۰

دولت بداند که دغدغه مردم مسائل سیاسی نیست/ مردم اگر شاهد رونق اقتصادی باشند پشتیبان دولت خواهند بود

وزیر آموزش و پرورش با بیان اینکه راهکاری مبنی بر استفاده از تشکل‌های فرهنگیان برای استفاده در فرآیند تصمیم‌سازی در آموزش و پرورش آماده می‌شود، گفت: آموزش و پرورش از مسیری که تا به امروز آمده‌ است به سرمنزل مقصود نمی‌رسد.
دولت بداند که دغدغه مردم مسائل سیاسی نیست/ مردم اگر شاهد رونق اقتصادی باشند پشتیبان دولت خواهند بود
به گزارش سرویس اجتماعي  تفتان ما،سیدمحمد بطحایی وزیر آموزش و پرورش امروز در پنجمین کنگره کانون تربیت اسلامی با شعار «معلم امانتدار هویت ایرانی، اسلامی و انقلابی» که با حضور جمعی از فرهنگیان در مجتمع آدینه برگزار شد، اظهار داشت: آموزش و پرورش امروز ما علی‌رغم همه تلاش‌هایی که پیش از این نیز توسط وزرای سابق صورت گرفته است، کماکان از برخی مشکلات رنج می‌برد.
وی ادامه داد: برخی از این مشکلات در حوزه متن و محتوای برنامه‌هاست، ضمن اینکه رهبر معظم انقلاب نیز در جلسات مستقیم و غیرمستقیم که مرتبط با آموزش و پرورش است به این موضوع اشارتی داشته‌اند.
وزیر آموزش و پرورش یادآور شد: بخشی از این اشکالات ناشی از اختلال در متن و محتوای برنامه‌ها و همواره برای رفع این مشکل ساده‌ترین راه را پیش گرفته‌ایم.
بطحایی با انتقاد از حافظه‌محوری در بین دانش‌آموزان تصریح کرد: برنامه‌ها بیش از اندازه به حافظه‌محوری تکیه دارند و دانش‌آموز به‌محض خروج از مدرسه همه محفوظات را فراموش می‌کند.
وی افزود: در محتوای آموزشی به آنچه که به‌عنوان الگوی اسلامی ـ ایرانی است کمتر توجه کرده‌ایم و دانش‌آموزان هنگامی که از مدرسه بیرون می‌آیند ممکن است شاگرد اول کلاس باشند، اما گاهی وقت‌ها در حل سهل‌ترین مسائل زندگی عاجز هستند، تهدیدها را نمی‌شناسند و قدرت مواجهه با آن را ندارند.
وزیر آموزش و پرورش با اشاره به مشکلات مختلف آموزش و پرورش خاطرنشان کرد: بخشی از مشکلات ناشی از اشکالات و اختلالات در محتوای برنامه‌ها و بخشی دیگر ناشی از اداره و مدیریت آموزش و پرورش است.
بطحایی بابیان اینکه آموزش و پرورش امروز ما از مسیری که تا به امروز آمده‌ایم و مدیریت کرده‌ایم به سرمنزل مقصود نخواهد رسید، گفت:‌ آنچه که در سند تحول که یکی از کامل‌ترین سندهای بالادستی در دستگاه‌های کل کشور است، کلی‌گویی نبوده بلکه این سند راهکار ارائه داده است.
وی عنوان کرد: امروز نیاز به فاز طراحی در خصوص مسائل آموزش و پرورش نداریم و این سند ما را از این موضوع بی‌نیاز کرده است.
وزیر آموزش و پرورش تأکید کرد: توجه رهبر معظم انقلاب به اجرای متوازن سند تحول است تا بتوانیم با همکاری یک میلیون و 700 هزار فرهنگی شاغل و بازنشسته سند تحول آموزش و پرورش را اجرا کنیم.
بطحایی با اشاره به زوایای مختلف مشکلات در آموزش و پرورش متذکر شد: در دو بعد باید تحولات را با شدت بیشتری جلو ببریم.
وی یادآور شد: در تغییر و اصلاح مدیریت آموزش و پرورش باید دقت کرده؛ چراکه متأسفانه آموزش و پرورش بیشتر متمرکز است، درجه رسمیت و پیچیدگی در آموزش و پرورش بالاست که این سه شاخص در حد اعلا وجود دارد و تا زمانی که این شاخص‌ها در این سطح باشد، بهره‌وری در همین سطحی که در حال حاضر وجود دارد، خواهد بود.
وزیر آموزش و پرورش با تأکید بر اینکه امروز بیش از هر زمانی نیاز آموزش و پرورش به گفتمان و اجماع ملی دارد، گفت: حضور بنده در این وزارتخانه این‌طور است که منتسب به اصلاح‌طلبی با رویکرد اعتدال هستم، اما به مسائل امروز آموزش و پرورش اصلاح‌طلب و اصولگرا نمی‌شناسد و آینده انقلاب اسلامی در گرو کیفیت امروز آموزش و پرورش است.
بطحایی بابیان اینکه پرفروغ بودن نظام در آینده منوط به آموزش و پرورش امروز است، خاطرنشان کرد: باید همه روی مسائل آموزش و پرورش متمرکز شویم و بنده فکر می‌کنم آموزش و پرورش فراوان‌ترین موضوعی است که رهبر معظم انقلاب به طور مستقیم و غیرمستقیم آن را مورداشاره قرار داده است.
وی با اشاره به راهکارهای برون‌رفت آموزش و پرورش از مشکلات فعلی ابراز داشت: راهکاری پیشنهاد می‌کنیم و آن این است که از تشکل‌های معلمی و فرهنگیان مانند کانون تربیت اسلامی به صورت عملیاتی و نه تشریفاتی استفاده کنیم و آنها بتوانند مستقیماً در فرآیند تصمیم‌سازی آموزش و پرورش مشارکت کنند و برای برون‌رفت از مشکلات از فرهنگیان استفاده کنیم.
وزیر آموزش و پرورش افزود: این موضوع باید منتج به تهیه پیش‌نویس با همکاران در این خصوص شود تا بتوانیم در جلسات آینده راهکارهای آن را نهایی کنیم و از نیروی عظیم فرهنگیان استفاده کنیم.
انتهای پیام/
پنجشنبه ۲ شهريور ۱۳۹۶ ساعت ۱۵:۱۱
کد مطلب: 441007
ارسال نظر
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما *