۰

نمایش «سرآشپز...» مجموعه‌ای از آیین‌های سنتی ایرانی است/ اسطوره ضحاک یک طنز تلخ محسوب می‌شود

کارگردان نمایش «سرآشپز پیشنهاد می‌کند» گفت: در این نمایش از مجموعه آیین‌های سنتی ایرانی مثل نقالی، ضربی‌خوانی، سایه بازی و روحوضی بهره بردیم، البته نگاهمان قدری هم به روز بود.
نمایش «سرآشپز...» مجموعه‌ای از آیین‌های سنتی ایرانی است/ اسطوره ضحاک یک طنز تلخ محسوب می‌شود
به گزارش سرویس فرهنگي تفتان ما،نمایش کمدی «سرآشپز پیشنهاد می‌کند» به کارگردانی شهاب الدین حسین پور، نویسنده رضا شفیعیان و بازنویس متن و دراماتورژ محمدامیر یاراحمدی از یک هفته گذشته در تماشاخانه سنگلج به صحنه رفته است.
بازیگران این نمایش آرش فلاحت پیشه، مهدی فریضه، محمد صدیقی مهر وامیررضا میرآقا هستند. درباره این نمایش با شهاب حسین پور به گفت وگو نشستیم.

*لطفا مقدمتاً درباره پیشینه نمایش توضیحاتی بفرمایید؟
این نمایش یک کمدی موزیکال است که در دوران دانشجویی با دوستان هم کلاسی‌ام آن را کار کردیم، در دوازدهمین جشنواره تئاتر دانشگاهی، نخستین جشنواره ملی جوان ایرانی برگزیده و در پانزدهمین جشنواره آیینی سنتی نیز اثر تحسین شده انتخاب شد. سال گذشته این نمایش را در شهر خودم شاهرود به صحنه بردم که با استقبال روبه رو شد، در سال های 89 و 92 هم پرفروش شد بعد از آن به دعوت اتابک نادری در 5 استان در فجر استانی به صحنه رفتیم در نهایت هم با سنگلج وارد مذاکره شدیم البته من دو کار برای شش ماه دوم سال داشتم که با این پیشنهاد احساس کردم کار راحتتری درپیش دارم چون همه چیز برای اجرا آماده بود.
*این نمایش دارای چه ویژگی‌هایی است؟
در این نمایش از شیوه‌های مختلف آیین‌های سنتی ایرانی مثل نقالی، ضربی خوانی، سایه‌بازی و روحوضی بهره بردیم، البته نگاهمان قدری هم مدرن بود.ضمن اینکه نمایش برای عامه مردم تا روشنفکران می‌تواند لذت ایجاد کند، چرا که داستان درباره ضحاک به زبان کمدی است. در هر صورت نمایش ما یک مجموعه سوال داشت هر چند در بازیگری و اجرا ضعف‌هایی در اجراهای گذشته وجود داشت، محمدامیر یاراحمدی متن را بازنویسی کرد و تمام دیالوگ‌ها تغییر کرد و یک اثر جدید خلق شد.

*پس وقت زیادی این تغییرات از شما گرفت؟
بله به دلیل اینکه 30 روز زمان داشتم کار نویی به صحنه ببرم دشواری‌هایی داشتم، در همه زمینه‌های طراحی نور، صحنه، لباس و ... تغییرات ایجاد کردیم و در نهایت تلاش کردم نمایشی به صحنه ببرم که صرف خنده نباشد بلکه بتواند به تماشاگر تلنگر بزند.
این نمایشنامه یک طنز گروتسک یا طنز تلخ است با این صورت که تماشاگر مدام می خندد اما یک مرتبه به خودش می‌آید تلنگری می‌خورد و در واقع اینجا همان جایی است که نمایش تراژیک می شود چرا که ضحاک داستان کل مردم سرزمینش را کشته است.
*موسیقی نمایش به چه صورتی است؟
موسیقی فولکلور و مناطق ایرانی است که جدا از آن قطعاتی منحصر به فرد وویژه برای نمایش ساخته شده است.
*موضوع نمایش را توضیح می‌دهید؟
اسطوره ضحاک ماردوش در شاهنامه وجود دارد در این داستان ضحاک از چاقی رنج می‌برد برای رسیدن به آرامش تصمیم می‌گیرد کنکور آشپزی برگزار کرده و یک آشپز خوب برای خودش انتخاب کند که ماجرا از همینجا شروع می‌شود...
*بازیگران کار همان بازیگران نمایش قبلی هستند؟
قبلا من هفت کاراکتر در این نمایش داشتم اما از این هفت نفر ، در این نمایش تنها از حضور 4 نفر استفاده می‌شود، علتش هم شیوه اجرا و مختصر شدن کار به دلیل نبود هیچ بودجه دولتی است.
*استقبال طی این یک هفته چطور بوده است؟
به نسبت تبلیغات انتخاباتی بد نبوده، اما انتظارمان بیشتر است من به تبلیغات و کار روابط عمومی و رسانه‌ای هم معتقد هستم، اقتصاد تئاتر در گرو این است که از نمایش استقبال شود.
*چند روز اجرا در سنگلج خواهید داشت؟
ما 25 روز اجرا داریم که هفت اجرای آن به پایان رسیده، از هفته آینده تلاش داریم دو سانسه کار را اجرا کنیم و امیدواریم مورد استقبال مردم قرار بگیریم.
من اعلام آمادگی می‌کنم که هر تماشاگری به دیدن نمایش ما آمد و نمایش باب میلش نبود، در پایان اجرا هزینه نمایش را به او بازگردانم.
انتهای پیام/
 
سه شنبه ۲۶ ارديبهشت ۱۳۹۶ ساعت ۱۰:۵۰
کد مطلب: 438629
ارسال نظر
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما *