۰

محقق: جوانان در انتشار اشعارشان تنبلی نکنند/ شرفشاهی: غربت‌سروده‌های محقق «در کوچه‌های کرایوا»

شاعر و پژوهشگر ادبی گفت: به جوانان توصیه می‌کنم که در انتشار شعرهایشان تنبلی نکنند، زیرا وقتی فصلی روی آنها گذشت دیگر نه می‌شود آنها را منتشر کرد و نه می‌توان از خیرشان گذشت.
محقق: جوانان در انتشار اشعارشان تنبلی نکنند/ شرفشاهی: غربت‌سروده‌های محقق «در کوچه‌های کرایوا»
به گزارش سرویس فرهنگي تفتان ما،آئین رونمایی از مجموعه اشعار جواد محقق با عنوان «در کوچه‌های کرایوا» با حضور شاعر و جمعی از اهالی ادبیات در خبرگزای فارس رونمایی شد. 
* محقق به فرم توجه بسیاری دارد
ضیاءالدین خالقی در این مراسم با اشاره به این کتاب گفت: در این کتاب حدود 90 شعر نو که اغلب آ»ها نیمایی است، آمده که اشعار سپید این مجموعه نیز آهنگین است، ما دو نوع شعر سپید دارمی که یکی آهنگین و دیگر منثور است که شعر دوم بیشتر در بیان مضمون تلاش می‌کند. 
وی افزود: از اشعار سپید این مجموعه، دارای ویژگی آهنگین بودن است و من این اشعار را پسندیدم، البته شعر منثور هم ارجمند است و حین خواندن حس خواندن یک نثر فاخر به آدم دست می‌دهد. شعر سپید آهنگین در این کتاب موزون است و هیچ کاستی نسبت به شعر نیمایی ندارد و کامل است. 
این منتقد ادبی در ادامه سخنانش با اشاره به وزن اشعار نیمایی این کتاب گفت: در حوزه شعر نیمایی 95 درصد اشعار در وزن مفعول‌ٌ فاعلاتن مفاعیل است و این وزن به زبان نثر نزدیک‌تراست و خوشایند بوده و تند نیست. 
خالقی گفت: اولین مرتبه که اشعار آقای محقق را خواندم حس کردم ایشان به فرم بسیار اهمیت می‌دهد و وقتی یک مصاحبه از او خواندم دیدم به شعر توجه بسیاری دارد و مفاهیم در مرحله بعد مورد توجه او قرار دارد. آقای گرمارودی در مصاحبه‌ای گفته بودند که شاعر پیش و بیش از هر چیزی به شعر متعهد باشد و این مسئله در شعر جواد محقق دیده می‌شود.
او با بیان اینکه زبان این اشعار مختص خودشان است، گفت: زبانی که شاعر برای شعارش انتخاب کرده ظرفیت بسیاری دارد، زبانی که ساده است و پیچیدگی ندارد، اما به نظر می‌رسد تمام ظرفیت‌های آن به کار گرفته نشده است. 
این منتقد ادبی در پایان سخنانش گفت: محقق در ین اشعار به لطافت از شعار عبور می‌کند، قافیه‌پردازی که از سنت‌های نیما است در اشعارش دیده می‌شود، در واقع باید موسیقی‌شناس باشیم تا بتوانیم قوافی را در شعر قرار دهیم و فرم کار در شعر نیمایی به شاعر کمک می‌کند قافیه‌ها را قرار دهد. 
* برخی شعرا در حال بازگشت به فضای قبل انقلاب هستند
کامران شرف‌شاهی در ادامه این مراسم با اشاره به اینکه این کتاب اشعار غربت جواد محقق است، گفت: از آنجا که شعار این کتاب خارج از سرزمین ایران سروده شده است، به این خاطر، می‌توان به آنها عنوان اشعار غربت لقب داد. 
وی افزود: در خصوص اشعار جناب محقق نکاتی است که در این مجال به ذهنم رسیده است. محقق شعر را برای شعر نمی‌سراید بلکه به دنبال این است که از اشعار به عنوان ابزاری برای بیان درد و التزام خود استفاده کند، از این رو اشعارش موضع‌مند است و شاعر برای بیان نکاتی از شعرش استفاده کرده است،‌ آن هم در روزگاری که ما شاهد پررنگ شدن قول هنر برای هنر و شعر برای شعر هستیم. 
این منتقد ادبی در ادامه سخنانش با اشاره به حال و هوای امروز شعر گفت: من در ایام محرم می‌دیدم که برخی از شعرای ما در حال بازگشت به حال و هوای قبل از انقلاب هستند و با توجه به اینکه می‌توانستند در شبکه‌های مجازی از عاشورا و این قیام بزرگ حرف بزنند و شعر بسرایند، چیزی نگفتند و انگار تعارف دارند که در این باره حرف بزنند.
شرفشاهی گفت: در حالی که نام‌های باقی مانده‌اند که شعر را برای شعر نمی‌خواستند بلکه می‌کوشیدند شعر محملی برای بیان افکار و اندیشه‌های آنها باشد. جواد محقق هم فرد موضع‌مندی است و این در آثارش به چشم می‌آید. یکی از خصوصیت‌های شعر او برخورداری از زبانی سلیس است که دنبال پیچیده‌گویی نیست و عنصر پیام برای او بسیار مهم است. 
* همدوش شاعران برجسته انقلاب
رحیم زریان در حاشیه این مراسم گفت: جواد محقق از شاعرانی است که مانند مرحوم قیصر امین‌پور و سیدحسن حسینی بار انقلاب را به دوش کشیده است، او همدوش شاعران بسیاری تلاش کرده و از شاعران برجسته انقلاب است که در عرصه کودک نیز سرآمد است و از مفاخر فرهنگی ما به شمار می‌رود. 
* تنبلی موجب شده سه کتاب شعر از من منتشر شده باشد
جواد محقق در پایان این مراسم با اشاره به اینکه خیلی اهل چاپ سروده‌هایش نیست، گفت: این سومین کتاب من درحوزه شعر بزرگسال است که نشان می‌دهد خیلی چاپ اثارم برایم مهم نبوده است و اگر این کتاب منتشر شده، پیگیری ناشر پشت سر آن بوده است. 
وی افزود: ناشر این کتاب به من گفت که می‌خواهیم مجموعه‌ای از آثار تو را منتشر کنیم،‌ اما به خاطر تنبلی من جمع شدن آن ممکن نشد، در حالی که من برای دیگران و چاپ آثارشان تلاش می‌کنم اما برای آثار خود کاری نکرده‌ام. 
این شاعر و پژوهشگر ادبی در بخش از این مراسم گفت: گفتن و سرودن بیشتر مورد علاقه‌ام بوده، هر چند هیچ‌گاه من ادعای شاعری نداشته‌ام و اصلا فکر نمی‌کردم زمانی به عنوان شاعر شناخته شوم، در حالی که علاقه ادبی من در حوزه رمان و ادبیات داستانی است. 
او با اشاره به نحوه آماده شدن این کتاب توسط ناشر، گفت: چون این مجموعه به سفر سروده‌ها اختصاص دارد، یک ویژگی مشترک بین آنهاست که عکس‌برگردانی از سفرهایم است که خودم هم بعد از چاپ آنها متوجه شدم، مثلا در شهرهایی که طولانی‌تر اقامت داشتم، اشعارم بلندتر است و آنجا که مدت کوتاهی اقامت کردم، اشعار هم کوتاه‌تر است. 
* جوانان در انتشار اشعارشان تنبلی نکنند
محقق گفت: طبیعتاً نواقصی در این مجموعه است که جای خالی آنها در این کتاب دیده می‌شود. به جوانان توصیه می‌کنم که در انتشار شعرهایشان تنبلی نکنند، زیرا وقتی فصلی روی آنها گذشت دیگر نه می‌شود آنها را منتشر کرد و نه می‌توان از خیرشان گذشت. 
در پایان این مراسم از کتاب «در کوچه‌های کرایوا» با حضور شاعر و شرکت‌کنندگان در این مراسم رونمایی شد. 
انتهای پیام/
دوشنبه ۸ آبان ۱۳۹۶ ساعت ۱۲:۴۶
کد مطلب: 442131
ارسال نظر
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما *