۰

صف مشتاقان برای دیدن مرجعیت شیعه عراق/ اینترنت بالنی برای زائران در مرز مهران/خدمات تلفن صلواتی به زائر

در حالی ۷ روز به اربعین در عراق زمان باقی است که خیل مشتاقان سید الشهدا (ع) در حال عزیمت به سمت کربلای معلا بوده و مسیرهای منتهی به مرزهای خروجی برای سفر به عراق و همچنین مسیر نجف به کربلا شاهد حضور ارادتمندان به اهل بیت است.
صف مشتاقان برای دیدن مرجعیت شیعه عراق/ اینترنت بالنی برای زائران در مرز مهران/خدمات تلفن صلواتی به زائر
به گزارش سرویس اجتماعي  تفتان ما، 7 روز تا اربعین حسینی در عراق زمان باقی است. 
شمار شرکت کنندگان ایرانی در گردهمایی اربعین در سال‌های 89 تا 95 از 40 هزار نفر به 2 میلیون و دویست هزار نفر رسید که نشان دهنده افزایش 55 برابری زائران در مدت 6 سال است که هر ساله افزایش بیش از 130 درصدی یافته است. 
آمار مختلفی از همه شرکت کنندگان در گردهمایی اربعین ارائه شده است. شمار افراد وارد شده به کربلا در سال 2014 نزدیک به 17 میلیون تن گزارش شده است. بر اساس منابع دیگر شمار راهپیمایان به سمت کربلا 20 میلیون تن در این سال اعلام شده است.
در سال 1396 (2016) وزیر راه عراق اعلام کرد شمار زائران اربعین از مرز 26 میلیون نفر عبور کرده است. 
همه ساله در مسیر راهپیمایی مکان‌هایی با نام موکب (هیئت عزاداری) به صورت مردمی و خودجوش برپا می‌شود. در این موکب‌ها خدمات و امکانات بهداشتی و رفاهی به صورت رایگان به زائران ارائه می‌شود. سالجاری ستاد بازسازی عتبات عالیات به عنوان مسئول کمیته مشارکت‌های مردمی، اسکان و تغذیه به بیش از 1600 موکب گواهی فعالیت یک ساله موکب‌داری اعطا کرد که نیمی از آنها در خاک عراق است. 
خبرگزاری فارس مهم‌ترین اخبار کنگره و راهپیمایی عظیم اربعین را در قالب یک گزارش خبری جهت اطلاع زائرین و مردم دل در گرو سید الشهدا (ع) و اهل بیت و لحظه به لحظه منتشر می‌کند. 
این گزارش لحظه به لحظه بدین شرح است: 
صف مشتاقان برای دیدن مرجعیت شیعه عراق
صبح روز جمعه 12 آبان 96 همزمان با مراسم پیاده روی اربعین عده زیادی از زائران امام علی (ع) بعد از زیارت مرقد مطهر امام علی (ع) در خیابان بازار حکهویش نجف  از خروجی باب القبله حرم شروع می شود، در قسمت چپ خیابان صف بسته و همگی پاسپورت  در دست داشتند، وقتی سوال کردم ،گفتند صف مشتاقان مردمی برای ملاقات مرجع تقلید شیعیان آیت الله سید علی سیستانی است.
مرجعی که به تاسی از امام حسین(ع) به تنهایی ابهت و هیمنه آمریکا در عراق بعد از صدام را شکست و پس از آن با فتوای معروف خود و تشکیل بسیج مردمی عراق (حشد الشعبی) بساط تروریست‌های تکفیری در عراق را نیز جمع کرد.
حوزه علمیه نجف اشرف که از 1400 سال قبل تا 100 سال پیش مرکز مرجعیت شیعه بود، هنوز از ابهت برخوردار است و همواره چون چراغی جریان‌های سیاسی شیعه را هدایت می‌کند.
تأخیر پرواز امروز تهران-نجف ماهان به دلیل عدم صدور مجوز از سوی ‌فرودگاه نجف
پرواز شماره 1154 هواپیمایی ماهان در مسیر تهران-نجف قرار بود ساعت 8 صبح‌ امروز، فرودگاه امام خمینی (ره) را به مقصد نجف ترک کند اما تاکنون انجام نشده است.
یکی از مسافران این پرواز به فارس گفت: وقتی علت تأخیر پرواز را جویا شدیم به ما اعلام کرد‌ند که به دلیل بروز مشکلاتی در فرودگاه نجف، ‌پرواز این هواپیما (ایرباس 340) فعلاً انجام نمی‌شود که دنبال مجوز برای انجام این پرواز هستیم.
وی ادامه داد: برخی مسئولان‌ هم اعلام کردند تلاش می‌کنیم با پرواز دیگری مسافران را به نجف اعزام کنیم.
این مسافر تهران-نجف ماهان‌ایر افزود: هیچ‌گونه پذیرایی از زائران امام حسینی از سوی هواپیمایی ماهان تاکنون انجام نشد، فقط در موکب سپاه پاسداران در فرودگاه امام از ما پذیرایی صبحانه انجام شد.
وی بیان کرد: فعلاً زائران در فرودگاه امام سرگردان هستند و هیچ‌گونه تعیین‌تکلیفی از سوی مسئولان شرکت هواپیمایی ماهان انجام نشده است.
یکی دیگر از مسافران نیز در این‌باره می‌گوید: به گفته یکی از مسئولان ماهان، ظاهراً چنین پروازی وجود نداشته است اما از قبل بلیت آن را فروخته‌اند‌.
اختصاص 600 دستگاه اتوبوس برای جابه‌جایی زائران اربعین/ تشکیل کمیته مرزی در مرزهای چهارگانه غرب
‌محمدجواد پورسعید گفت: در راستای ارائه خدمات به زائران اربعین، از چندی پیش تلاش کردیم که ناوگان اتوبوسی شرکت جوان‌سیر ایثار را برای ارائه خدمات حمل و نقل‌ آماده‌سازی کنیم.
وی ادامه داد: امسال دسته‌بندی نیروها انجام شد و درون شرکت ستاد اربعین تشکیل دادیم، همچنین در چهار ‌نقطه مرزی شامل مهران، چزابه، شلمچه و خسروی، چهار ‌کمیته مرزی ایجاد کرده‌ایم.
پورسعید افزود: شرکت مسافری جوان‌سیرایثار از سال 1380 فعالیت خود را با حدود 30 دستگاه اتوبوس آغاز کرد و هر ساله توسعه ناوگان را در دستور کار قرار داد‌.
وی اضافه کرد: در حال حاضر 750 دستگاه اتوبوس در ناوگان جوان‌سیر فعال است که 600 دستگاه آن را به سفرهای اربعین اختصاص داده‌ایم، این 600 دستگاه اتوبوس‌ از تهران و سایر نقاط کشور برای اعزام زائران اربعین به چهار مرز مذکور تردد می‌کنند.
مدیرعامل شرکت جوان‌سیر ایثار ادامه داد: برای سفر به مقصد مهران 300 دستگاه اتوبوس، پایانه‌ شلمچه 120 دستگاه اتوبوس، پایانه چزابه 120 دستگاه اتوبوس و پایانه خسروی 60 دستگاه اتوبوس آماده شد و اعزام کاروان‌ها هم در حال انجام است.
‌پورسعید افزود: همچنین در نقاط مرزی، تعدادی اتوبوس اختصاص داده‌ایم تا طبق تدابیر ستاد اربعین وزارت کشور اگر نیاز به جابه‌جایی زوار و یا تغییر مرز آنها بود، استفاده شوند.
وی با اشاره به اینکه تمهیدات لازم برای ایمنی سفرهای جاده‌ای اربعین فراهم شده است،‌ گفت: ناوگان جوان‌سیر ایثار به موقعیت‌یاب (GPS) آنلاین مجهز است که ترددها، سرعت اتوبوس، موقعیت مکانی آن و محل توقف‌ها رصد می‌شود.
مدیرعامل شرکت مسافربری جوان‌سیرایثار از اختصاص پارکینگ اتوبوس‌ها و اسکان نیروهای اداری این شرکت در مرزها خبر داد و گفت: در راستای فراهم‌سازی شرایط آرامش برای رانندگان، استراحتگاهی در مرزها در نظر گرفته‌ایم تا در این مدت بتوانند استراحت کنند و مشکلاتی نظیر خواب‌آلودگی بر آنها چیره نشود.
پورسعید با بیان اینکه امکان جابه‌جایی حدود 27 هزار نفر زائر با اتوبوس‌های جوان‌سیر ایثار به طور همزمان فراهم است، افزود:‌ هدفگذاری کرده‌ایم حدود 300 هزار نفر را در قالب رفت و برگشت در ایام اربعین جابه‌جا کنیم.
وی با بیان اینکه این شرکت 61 شعبه و بیش از پنج ترمینال اختصاصی در سطح کشور دارد، افزود: در هر استان حداقل یک شعبه داریم.
مدیرعامل شرکت مسافربری جوان‌سیرایثار با بیان اینکه این شرکت اتوبوس‌رانی در همه مسیرها و مراکز استان نمایندگی و شعبه دارد، گفت: 7 درصد ظرفیت ناوگان شرکت جوان‌سیر‌ایثار به خط ثابت و مسیر نقطه به نقطه و 93 درصد به تور، سفرهای زیارتی و دربستی اختصاص دارد که عمده آن سفرهای راهیان نور است.
پورسعید با بیان اینکه هر ساله همه ظرفیت خود را به اعزام‌ راهیان نور مردمی و عمومی اختصاص می‌دهیم، تأکید کرد: ساماندهی حمل و نقل بسیجیان، کمک به دولت در شرایط پیک سفر و الگوسازی در صنعت حمل و نقل، از اهداف این شرکت مسافری جاده‌ای است.
نخستین تصاویر از اینترنت بالنی برای زائران اربعین در مرز مهران/ بالن امروز زیربار رفت
با همکاری پژوهشگاه فضایی و اداره کل ارتباطات و فناوری اطلاعات استان ایلام امسال پروژه اینترنت بالن در مرز مهران برای ارائه خدمت اینترنت وای فای رایگان به زائرین اباعبدالله الحسین علیه السلام عملیاتی شد.
عباس بیرامی مدیر کل ارتباطات و فناوری اطلاعات استان ایلام در گفت‌وگو با فارس، گفت: این پروژه دیروز آزمایش شد و امروز زیر بار خواهد رفت و به صورت کامل در مدار قرار می گیرد.
وی درباره جزئیات عملکرد این بالن توضیح داد: این بالکن در ارتفاع 500 متری سطح زمین قرار می گیرد. در این پروژه یک فرستنده رادیویی در شهر مهران مستقر شده و بالن در منطقه مرزی نصب شده است. پهنای باند دریافتی از زیرساخت توسط فرستنده به بالن ارسال می شود و در دایره ای در منطقه پایین دست بالن اینترنت Wi-Fi رایگان و بدون پسورد ارائه می شود.
وی خاطر نشان کرد: البته در صورت بروز رخدادهای جوی از جمله وزش باد شدید یا رخداد خاص مانند قرار داشتن در مسیر بالگرد به صورت موقت پایین آورده شده و مجددا در مدار قرار می گیرد.
بیرامی اضافه کرد: بالن اینترنت دارای پهنای باند ورودی 100mb است که با توجه به اینکه کاربران آن عبوری و در حال پیاده روی هستند و در آن منطقه ساکن نیستند پیش بینی می شود این ظرفیت جوابگو باشد و طبق برنامه ریزی مقرر شده در صورت افزایش ترافیک در روزهای آینده پهنای باند نیز افزایش یابد.
مدیر کل ارتباطات و فناوری اطلاعات استان ایلام خاطر نشان کرد: در صورتی که از این پروژه نتایج خوبی حاصل شود سال آینده به مرزهای دیگر نیز توسعه داده خواهد شد.
به گفته وی، این پروژه سال گذشته نیز آماده اجرا شد اما به دلایل غیرفنی از جمله شرایط به صورت پروژه ناقص اجرا شد. در مجموع استفاده از اینترنت بالنی به شرایط جوی بستگی دارد و در صورتی که اوضاع جوی مساعد باشد، استفاده از آن عملیاتی می شود.
خدمات تلفن صلواتی به زائر
زائرین اربعین از قطعی مکرر برق و اینترنت گلایه دارند. ضمن اینکه با توجه به توقیف بخشی از امکانات وای فای اینترنت همراه اول، ستاد بازسازی عتبات عالیات به عنوان مسئول کمیته اسکان، تغذیه و مشارکت‌های مردمی در سامرا و همچنین  موکب 202 تلفن صلواتی راه‌اندازی کرده است.

 
برخی اخبار حکایت از آن دارد که تمام تجهیزات کیوسک‌های وای فای همراه اول به دیل ورود غیر قانونی و فعالیت بدون مجوز در عراق مصادره شده است
سوال این هست که چرا بصورت غیرقانونی تجهیزات به عراق ارسال شده که مصادره شده است ضمن اینکه دود این ناهماهنگی به چشم زائرین اربعین می‌رود.
چرا فعالیتی بدون مجوز و کسب اجازه از طرف عراقی انجام می شود که ناراحتی ایجاد شده منجر به توقیف اموال شود. همچنین چرا برای ارائه سرویسی تبلیغ می کنند که اصلا ارائه نشده است.
 

 
این خبر تکمیل می‌شود
شنبه ۱۳ آبان ۱۳۹۶ ساعت ۱۳:۳۱
کد مطلب: 442227
ارسال نظر
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما *