونه هایی اشاره می شود:
1. محمد مالکی می گوید: «وُلِدَ بِمکَّةَ الْمُشَرّفَةَ داخِلَ بَیْتِ الْحَرامِ فی یَوْمِ الْجُمعَةِ الثَّالِثَ عَشَرَ مِنْ شَهْرِاللّه ِ رَجَبِ سَنَةِ ثَلاثینَ مِنْ عامِ الْفیلِ... وَلَمْ یُولَدْ فِی الْبَیْتِ الْحَرامِ قَبْلَهُ اَحَدٌ سِواهُ، وَهِیَ فَضیلَةٌ خَصَّهُ اللّه تَعالی بِها اِجْلالاً لَهُ وَاِعْلاءً لَمَرْتَبَتِهِ وَاِظْهارا لِکَرامَتِهِ؛(1) علی در داخل خانه خدا در مکه، روز جمعه سیزدهم ماه خدا، رجب سال سی از عام الفیل به دنیا آمد... قبل از او کسی در داخل خانه خدا به دنیا نیامده  بود و این ولادت فضیلتی است که خدای بلند مرتبه علی علیه السلام را به آن اختصاص داده است، برای تجلیل او و بالا بردن مرتبه او و آشکار نمودن کرامت و بزرگواری او».
2. حاکم نیشابوری می گوید: «ولادت علی در داخل کعبه به طور تواتر به ما رسیده است».تاکنون کسی به این فضیلت دست نیافته است».
 
نگاهی به شخصیت امام علی (ع)
علی(ع) پرورش یافته مکتب پیامبر اکرم(ص) از این رو مطیع خدا و رسول اکرم(ص) بود، او امام(ع) معیار هدایت و راه نجات است.
از جمله ویژگی بارز ایشان  شریک غم و همراه سختی های مردم و ساده زیستی ایشان بود.
نقل است عثمان بن حنیف، در بصره به مهمانی یکی از سرمایه داران شهر رفته و بر سر سفره او نشسته بود. امام بعد از شنیدن این خبر در نامه ای، ضمن توبیخ او، شیوه خود را نیز بیان کرد وفرمود: به خدا سوگند من از دنیای شما طلا و نقره ای نیندوخته ام. و از غنایم و ثروت های آن مالی ذخیره نکرده ام و برای این لباس کهنه ام بدلی مهیا نیساخته ام و از زمین آن حتی یک وجب در اختیار نگرفته ام و از این دنیا بیش از خوراک مختصر و ناچیزی بهره نبرده ام.
 
 
ازدواج:
حضرت فاطمه(س) و علی(ع) از مقام بسیار والایی برخوردار بودند. اگر علی(ع) نبود کسی لیاقت آن را نداشت که با فاطمه(س) ازدواج کند. خداوند بزرگ به پیامبر اکرم(ص) می فرماید: «اگر علی را نمی آفریدم، برای دخترت فاطمه، هرگز در روی زمین هم شأنی نبود» هنگام ازدواجشان نیز پیامبر(ص) در حق آن ها دعا کردند و فرمودند: پروردگارا، این دختر من محبوب ترین مردم نزد من است و علی نیز از همگان نزد من گرامی تر است. خدایا رشته محبت ایشان را استوار فرم
 
على بن ابى طالب (ع) از شخصیت هایى است که مخصوص به زمان معینى نمى باشد. اومربوط به تمام زمان هاست . على شخصیت و کلامى دارد که هر چه زمان بگذرد, نمى توان آن را کهنه سازد و به گفته ی کی از یارانش، دنیا عقیم است که مانند على (ع)بزاید.
منابع:
پایگاه اطلاع رسانی حوزه
تبیان
بیتوته
انتهای پیام/دانا
يکشنبه ۳ ارديبهشت ۱۳۹۶ ساعت ۰۹:۳۶
کد مطلب: 437913
ارسال نظر
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما *