۰

افراط‌گرایان نیمه‌انسان هستند و به جهل مقدس گرفتارند

رئیس سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی گفت: افراطی‌ها، انسان‌های نیمه هستند و خطرشان در این است که جهل مقدس دارند، جهلی که برایشان مقدس است و وقتی در مسیر آن گام برمی‌دارند، آرامش می‌گیرند.
افراط‌گرایان نیمه‌انسان هستند و به جهل مقدس گرفتارند
به گزارش سرویس مذهبي تفتان ما، همایش «جمهوری اسلامی ایران؛ فرصت‌ها و تهدیدهای فرهنگی افراط‌گرایی» صبح امروز (سه‌شنبه 11 اسفند) با حضور و سخنرانی علی‌اکبر ولایتی مشاور عالی مقام معظم رهبری، حجت‌الاسلام محسن قمی معاون امور بین‌الملل دفتر مقام معظم رهبری و ابوذر ابراهیمی ترکمان رئیس سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی در این سازمان برگزار شد.
در این مراسم ابراهیمی‌ترکمان، طی سخنانی عنوان کرد: مرحوم علامه طباطبایی در جلد سوم تفسیر المیزان، نکته‌ای را بیان می‌کند به این شرح که در قرآن کریم بیش از 300 بار به تفکر و تعقل؛ دعوت، اشاره یا تأکید شده است. شاید کم‌تر موضوعی در قرآن به این اندازه دعوت به آن شده باشد.
وی در ادامه افزود: در ادبیات فارسی هم تمامی آثار ادبی، بعد از اینکه با نام و یاد خدا آغاز می‌شود، ادیبان و اندیشمندان ما توجه به تعقل و تفکر داشته‌اند و آن را ترویج داده‌اند. یعنی بیش از هر چیزی به قوه عاقله و قوه فکر بشر، توجه کرده‌اند.
رئیس سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی با اشاره به بروز و گسترش افراطی‌گری در جهان، گفت: الان چه اتفاقی در جهان ما رخ داده است؟ مگر عقل در بشر وجود ندارد که افراطی‌گری در این جهان رشد کرده است؟ باید عنوان کرد که عقل وجود دارد، اما اشکالاتی وجود دارد که اجازه نمی‌دهد جهان مسیر خود را با تعقل پیش ببرد.
عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی در بخش دیگری از سخنان خود با اشاره به سخنان بزرگان جهان اسلام، اظهار کرد: شهید مطهری از مرحوم غزالی مطلبی را نقل می‌کند با این مضمون که در این عالم، مقدار کم هر چیزی از عدم مطلق آن بهتر است؛ به جز یک چیز و آن هم علم است. اینگونه نیست که داشتن مقدار کمی از علم، از عدم محض آن بهتر باشد.
وی افزود: شهید مطهری می‌گوید که کم‌سوادی و کسی که اطلاعات کمی دارد، سبب جهل مرکب می‌شود و رسیدن به این جهل مرکب توسط افراد نیمه‌آگاه، بیش‌تر از افراد بی‌سواد است. به این ترتیب که شخص کم‌سواد، خود را باسواد و عالم، تصور و خودش را به سمت جهل مرکب هدایت می‌کند.
عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی همچنین گفت: ابن سینا هم در این باره می‌گوید که اگر می‌خواهی زرنگ باشی، بترس از نیم‌زرنگی. زیرا انسان نیمه زرنگ، خطرش برای جامعه بسیار است.
ابوذر ابراهیمی‌ترکمان در ادامه تأکید کرد: دلیل وجود اتفاقات تلخ امروزی در جهان، پیدا شدن و تکثیر انسان‌های نیمه است. انسان‌هایی که نیمه ‌دیندار، نیمه‌ عالم، نیمه عاقل و ... هستند و در انحراف افکار دینی مؤثرند. آنها تنها بخشی از قرآن را می‌خوانند و می‌بینند و از آن برای جنگ بهره می‌برند و درک نمی‌کنند که آیات قرآن کریم را باید با آیات دیگر آن تطبیق دارد.
وی تأکید کرد: این اعمال افراط‌گرایانه توسط نیمه‌انسان‌ها سبب شده تا دین از بُن تغییر یابد. در حدیثی هم آمده که در روزگاری اگر دین را ببینید، آن را نخواهید شناخت.
ابراهیمی‌ترکمان افزود: انسان‌های افراط‌گرا، انسان‌های نیمه هستند و به قول غزالی، خطرشان بیش از انسان‌های دیگر است.
وی همچنین با بیان اینکه این گروه‌های افراطی که با نام اسلام فعالیت می‌کنند، مسلمانان را دشمن اصلی خود می‌پندارند، گفت: آنها برادران مسلمان و مسلمانان را دشمن نزدیک خود و رژیم صهیونیستی که در نزدیکی آنها قرار دارد را دشمن دور خطاب می‌کنند.
رییس سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی در خاتمه افزود: افراطی‌ها، انسان‌های نیمه هستند و خطرشان در این است که جهل مقدس دارند، جهلی که برایشان مقدس است و وقتی در مسیر آن گام برمی‌دارند، آرامش می‌گیرند.
 

 
* رونمایی از تازه‌های نشر سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی
در ادامه این همایش که جمعی از اندیشمندان حوزه روابط فرهنگی حضور داشتند، از 18 اثر پژوهشی مرکز مطالعات فرهنگی بین‌المللی سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی و اولین شماره فصلنامه علمی تخصصی روابط فرهنگی رونمایی به عمل آمد.
مجموعه مقالات:
1- افراط گرایی در آسیای مرکزی
2- افراط گرایی در اروپا
3- افراط گرایی در جهان عرب
مجموعه نشست ها:
1- مجموعه نشست های افراط گرایی در اروپا
2- مجموعه نشست های افراط در جهان عرب
3- افراط گرائی در جهان
4- ارتباطات فرهنگی ایران با جمهوری داغستان و شهر دربند
5- بررسی تاثیر متقابل روابط ادبی ایران و روسیه
مجموعه مطالعات منطقه ای:
1- گزارش کمیسیون میشرا
2- بررسی مولفه ای تاثیر گذار بر فرهنگ بوسنی هرزگوین
3- جستارهایی در فرهنگ مردمی بلاروس
4- آزادی هند به روایت مولانا ابوالکلام آزاد
5- مساجد استرالیا
6- بررسی سلامت روان و بهزیستی دانشجویان ایرانی
7- جریان شناسی گروههای سلفی ، جهادی و تکفیری
8- رسانه در جمهوری بلاروس
9- میثاق سیاسی سند
10- چیستی جریان های افراطی و تکفیری
انتهای پیام/ فارس
چهارشنبه ۱۲ اسفند ۱۳۹۴ ساعت ۰۹:۵۹
کد مطلب: 428208
ارسال نظر
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما *