۰

برخی هیات‌ها، پشت رحمت امام حسین(ع) شریعت را زیر سوال می‌برند/ هیات‌ها باید بین کار سیاسی و سیاسی‌کاری تمایز قائل شوند/ برای هر منبر حداقل باید ۸ ساعت مطالعه کرد

یک خطیب مذهبی گفت: امروز به‌راحتی سخنران هم‌لباس بنده بالای منبر می‌رود و می‌‌گوید جهنم را قبول ندارم، یعنی چه؟! یعنی شما هر کاری کنید درست است! حرف‌های قشنگ آکواریومی که انتهای حرفش اینجا است که می‌خواهد بگوید جهنمی وجود ندارد، جهنم را درست کردند تا شما را از خدا بترسانند و در واقع شرع را هم فراموش کنید!
برخی هیات‌ها، پشت رحمت امام حسین(ع) شریعت را زیر سوال می‌برند/ هیات‌ها باید بین کار سیاسی و سیاسی‌کاری تمایز قائل شوند/ برای هر منبر حداقل باید ۸ ساعت مطالعه کرد
به گزارش سرویس فرهنگي تفتان ما،نقش «هیأت‌» و جایگاه مردمی آن بر هیچ کس پوشیده نیست. شاید بزرگ‌ترین پایگاه دینی در جامعه اسلامی «هیأت» باشد، هر چه قدر، ارزش یک هیأت در میان مردم شناخته شده باشد، میزان تأثیرگذاری آن بر مردم نیز بیش‌تر خواهد بود، با توجه به این نقش، بسیاری از ضعف‌ها و قوت‌های فرهنگی را که در میان هیأتی‌ها و جوانان علاقه‌مند و محب اهل بیت(ع) دیده می شود، به نوعی می‌توان با هیأت‌های مذهبی و برنامه‌های آن مرتبط دانست، به همین منظور با حجت‌الاسلام والمسلمین محمود ریاضت یکی از خطبای شهر تهران در خبرگزاری فارس گفت‌وگو کردیم.
وی در این گفت‌وگو «هیأت» را قوی‌ترین ابزار برای انتقال پیام اهل بیت(ع) توصیف کرد و با انتقاد به برخی جملات در سخنرانی‌ها و مداحی ها درباره سیره امام حسین(ع)، این روش را برخلاف خاستگاه ظلم‌ستیزی حضرت(ع) تحلیل کرد و در ادامه به تبیین هیأت سیاسی پرداخت و گریزی هم به فعالیت‌های خیرخواهانه هیأت‌ها زد که مشروح آن در ادامه می‌آید:
 

 
هیأت قوی‌ترین ابزار برای انتقال پیام است
*یک رسانه داریم که قدمت چندصد ساله دارد و آن هم رسانه هیأت است که از ظرفیت امام حسین(ع) و در دوران متاخر سایر ائمه معصوم(ع) برای انتقال پیام استفاده کرده است، شما الان وضعیت این رسانه را چگونه می‌بینید؟ صاحبان هیأت، منبری‌ها یا مداحان چه مقدار از این رسانه درست استفاده می‌کنند؟
‌-همانطور که فرمودید رسانه یک ابزار است و در دوره ما قوی‌ترین ابزار برای انتقال پیام است و شاید به توان گفت قوی‌ترین ابزار برای جهت‌دهی افکار عمومی و همچنین برای رسیدن به اهدافی که آن کسی که از این ابزار استفاده می‌کند دارد، هیأت‌ها از بدو تاسیسشان از زمان خود ائمه به عنوان قدیمی‌ترین رسانه برای ابلاغ پیام اهل‌ بیت(ع) و انتقال اهداف بلند شیعه عمل کردند، ابزاری است که همه می‌توانند از آن استفاده کنند.
در زمان خود اهل‌ بیت(ع) چون این ابزار و رسانه قوی به نام هیأت وجود داشت، بنی‌عباس هم برای گرفتن حکومت از بنی‌امیه از همین ابزار استفاده کردند، یعنی جلساتی به نام امام حسین(ع) برپا می‌کردند که همراه با برافراشته شدن پرچم‌هایی برای اباعبدالله(ع) و نوشتن یالثارت ‌الحسین روی پرچم‌ها و برگزاری مراسم‌های متعدد در طول هفته و در طول ماه برای ابی‌عبدالله بود تا برای رسیدن به هدفشان بهره ببرند، «سیاه‌جامگان» یعنی بنی‌ عباس؛ کسانی هستند که تمام عمرشان برای امام حسین لباس مشکی ‌پوشیدند، در تمام عمرشان سر در خانه‌هایشان پرچم سیاه امام حسین(ع) برافراشتند و برای امام حسین(ع) مجلس عزا برگزار کردند.
در طول تاریخ این اتفاق افتاده است، حتی در دوره پهلوی اول رضاشاه پلید وقتی می‌خواهد حکومت را از قاجار بگیرد، اولین کاری که می‌کند تکیه‌ دولت ایجاد می‌کند، یعنی تکیه می‌زند، خود رضاشاه پابرهنه در دسته‌زنی‌های هیآت شرکت می‌کند و گِل به سر و صورتش می‌مالد، وقتی حکومت را می‌گیرد مانند بنی‌عباس عمل می‌کند، بنی‌‌عباس وقتی حکومت را گرفتند با لباس مشکی و پرچم و مجلس امام حسین(ع)، افکار عمومی را جهت دادند، از این ابزار استفاده کردند، بعد به نتیجه‌ای که خواستند رسیدند.
بنابراین اولین کاری که می‌کنند این است که برای همین رسانه محدودیت ایجاد می‌کنند، یعنی دیگر اجازه نمی‌دهند مجلسی برقرار شود، شما می‌بینید ظلمی که بنی‌ عباس در حق اهل ‌بیت(ع) و شیعیان اهل ‌بیت(ع) کردند بنی‌امیه نکرد.
متوکل یکی از بنی‌عباسی‌ها است، تمام عمرش لباس مشکی امام حسین‌ تنش بود، با این حال و با اینکه پرچم مشکی امام حسین(ع) همیشه بالای سردرِ خانه‌اش بود! 18 بار بین‌ الحرمین را شخم ‌زند، قبر سیدالشهدا(ع) را تخریب کرد، یعنی از خودش علیه خودش استفاده کرد.
الان هم با همه ابزارهای پیشرفته‌ای که به وجود آمده، هنوز هیأتها به عنوان رسانه حرف اول را می‌گویند، اگرچه این هیأ‌ت‌ها از ابزارهای دیگری هم استفاده می‌‌کنند، برای اینکه اهداف رسانه‌ای خودشان را پیش ببرند، گاهی از فضای مجازی خوب استفاده می‌کنند، از اینترنت و امکانات به روز استفاده می‌کنند، ولی همه ابزارهای پیشرفته امروز در اختیار هیآت قرار می‌گیرد.
آنچه که در دوره‌های مختلف تاریخی مانند دوره صفویه، قاجاریه، پهلوی و حتی در دوره بنی‌عباس و بنی‌امیه می‌بینیم این است که هر دو طرف از این ابزار استفاده کردند، یعنی باید به تعبیر مقام معظم رهبری معرفت‌افزایی کنیم که این هیأت به عنوان قوی‌ترین رسانه ابزار دست کسانی که 180 درجه مخالف اهداف صاحبان این رسانه که اهل ‌بیت(ع) هستند، حرکت نکنند.
شنبه ۶ آبان ۱۳۹۶ ساعت ۱۲:۳۵
کد مطلب: 442101
ارسال نظر
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما *