۰

روزه‌داری دستگاه گوارش را از غذاهای زائد پاک می‌کند

آیت‌الله سبحانی با اشاره به فواید مادی و معنوی روزه‌داری گفت: یکی از جنبه‌های مفید دنیوی‌ روزه‌داری بهداشتی است، دستگاه گوارش 11 ماه کار می‌کند و مسلما غذای زائد در اطراف روده‌ها و معده‌ وجود دارد، با امساک کردن این غذا‌های زائد ذوب می‌شود و از بیرون می‌رود.
روزه‌داری دستگاه گوارش را از غذاهای زائد پاک می‌کند
به گزارش سرویس مذهبي تفتان ما،به نقل از پایگاه خبری ایران روشن، آیت‌الله جعفر سبحانی در برنامه چشمه معرفت  با بیان اینکه سؤوالات مختلفی پیرامون آیه «یا أیها الذین آمنوا کتب علیکم الصیام کما کتب على الذین من قبلکم لعلکم تتقون» مطرح است ابراز داشت: یکی از سؤال‌هایی که پیرامون این آیه پرسیده شده است این است که چرا در قرآن کلمه «کتب» به معنای نوشتن درباره روزه به کار برده شده است.
وی با اشاره به ترجمه این آیه یعنی «روزه‌داری همانگونه که بر ملت‌های پیشین نوشته شده است بر شما نیز نوشته شده است» افزود: ریشه «کتب» در ابتدا در عربی برای نوشته‌های روی سنگ به کار می‌رفته و به مرور زمان استعمال این کلمه گسترش یافته است به گونه‌ای که اکنون برای نگارش‌های امروزی نیز کتابت استعمال می‌شود.
این مرجع تقلید عنوان داشت: خداوند با به کار بردن فعل «کتب» برای روزه‌داری شاید می‌خواسته این مفهوم را برساند که همانگونه که سنگ‌نوشته‌ها با گذشت‌ قرن‌ها حاضرند، استحکام دارند و از بین نمی‌روند، وجود روزه نیز پابرجا و محکم است.
آیت‌الله سبحانی با اشاره به اهمیت روزه‌داری گفت: روزه گرفتن یکی از ارکان ایمان به شمار می‌رود و اگر شرایط آماده باشد انسان باید روزه بگیرد.
وی ادامه داد: سؤال دیگری که پیرامون آیه «یا أیها الذین آمنوا کتب علیکم الصیام کما کتب على الذین من قبلکم لعلکم تتقون» مطرح است مطرح کرده‌اند این است که «چرا از نوشته شدن روزه بر امت‌های پیشین خبر می‌دهد؟» نکته این است که روزه گرفتن به ویژه در روزهای تابستان و طولانی عمل شاقی است و انسان به نوعی حرج می‌افتد، خداوند برای اینکه این مسئله را برای ما آسان کند می‌گوید همانگونه که بر امت‌های دیگر و پیشین نوشته شده است بر شما هم نوشته‌ایم تا مقداری از رنج این عمل بکاهد چرا که وقتی مسئله گسترش پیدا کند گوارا می‌شود.
این مرجع تقلید اذعان داشت: در آیه بعد نیز خداوند عبارت «ایام معدودات» را متذکر شده است که گمان می‌رود متذکر شدن این عبارت هم برای آسان شدن روزه‌داری برای بندگان بوده است.
آیت‌الله سبحانی بیان داشت: امت‌های پیشین دیگر نیز روزه‌داری داشته‌اند، انواع مختلفی از روزه گرفتن در منابع مختلف درباره امت‌‌های پیشین رسیده است ولی اطلاعات دقیق و کاملی در این خصوص موجود نیست.
وی با بیان اینکه روزه داری هم جنبه مفید مادی و هم معنوی دارد گفت: جنبه مفید دنیوی‌ روزه داری بهداشتی است، دستگاه گوارش 11 ماه کار می‌کند و مسلما غذای زائد در اطراف روده‌ها و معده‌ وجود دارد، با امساک کردن این غذا‌های زائد ذوب می‌شود و از بیرون می‌رود.
این مرجع تقلید ادامه داد: فایده اجتماعی روزه‌داری نیز این است که فرد روزه‌دار با درک سختی گرسنگی به حال و روز کسانی که به خاطر فقر در گرسنگی به سر می‌برند پی می‌برد و در صدد کمک به آنان بر می‌آید.
آیت‌الله سبحانی ضمن تأکید بر مرور خطبه‌ای که پیامبر(ص) در آخرین جمعه ماه شعبان خوانده است ابراز داشت: روزی امیرمؤمنان(ع) از پیامبر(ص) پرسیدند:«بهترین عمل در ماه مبارک رمضان چیست؟» پیامبر(ص) پاسخ دادند «دوری کردن از گناه».
وی عنوان داشت: انسان در ماه مبارک رمضان باید تلاش کند تا با دوری از گناه علاوه بر روزه جسمانی، از روزه معنوی نیز بهره‌مند شود.
 
سه شنبه ۹ خرداد ۱۳۹۶ ساعت ۱۴:۰۴
کد مطلب: 439160
ارسال نظر
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما *