۰

محمدی: سینماگران را متهم به فاصله از دفاع مقدس نکنیم/ مهدویان: تجهیز سازمانی به تجهیزات و ماکت‌های موردنیاز جنگی

منوچهر محمدی گفت: هنرمندان حوزه سینما را متهم به فاصله از دفاع مقدس می‌کنند اما به صراحت اعلام می‌کنم پس از شعر، دومین هنری که به انقلاب و دفاع مقدس ادای دین کرد سینمای ایران بود.
محمدی: سینماگران را متهم به فاصله از دفاع مقدس نکنیم/ مهدویان: تجهیز سازمانی به تجهیزات و ماکت‌های موردنیاز جنگی
به گزارش سرویس فرهنگي تفتان ما،نشست هم  اندیشی سید عباس صالحی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی با اهالی فرهنگ، هنر و رسانه در عرصه دفاع مقدس شب گذشته در مجموعه باغ زیبا برگزار شد. براساس این گزارش این نشست دارای 4 پنل بود که در بخش سینمایی منوچهر محمدی، محمدحسین مهدویان، مصطفی رزاق‌کریمی و رضا داد حضور داشتند.
* محمدی: هنرمندان حوزه سینما را به فاصله از دفاع مقدس و کم‌کاری متهم نکنیم
منوچهر محمدی در این نشست با تحلیل جریان فیلم‌های دفاع مقدس گفت: ما نباید هنرمندان حوزه سینما را متهم به فاصله از دفاع مقدس کنیم و بگوییم آنها کمتر به این حیطه می‌پردازند اما من به صراحت اعلام می‌کنم پس از شعر دومین هنری که در کشور ما به انقلاب و دفاع مقدس ادای دین کرده است سینمای ایران بوده چون شعر سریع تولید می‌شود اما سینما تاخیر دارد.
وی افزود: اگر به مجموعه 30 سال پس از انقلاب بنگریم باید به کل تولیدات سمعی و بصری در این حوزه افتخار کنیم.
محمدی تاکید کرد: ما با عراقی جنگیدیم که هم پولدارتر بود و هم سازوکار نظامی بهتری داشت، اما در حوزه آفرینش آثار وقتی به کارنامه مجموعه آثار سعمی و بصری میگ نگریم می‌بینیم آثار ماندگاری ساخته شده است از بهرام بیضایی تا شمقدری،‌شورجه و ده‌نمکی و برخی دوستان دیگر نیز به این موضوع پرداخته‌اند.
این فیلمساز گفت: در این حوزه یعنی دفاع مقدس، مستند، انیمیشن، فیلم کوتاه و ... که بسیار ارزشمند هستند ساخته شده که از آن جمله می‌توان به مجموعه روایت فتح که سند ارزشمندی است اشاره کرد. در طول این سال‌ها بدون اغراق بیشتری جوایز در جشنواره‌های فیلم فجر و حتی جشنواره‌های خارجی از آن آثار دفاع مقدس بوده است و هنوز که هنوز است از منتقدان ما پیرامون آثار اطلاعات جویا می‌شوند.
وی به آژانس شیشه‌ای اشاره کرد و گفت: اگر ما سالانه حداقل سه فیلم با محوریت دفاع مقدس داشته باشیم و یا آثاری که با ارزش‌های هنری و سینمایی و مطابقت دارد تولید کنیم کفایت می‌کند.
محمدی در پایان گفت: دفاع مقدس ما دو پیشینه دینی و عاشورایی و ایرانیت دارد که در آثار باید تجلی یابد. این همان هدف رزمندگان ما است که باید محقق شود. اما متاسفانه فضای رسانه‌ای بد است و عده‌ای ذیل کافه‌نشینان سینما سخن از گذشته می‌زنند در حالی که مفاهیم این حوزه عمیق است و حالا حالاها می‌شود به این حوزه ورود کرد.
* در ایران و سینمای مستند اتفاقات خوبی افتاده است
رزاق کریمی نیز گفت: ما منکر نیستیم که قبل از انقلاب سینمای مستند بوده اما پس از انقلاب و با انقلاب و پس از جنگ رشادت‌های رزمندگان چه در زمینه ساخت و چه اینکه فیلم‌سازان ما رفتند و قصه‌ها نوشتند حائز اهمیت است.
وی افزود: در سال‌های اخیر سینمای مستند در ایران توانسته جایگاه خوبی بیابد و سینمای دفاع مقدس در حیطه سینمای مستند باید پررنگ‌تر شود.
وی افزود: ما از درون فکر می‌کنیم سینمای موفقی داریم،‌در ایران و سینمای مستند اتفاقات خوبی رخ داده اما راه بسیار داریم و سینمای جنگ ما هنوز در ابتدای مسیر است.
* مهدویان: تجهیز سازمانی همانند فارابی به تجهیزات نظامی و ماکت‌های مورد نیاز جنگی
محمدحسین مهدویان در پایان این نشست گفت: ما وقتی تصمیم می‌گیریم فیلمی جنگی بسازیم نهادهای تصمیم گیرنده تنها شامل وزارت ارشاد نمی‌شود شاید به نظر برسد قرار است از طریق سازمان سینمایی یک اثر دفاع مقدس تولید شود اما واقعیت این است که به طور واقعی روند اینگونه نیست. وقتی فیلم جنگی می‌خواهیم بسازیم باید با نهادهای نظامی، انجمن سینمای دفاع مقدس که ارتباط سازمانی با ارشاد ندارد و حوزه تصمیم‌گیری و نظارت در مورد جنگ در وزارت ارشاد نیست کار را پیش ببریم.
وی ادامه داد: اینگونه نیست که ارشاد بتواند برنامه‌ریزی کند. تا فیلمی در حوزه دفاع مقدس ساخته شود؛ به نظر می‌رسد اساساً امکان برنامه‌ریزی از سوی ارشاد برای تولید فیلم دفاع مقدس وجود ندارد. اما درست است که درنهایت همه فیلم‌ها پروانه ساخت را از ارشاد می‌گیرند.
مهدویان سازنده فیلم ایستاده در غبار با بیان اینکه راهکارهای بسیاری وجود دارد عنوان کرد: اگر مدیریت سازمان فارابی و ارشاد علاقمند باشند که با دیدگاه‌های خود فیلم تولید کنند روند بهتر است. در مجموعه ایستاده در غبار و آخرین روزهای زمستان ما از سوی سپاه پاسداران کمک‌های خوبی را شاهد بوده‌ایم اما با فرض اینکه بپذیریم نهادهایی چون سپاه لازم است دخالت کنند و نظر هم بدهند اما باز هم ضرورتی نیست که ما سلاح، تانک و کلاه‌خود واقعی تهیه کنیم.
کارگردان آخرین روزهای زمستان تصریح کرد: 20 سال است که شهرک سینمایی دفاع مقدس و انجمن سینمای دفاع مقدس داریم اما همچنان پس از این سال‌ها تفکر کارمندی برطرف نشده است و فکر می‌کنم یکی از کارهای مهمی که ارشاد می‌تواند در حوزه فیلم دفاع مقدس انجام دهد تامین و تجهیز مکانی مثل فارابی به عنوان تولید کننده فیلم دفاع مقدس به تجهیزات و ماکت‌های مورد نیاز فیلم‌های جنگی است. در این صورت هم سرعت را بالا می‌بریم و هم هزینه‌ها را می‌کاهیم و هم امکان نظارت مستقل ارشاد به سینمای دفاع مقدس را می‌دهیم.
مهدویان در پایان گفت: نسل جدید فیلم‌سازان که وارد سینما می‌شوند ممکن است با روندهای پشت در ماندن آشنا نباشند،‌ خسته شوند و قهر کنند و زود قید فیلم‌سازی را بزنند و من امیدوارم روند ساختن فیلم جنگی از آنی که وجود دارد آسانتر شود.
انتهای پیام/
پنجشنبه ۱۳ مهر ۱۳۹۶ ساعت ۱۳:۱۲
کد مطلب: 441602
ارسال نظر
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما *