۰

رواج ادبیات بی‌مخاطب در محافل ادبی/ کتاب‌هایی که برای هیچ‌کس نوشته می‌شود!

اگر از منظر میزان فروش به اوضاع ادبیات نگاه کنیم باید گفت نوع ادبی رایج در کشور با نوعی بی‌مخاطبی روبه‌رو است که نمی‌توان از آن چشم پوشید.
رواج ادبیات بی‌مخاطب در محافل ادبی/ کتاب‌هایی که برای هیچ‌کس نوشته می‌شود!
به گزارش سرویس فرهنگي تفتان ما،یکی از مناقشاتی که در جامعه ادبی کشور دیده می‌شود بی‌مخاطب بودن ادبیات داستانی در برابر گونه‌ای تحت عنوان مستندنگاری و خاطره است. در حالی انواع مستندنگاری و خاطره با مخاطب بالایی مواجه است که ادبیات داستانی با کمبود مخاطب مواجه است و یکی از دلایلی که برخی از نویسندگان برای آن بر می‌شمارند ادبیات اقلیت بودن ادبیات داستانی ما است، البته محفلی بودن را نیز بر این مسئله باید اضافه کرد.
با نگاهی به آمار فروش کتاب‌ها چیزی که خودنمایی می‌کند جای خالی ادبیات داستانی در میان پرفروش‌های کتابفروشی‌ها است، این در حالی است که ادبیات ترجمه‌ای و در کنار آن گونه مستندنگاری بسیار پرمخاطب است. البته در این بین ادبیات عامه‌پسند نیز دارای مخاطب است که از نگاه طیف وسیعی از نویسندگان این نوع ادبی نیز حائز ارزش‌های ادبی نبوده و نوع مصرفی ادبیات است.
اما اگر بخواهیم از منظر میزان فروش به اوضاع ادبیات نگاه کنیم باید گفت نوع ادبی رایج در کشور با نوعی بی‌مخاطبی روبرو است که نمی‌توان از آن چشم پوشید.
در هفته دوم شهریور 96 باز هم شاهد پرفروش شدن آثاری بودیم که در هفته‌های قبل در میان پرفروش‌ها اول بودند. مجموعه دو جلدی «سلام بر ابراهیم» که از سوی گروه شهید ابراهیم هادی منتشر شده، پرفروش‌ترین کتاب هفته‌های اخیر بوده است. اثری که در دوره‌های مختلف انتشارش مورد توجه قرار گرفته است.
ردیف عنوان پرفروش اول سلام بر ابراهیم پرفروش دوم ملت عشق پرفروش سوم سلام بر ابراهیم2 - گلستان یازدهم - چگونه یک نماز خوب بخوانیم - ملاصالح - قهوه سرد آقای نویسنده - محمد مثل گل بود با نگاهی به پرفروش‌های این هفته آنچه که پس از آثار دفاع مقدس جلب توجه کننده است، حضور پررنگ انواع آثار ترجمه شده در میان پرفروش‌ها است. آثاری که با کمترین تبلیغات در حال فروش است و توانسته توجه طیف وسیعی از مخاطبان را به خود جلب کند. «ملت عشق» اثر الیف شافاک نویسنده ترک‌تبار در این هفته اثری بود که در میان سه پرفروش اول جای گرفت و طی هفته‌های قبل نیز همچنان پرفروش بوده است.
ردیف عنوان نویسنده اول محسن عمادی نویسنده دوم بهناز ضرابی‌زاده - الیفا شافاک نویسنده سوم رضیه غبیشی - روزبه معین - غلامرضا حیدری ابهری - علیرضا پناهیان یکی از نکات جالب توجه در پرفروش‌ها همواره رقابت میان ناشران خصوصی و دولتی بوده، در حالی این رقابت به چشم می‌آید که ناشران خصوصی پا به پای ناشران دولتی در حرکت هستند و خود را بالا می‌کشند.
ردیف عنوان ناشر اول دفتر نشر معارف ناشر دوم شهید ابراهیم هادی - سوره مهر ناشر سوم مروارید - ققنوس برای مشاهده و دریافت فهرست پرفروش‌های کتاب در هفته دوم شهریور اینجا را ببینید.
انتهای پیام/
شنبه ۱۱ شهريور ۱۳۹۶ ساعت ۱۴:۴۰
کد مطلب: 441130
ارسال نظر
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما *