۰

به مرز ۱۰ هزار تن صادرات محصولات چاپی رسیده‌ایم/ صنعت چاپ که زندگی بشر را متحول ساخت می‌تواند ایران را متحول کند

سیدعباس صالحی در مراسم روز چاپ گفت: ما هم‌اکنون به مرز ۱۰ هزار تن صادرات محصولات چاپی رسیده‌ایم و در حوزه‌های تخصصی، صنعتی و هوشمند، مزیت‌های خوبی پیدا کرده‌ایم.
به مرز ۱۰ هزار تن صادرات محصولات چاپی رسیده‌ایم/ صنعت چاپ که زندگی بشر را متحول ساخت می‌تواند ایران را متحول کند
به گزارش سرویس فرهنگي تفتان ما،آیین اختتامیه هفدهمین جشنواره ملی صنعت چاپ پیش از ظهر امروز با حضور وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی برگزار شد. 
*بدون چاپ انقلاب‌های بزرگ جهان شکل نمی‌گرفت
سیدعباس صالحی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در این مراسم با اشاره به اهمیت صنعت چاپ در تاریخ بشریت گفت: بی‌تردید صنعت چاپ نقطه عطف و فصل دوم زندگی بشری است، اگر کشف آتش را فصل اول زندگی انسان بدانیم، اختراع چاپ فصل دوم آن است، با این اتفاق بزرگ، بشر وارد بزرگ علمی و آموزشی بعد از رنسانس شد. بدون چاپ، مدارس جدید و انقلاب‌های بزرگ جهان شکل نمی‌گرفت و چاپ فصل جدید علمی و انقلابی بشر بود. 
وی افزود: در مقطع دیگر، صنعت چاپ به انقلاب صنعتی پیوند خورد، بنابراین چاپ جزئی از انقلاب صنعتی شد و بخش مقوم انقلاب صنعتی بشر بود. در بخش دیگری که  انقلاب الکترونیکی روی داد این انقلاب با صنعت چاپ پیوند خورد و در انقلاب چهارم بشر که انقلاب دیجیتال و فناورانه بود این صنعت ارتباط قوی با آن برقرار کرد بنابر این اگر بگوییم کشف چاپ بزرگ‌ترین کشف بشر بوده سخن اغراق‌آمیزی بر زبان نیاورده‌ایم، چاپ سه ضلع دارد که هر ضلع آن یک فراست در یک ضلع فرافرهنگ و در ضلع دیگر فراهنر که خلاقیت‌ها و ذوق‌های زیباشناسانه بشر ظهور تبلور پیدا می‌کند و هم فراصنعت و فرااقتصاد است و بخش‌های بسیار زندگی بشری با چاپ پیوند خورده است. 
*صنعت چاپ با 50هزار شاغل می‌تواند نقطه قابل توجهی در فرهنگ و اقتصاد باشد
وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی اضافه کرد: چاپ در درون خود گردش مالی قریب به 800 میلیارد دلار در جهان دارد و نقش پررنگی در صنعت بازی می‌کند، بنابر این چاپ امروز به عنوان یک فرافرهنگ، فراهنر و فراصنعت جایگاه مهم و اساسی در همه حوزه زندگی بشر بر عهده دارد و هر روز که می‌گذرد بر اهمیت آن در این سه حوزه افزوده می‌شود. همه این‌ها ایجاب می‌کند که صنعت چاپ و حوزه‌های فرهنگی چاپ را جدی بگیریم، حوزه چاپ با حدود 5 هزار مجوز در ایران و 50 هزار شاغل مستقیم و ده‌ها هزار شاغل غیرمستقیم می‌تواند یکی از نقطه‌های قابل توجه در حوزه‌های فرهنگ و اقتصاد باشد.
صالحی گفت: طی سال‌های اخیر اتفاقاتی افتاده، گام‌های روبه جلو در این صنعت و بهبود وضعیت آن را نشان می‌دهد ما شاهد روند نزولی واردات محصولات چاپی و روند صعودی محصولات چاپی هستیم که البته راضی‌کننده نیست زیرا ما ظرفیت‌های قابل توجهی داریم و فرصت‌هایی فراهم است که باید فرصت‌های از دست رفته را جبران کنیم و دست به خلق فرصت‌های تازه در این حوزه بزنیم، اینکه در سال 94 واردات محصولات چاپی 144 هزار تن بوده و در سال 95 این میزان به 84 هزار تن رسیده و حدود 60 هزار تن کاهش را در واردات محصولات چاپی شاهد هستیم، اتفاق مبارکی است. ما هم‌اکنون به مرز 10 هزار تن صادرات محصولات چاپی رسیده‌ایم و در حوزه‌های تخصصی، صنعتی و هوشمند، مزیت‌های خوبی پیدا کرده‌ایم؛ اما اتفاقات با آنچه که باید باشد فاصله زیادی دارد. فرصت‌هایی که در کشوری به پهنای ایران وجود دارد نشان می‌دهد که صنعت چاپ ایران در منطقه حرف اول را می‌زند و می‌توانیم در جهان برای خود جای پا باز کنیم. رفع موانع کسب و کار، تسهیل قوانین و نکات دیگر از این قبیل در این حوزه می‌تواند به بهبود شرایط کمک کند. 
وی افزود: با توجه به شرایط ساختاری که در ارشاد داشتیم، این احساس وجود داشت که ساختار صنعت چاپ نیاز به اصلاح دارد به همین منظور پژوهش‌های قابل توجهی صورت گرفت و به این نتیجه رسیدیم که وزارت فرهنگ به تنهایی نمی‌تواند این فراصنعت را با تمام ظرفیت‌هایش متکفل باشد و استعدادهای این حوزه بسیار زیاد است که با یاری وزیر وقت ارشاد آقای دکتر جنتی و با نامه‌نگاری‌هایی که میان وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی و وزارت صنعت، معدن و تجارت صورت گرفت، طی ماه‌های اخیر شاهد تغییر ساختار در تعامل با صنعت چاپ بوده‌ایم. 
*صنعت چاپ که زندگی بشر را متحول ساخت می‌تواند ایران را متحول کند
صالحی در پایان گفت:‌صنعت چاپ صنعتی در حاشیه نیست و صنعتی در دامنه است و امیدواریم تغییرات در شأن صنعت چاپ باشد، صنعتی که زندگی بشر را متحول ساخت می‌تواند ایران را متحول کند. 
در بخش دیگری از این مراسم محمدحسن فکری دبیر هفدهمین جشنواره ملی صنعت چاپ با اشاره به تغییر ساختار در صنعت چاپ گفت: هفدهمین  جشن صنعت چاپ در حالی برگزار می‌شود که روند تفکیک وظایف بخش‌های فنی و محتوایی میان وزارتخانه‌های ارشاد و صنعت در حال اجراست. 
وی با اشاره به آمار هفدهمین دوره گفت: در بخش پیشکسوتان و نوآوران 120 نفر شرکت کرده بودند که 5 پیشکسوت از تهران و 10 نفر از دیگر استان‌ها در کنار یک نفر به عنوان خلاق و نوآور و یک واحد صنعتی نمونه معرفی خواهند شد، همچنین 320 اثر در بخش آثار چاپی به دبیرخانه رسیده بود که مورد داوری قرار گرفت. 
نباتچیان برگزیده نمونه در بخش واحدهای صنعتی در بخشی از این مراسم به بیان دغدغه‌های اهالی چاپ پرداخت، همچنین سقایی نماینده هیأت داوران در بخش آثار چاپی نیز با اشاره به اینکه تهران با 72 درصد بیشترین مشارکت در ارسال آثار را داشته، بیانیه‌ هیأت داوران را قرائت کرد. 
انتهای پیام/
سه شنبه ۲۸ شهريور ۱۳۹۶ ساعت ۱۷:۰۰
کد مطلب: 441398
ارسال نظر
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما *