۰

حذف برنامه‌های هنری از اکسپوی آستانه / کمبود بودجه بهانه حذف «فرهنگ» از پاویون ایران

علی‌رغم فعالیت‌ کمیته فرهنگ و هنر و برنامه‌ریزی برای حضور در اکسپوی آستانه، بخش فرهنگی هنری به بهانه کمبود بودجه با دستور وزیر صنایع متوقف شد تا پاویون ایران بدون هیچ برنامه هنری فعالیت کند.
حذف برنامه‌های هنری از اکسپوی آستانه / کمبود بودجه بهانه حذف «فرهنگ» از پاویون ایران
به گزارش سرویس فرهنگي تفتان ما،امروز در حالی آغاز به کار می‌کند که بر خلاف اکسپوی گذشته (میلان) برنامه‌های فرهنگی هنری ایران به بهانه کمبود بودجه حذف شده است. ابن در حالی است که طبق اعلام رسمی تا امروز برگزاری حدود سه هزار نمایش هنری در شاخه‌های مختلف هنری مانند اجرای موسیقی و آیین‌های محلی و سنتی کشورهای مختلف در اکسپو پیش‌بینی شده است. همچنین کشور میزبان، از دو هزار هنرمند جوان خود برای اجرای برنامه هنری در این رویداد دعوت کرده که نشان از گستردگی برنامه‌های هنری به نسبت رویداد میلان دارد.
به لحاظ فیزیکی نیز به جز محل برگزاری مراسم‌های روز ملی کشورها، دو سالن آمفی تئاتر و مرکز هنری در معماری اکسپو وجود دارد که ظرفیتی برای برنامه هنری کشورهاست. علاوه بر این سالن‌های خارج از سایت اکسپو مانند موزه ملی قزاقستان و سالن اپرای آستانه پذیرای برنامه‌های جنبی این رویداد هنری با مشارکت سایر کشورهاست.
برنامه جدول هنری اجراهای برنامه‌های فرهنگی هنری جنبی اکسپوی قزاقستان نیز اعلام شده است . جالب اینجاست که این برنامه‌ها به جز اجراهای هنری است که کشورها در سایت اکسپو و پاویون خود خواهند داشت. متاسفانه جای ایران در این پروژه‌ها و برنامه‌های فرهنگی بین‌المللی که کشورهای دیگر در آن حضور دارند خالی است. در واقع برنامه‌هایی در سطح فراگیرتر و اجراهای صحنه ای مفصل به سالن‌های داخل شهر آستانه منتقل شده است و تقریبا تمام روزهای این سالن‌ها میزبان برنامه‌های جنبی اکسپو است.
برنامه‌های تدارک دیده شده توسط قزاقستان برای اجرا در حاشیه اکسپو بسیار گسترده است که به جزییات توسط مسوولان قزاق به طور رسمی اعلام شده است، اینجا به بخشی از برنامه‌های بین‌المللی که با مشارکت سایر ملل اجرا خواهد شد اشاره می‌شود:

13 امین جشنواره بین‌المللی فیلم اوراسیا، رالی بین‌المللی جاده ابریشم، تور تئاتر کمدی موزیکال کره، جشنواره ملی تئاتر قزاقستان، تور تئاتر ملی آلمان، تور تئاتر درامیک آلمان با دو نمایش مختلف، کنسرت آنسامبل کلاسیک قزاقستان، فینال مسابقات بین‌المللی خواننده های جوان اپرا، برنامه تئاتر ایالتی روسیه با اجرای تئاتر کودک و نوجوان، اجرای تئاتر ایالتی روسیه، کنسرت خواننده مطرح اپرا (اسپانیایی) پلاسیدو دومینگو، پروژه بین‌المللی فرهنگی هنری تایپوگرافی بر جاده ابریشم با حمایت یونسکو، دو اجرای متفاوت تئاتر توسط آکادمی تئاتر روسیه، برنامه ترک ویژن و مسابقه موزیک پاپ، چندین نمایشگاه توسط کشورهای مختلف مانند چین و مصر(آشنایی با تاریخ و فرهنگ مصر) در موزه ملی قزاقستان، مسابقه هنرهای بومی قزاقستان، پروژه موسیقی تلفیقی کلاسیک و راک با عنوان تقاطع کلاسیک توسط هنرمندان ایتالیایی، پرفورمنس ترکیبی از روسیه و ایتالیا، اجرای ارکستر برلین، اجرای موسیقی کلاسیک توسط هنرمندان سوییسی، اجرای نوازنده ایتالیایی مطرح پیانو و ...
از طرفی حضور فرهنگی کشورها در اکسپو چنان اهمیتی دارد که در میلان سایر کشورها همانند اتریش و کرده جنوبی اقدام به برگزاری برنامه گسترده هنری مانند اجرای ارکستر در سالن‌هایی خارج از محل برگزاری اکسپو داشتند که به دلیل بعد مسافت و هزینه‌های مترتب برای ایران امکان‌پذیر نبود. قزاقستان فرصتی بود تا این بخش نیز در برنامه‌ها مورد توجه قرار گیرد. آستانه دارای ظرفیت‌های فیزیکی مانند ایرا هاوس، تالار برگزاری کنسرت، مرکز هنری، قصر صلح و ... است که امکان برگزاری برنامه‌های مناسب هنری توسط ایران مانند اجرای ارکستر را دارد.
جدول منتشر شده از رویدادهای فرهنگی هنری اکسپوی آستانه نشان می‌دهد که دیگر کشورها علاوه بر برنامه‌های هنری روزانه خود در محل اکسپو برای عرضه داشته‌های فرهنگی، با امکانات گسترده در حد حضور ارکسترهای ملی خود و یا تئاتر ملی، اقدام به برگزاری برنامه‌های مشارکتی با قزاقستان کرده‌اند و حتی نمایشگاه‌های معتبر هنرمندان بنام کشورهای دیگر و نمایش آثار موزه‌ای چندین کشور نیز در این جدول دیده می‌شود که در محل‌هایی خارج از فضای اکسپو پیش‌بینی شده است. در واقع به جز برنامه‌های نمایشی و موسیقی روزانه که در محل پاویون کشورها برقرار است، تدارک گسترده فرهنگی هنری در سالن‌های آستانه با حضور کشورهای دیگر دیده شده است.
در ابتدا اما قرار بود به مانند اکسپوی میلان بخش فرهنگی و هنری ایران نیز فعال باشدو برای حضور ایران در اکسپوی آستانه نیز شورای هنری تشکیل و این بار برنامه‌ها با قوت و قدرت بیشتری برای سه ماه فعالیت این دوره از اکسپو انتخاب شدند. در این زمینه به طور مثال گروه موسیقی نوجوانان نواحی ایران تشکیل و به صورت ویژه برای اجرا در این رویداد در حال تمرین و آموزش بودند و تنظیم قطعاتی جهت ارکستر سازهای بادی به صورت ویژه در حال انجام بود. حتی جلساتی در سفارت قزاقستان برگزار شد تا برنامه مشارکتی بین دو کشور در این رویداد طراحی شود و در نهایت قول مساعدت برای در اختیار قرار دادن سالن ویژه اجراهای هنری ایران داده شد.
اما پیگیری‌های خبرنگار فارس نشان می‌دهد علی‌رغم فعالیت‌ کمیته فرهنگ و هنر شامل برنامه‌ریزی و آغاز فعالیت‌های اجرایی و حضور در جلسات برنامه‌ریزی اکسپوی آستانه، این اقدام به بهانه کمبود بودجه با دستور وزیر صنایع متوقف شد تا پاویون ایران بدون هیچ برنامه هنری فعالیت کند که عملا برای این نمایشگاه در این ابعاد بی‌معنی است.
گزارش از حسین سلیمی
انتهای پیام/
شنبه ۲۰ خرداد ۱۳۹۶ ساعت ۱۳:۵۷
کد مطلب: 439516
ارسال نظر
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما *