۰

وزارت بهداشتی‌ها منتقدان را رژیم اشغالگر می‌پندارند/ سیاست‌های ابلاغی رهبری در طرح تحول مغفول مانده/ هدر رفت منابع مالی در وزارت بهداشت

رئیس فرهنگستان علوم پزشکی با اشاره به اینکه مسئولان کنونی وزارت بهداشت نقدپذیر نیستند، گفت: عدالت در حوزه سلامت فراموش شده است.
وزارت بهداشتی‌ها منتقدان را رژیم اشغالگر می‌پندارند/ سیاست‌های ابلاغی رهبری در طرح تحول مغفول مانده/ هدر رفت منابع مالی در وزارت بهداشت
به گزارش سرویس بهداشت و سلامت تفتان ما،سیدعلیرضا مرندی در ارتباط با عملکرد دولت یازدهم در حوزه بهداشت و درمان همچنین اجرای طرح تحول اظهار داشت: در ارتباط با موضوع بهداشت و درمان باید توجه داشت که در این مسئله پیشگیری بسیار حائز اهمیت بوده و موضوعی سلیقه‌ای نیست و از اول انقلاب برنامه‌های مختلفی در این راستا انجام شده و در سیاست‌های کلی سلامت که رهبر معظم انقلاب نیز ابلاغ کردند، اولویت پیشگیری مطرح شده است.
*پیشگیری از بیماری‌ها در اولویت باشد
وی افزود: البته موضوع پیشگیری همیشه در دولت‌ها اولویت نبوده در حالی که قوانین اولویت را در پیشگیری دانسته است. چرا که با این مسئله عامه مردم در مقابل بیماری‌ها آگاهی یافته و امید به زندگی آنها افزایش می‌یابد همچنین به اقتصاد مقاومتی نیز کمک می‌شود.
رئیس فرهنگستان علوم پزشکی با بیان اینکه بنده در سال‌های 61 و 63 که جنگ تحمیلی بود به عنوان معاون بهداشت فعالیت می‌کردم و در آن زمان اعتبارات کشور اندک بود چرا که سالی یک میلیون بشکه نفت بیشتر استخراج نمی‌کردیم و به دلیل اقدامات دشمنان برای کاهش قیمت نفت هر بشکه نفت 7 تا 8 دلار بیشتر فروخته نمی‌شود.
مرندی گفت: در آن زمان علی‌رغم همه مشکلات شبکه بهداشتی درمانی ایجاد کردیم و در جهت توسعه آن اقدامات لازم صورت گرفت ولی باید توجه داشت که یکی از مشکلات در مسائل بهداشتی این بوده که در کوتاه‌مدت ممکن است اقدامات جواب ندهد.
این نماینده سابق مجلس با بیان اینکه در اوایل انقلاب سطح سواد مردم پایین بود و افراد تحصیلکرده نداشتیم، گفت: این مسئله سبب شده بود که تازه آموزش‌ها را آغاز کنیم و بهورز تربیت شود تا در مناطق روستایی و سایر محدوده‌ها بتوانیم اقدامات لازم را در جهت کمک به مردم و ارائه خدمات انجام بدهیم.
وی ادامه داد: شبکه بهداشتی درمانی چیزی نیست که بخواهیم بابت آن پز بدهیم و در همه دولت‌ها به آن توجه شده است ولی آنچه مهم است این بوده که باید اولویت‌های بهداشت و درمان را مشخص کنیم و نحوه اولویت‌بندی ابتدا پیشگیری سپس اقدامات سرپایی و پس از آن بستری عمومی و تخصصی است. همچنین مردم در مناطق محروم نیز باید در این راستا ارائه خدمات به آنها در اولویت قرار گیرد.
*کدام یک از سیاست‌های رهبری در حوزه سلامت رعایت شده است؟
مرندی افزود: سیاست‌های کلی مقام معظم رهبری 3 سال است که از ابلاغ آن می‌گذرد ولی کدام بعدش رعایت شده است؟! متأسفانه اولویت پیشگیری و بهداشت در این دولت مورد توجه قرار نگرفته و به سطح‌بندی خدمات نیز توجه جدی نشده است.
*از برنامه واکسیناسیون جهانی عقب هستیم
وی با اشاره به اینکه انجام واکسیناسیون جزو خدمات بهداشتی است، گفت: در کشور ما از سال 61 مقدمات واکسیناسیون فراهم شد و اقدامات مؤثری در این راستا صورت گرفت ولی الان با گذشت چندین سال هنوز برنامه واکسیناسیون مشابه قبل بوده و نتوانسته‌ایم واکسن‌هایی همچون پونوموکوک و واکسنی که برای برخی از ویروس‌ها همچون نوعی سرطان در زنان و نوعی بیماری اسهالی وجود دارد را به لیست واکسیناسیون کشور اضافه کنیم و این خدمات را رایگان ارائه دهیم لذا در این زمینه جزو عقب‌افتاده‌ترین کشورها هستیم و این در حالی بوده که این واکسن‌ها در داروخانه‌ها آزاد یافت می‌شود و رایگان نیست.
وی گفت: کشورهایی همچون افغانستان، پاکستان، عراق، سوریه، سودان، جیبوتی، سومالی و.... واکسن پونوموکوک را در برنامه واکسیناسیون خود قرار داده ولی این موضوع در کشور ما لحاظ نشده و آن واکسن هم که در داروخانه‌های دولتی وجود دارد معلوم نیست چگونه وارد شده است.
رئیس فرهنگستان علوم پزشکی با تأکید براینکه چرا کشور ما باید در این زمینه عقب باشد در حالی که فقیر نیستیم، گفت: هرچند که خودم نیز حوزه فعالیتم نوزادان بوده و دلم می‌خواهم بهترین تجهیزات و مدرنترین آنها را برای کمک به نوزادان داشته باشیم ولی سال گذشته که قرار بود نوعی دستگاه مدرن را وارد کشور کنند من به وزیر نامه نوشتم که این اقدام را انجام ندهند.
*بودجه‌ها را درست هزینه نمی‌کنند
مرندی افزود: در نامه به وزیر اعلام کردم که این وسیله گران بوده و در استان‌های دیگر قابل استفاده نیست چرا که کار با این وسیله را بلد نیستند ولی با این وجود چند ماه بعد دیدم این دستگاه‌ها را خریدند و خود کارشناس اداره نوزادان وزارت بهداشت در صحبت‌هایش می‌گفت این وسیله در حال حاضر در کنار راهروهای بسیاری از بیمارستان‌ها بوده و استفاده نمی‌شود.
وی عنوان کرد: اما با این وجود و خرج بودجه در این راستا به موضوع واکسن‌های جدید توجه نشده در حالی که ارائه این واکسن‌ها در زمینه عدم ابتلا به ذات‌الریه، اسهال شدید و نوعی سرطان در زنان بسیار مؤثر است و می‌توان بودجه‌ها را در این راستا خرج کرد و باید گفت که ما پول داریم ولی در جای خودش مصرف نمی‌شود.
رئیس فرهنگستان علوم پزشکی به موضوع آموزش و توانمندسازی مردم جهت پیشگیری از بیماری‌های غیرواگیر اشاره کرد و گفت: شایع‌ترین علت مرگ‌ومیردر کشور بیماری‌های غیرواگیری همچون دیابت، سکته قلبی و مغزی، فشار خون بالا و مشکلات تنفسی است که عمده آنها با آموزش قابل پیشگیری است.
وزیر اسبق بهداشت عنوان کرد: وزارت بهداشت در موضوع سیگار و دخانیات به ویژه قلیان باید تمام توان خود را گذاشته و در جهت پیشگیری از ‌آن اقدام کند.
*سه چهارم مرگ و میرها به دلیل بیماری غیرواگیر
وی با بیان اینکه سه چهارم مرگ و میرها در کشور به دلیل بیماری غیرواگیر است، گفت: عدم تحرک و سبک زندگی ناسالم همچنین تغذیه نامناسب از علل این بیماری‌ها به شمار می‌رود. بنابراین اگر مناسب‌ترین روغن را در کشور تولید یا وارد نمی‌کنیم مقصر مردم نبوده و خودمان باید اقدامات لازم را جهت تهیه مناسب غذا فراهم کنیم.
مرندی با تأکید براینکه اولویت و سرمایه‌گذاری بر روی مسئله پیشگیری و بهداشت باشد تا هزینه‌های درمان کاهش یابد، گفت: دفترچه‌های بیمه در حال حاضر بی‌ارزش شده بیمه‌ها بدهکار شده‌اند چرا که خدمات بستری شده و به خدمات سرپایی توجهی نشده است.
*مشکلاتی که اجرای طرح تحول ایجاد کرد
رئیس فرهنگستان علوم پزشکی افزود: مردم را با اجرای طرح تحول به سمت بیمارستان‌ها با فرانشیز کم سوق داده و این در حالی بوده که راهنمای بالینی ندارم، کنترل نسخ وجود نداشته و نظارت و سطح‌بندی خدمات سلامت نیز مورد توجه قرار نگرفته است.
وی گفت:‌ امروزه می‌گویند که چه تعداد تخت بیمارستان را افتتاح کرده‌اند در حالی که هر تخت بیمارستان برای آن میلیارد تومان هزینه می‌شود و این هزینه را به کارگران کشورهای دیگر می‌دهیم و کارخانه‌های ایرانی ورشکسته می‌شوند بنابراین ملاک موفقیت افتتاح هرچه بیشتر تخت نیست.
*مسئولین وزارت بهداشت نقدپذیر نیستند
مرندی اضافه کرد: متأسفانه مسئولین وزارت بهداشت به انتقادها توجه نمی‌کنند در حالی که انتقاد ما برای منفعت بیشتر مردم است و توصیه و تجارب می‌تواند مؤثر واقع شود. از طرفی نقدپذیری لازمه کار است ولی دوستان آن را به اهانت کشانده که من این موضوع را کمتر دیده بودم.
وی در ارتباط با تولید شیر خشک اظهار داشت: ما در زمینه افزایش این کارخانه‌ها افزایش دادیم در زمانی مادران ناآگاه به دلیل القاهایی که در این زمینه صورت می‌گرفت استفاده از شیرخشک را برای نوزادان خود مورد توجه قرار دادند و حتی شیرخشک‌های شماره 1،2 و 3 ارائه می‌شود این در حالی است که کشورهای دیگر سال‌ها است از این شیرها استفاده نکرده ولی ما همچنان در کشورمان برای سال‌های دوم و سوم زندگی کودک شیرخشک ارائه می‌دهیم.
مرندی افزود: قانون حمایت از مادران شیرده لازم‌الاجرا است ولی به این مسئله بی‌اعتنایی می‌شود و زمانی که گفتیم این کارخانه‌ها باید کمتر شود جواب دادند این مسئله سبب ضرر به شرکت‌ها می‌شود.
*لزوم توجه به اقتصاد مقاومتی توسط مسئولان وزاتخانه
این نماینده سابق مجلس در ادامه گفت: در وزارت بهداشت باید به اقتصاد مقاومتی کمک شود و این مسئله با توجه به بهداشت و پیشگیری قابل اجرا است. گاهی در کشور داروهای کلان و گران بیماران سرطانی وارد می‌شود که حتی خود آمریکا هم از این داروها استفاده نمی‌کند و شاید تنها دو هفته طول عمر بیمار را افزایش دهد و باید به جای این کار به فکر پیشگیری و بهداشت بود و هزینه‌ها را در آنجا خرج کرد. از طرفی بیمه‌ها ورشکسته شده و بیماران نیازمند در مناطق محروم دچار مشکل شده‌اند.
*عدالت در حوزه سلامت فراموش شده است
وی گفت:‌ مفهوم عدالت در این حوزه فراموش شده و این سؤال مطرح بوده که آیا زمانی که واکسن مناسب، مراقبت بهداشتی و خدمات سرپایی به مردم محروم نمی‌رسد عدالت اجاره شده است؟! باید با مردم صادق بود و بگوییم چقدر بودجه داریم و باید در کجاها هزینه شود. در واقع عدالت برخورداری آحاد مردم از اکثریت خدمات سلامت است.
مرندی به موضوع آلودگی هوا و تأثیر آن بر سلامت انسان اشاره کرد و گفت: چقدر مسئولان سلامت به این موضوع به ویژه در خوزستان، تهران و... که آلودگی زیاد بوده توجه کرده‌اند؟ چقدر از سمت مسئولان سلامت بر مسئله صنعت اتومبیل و یا بنزین‌های نامناسب انتقاد وارد شده است؟! چرا پیشگیری نمی‌شود و اقدامات لازم صورت نمی‌گیرد.
*مگر ما رژیم اشغالگریم؟
وی به برگزاری جلسات در فرهنگستان علوم پزشکی اشاره کرد و گفت: از برخی از دوستان جهت شرکت در این جلسات دعوت به عمل می‌‌آوریم ولی از وزارت بهداشت دستور می‌آید که در این جلسات شرکت نکنید حال این سؤال مطرح است که مگر ما رژیم اشغالگریم؟! اینها همه تنگ‌نظری بوده چرا که خیال می‌کنند ما می‌خواهیم آنها را شستشوی مغزی دهیم.
رئیس فرهنگستان علوم پزشکی به نقش عوامل اجتماعی بر روی سلامت انسان اشاره کرد و گفت:‌این مسئله تا حدود 85 درصد با یکدیگر ارتباط داشته لذا ما مسئولین باید به دنبال حل این مشکل باشیم.
*ضرورت توجه کامل به طب سنتی
وزیر سابق بهداشت در ارتباط با طب سنتی گفت: طبق فرموده حضرت آقا طب سنتی باید در کشور بازشناسی و تبیین شود و استانداردسازی در این زمینه صورت گیرد و وزارت بهداشت نظارت مستقیم داشته باشد. ولی وزارت بهداشت به مسئله‌های لازم در این زمینه توجه ندارد و باید به این نکته توجه داشت که مسائل سلامت مردم سیاسی نبوده ولی اختلاف‌نظرها همیشه وجود دارد و انتقادهایی مطرح است که بهتر است به آن توجه شده و در صورت نیاز مشکلات را رفع کنند تا با صرفه‌جویی و اقدامات درست همچنین حرکت در جهت عدالت و اقتصاد مقاومتی ارائه خدمت به مردم را انجام داد.
انتهای پیام/
شنبه ۲۳ ارديبهشت ۱۳۹۶ ساعت ۱۱:۱۳
کد مطلب: 438509
ارسال نظر
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما *