۰
با حضور وزیر جهادکشاورزی انجام شد؛

آغاز طرح توسعه ۲۳۰۰ هکتاری نخلستان‌های سیستان و بلوچستان با ارقام تجاری

طرح توسعه ۲ هزار و ۳۰۰ هکتار نخلستان‌های سیستان و بلوچستان با ارقام تجاری با حضور وزیر جهاد کشاورزی در شهرستان میرجاوه آغاز شد.
آغاز طرح توسعه ۲۳۰۰ هکتاری نخلستان‌های سیستان و بلوچستان با ارقام تجاری
 به گزارش پایگاه خبری تفتان ما، رئیس سازمان جهاد کشاورزی سیستان و بلوچستان بیان کرد: در راستای تحقق طرح توسعه ارقام تجاری نخلستان‌های استان از ابتدای دیماه سال ۱۴۰۰ با مشارکت گروه کشاورزی «آریا»۶۰ هزار اصله پاجوش خرمای ارقام تجاری و صادراتی وارد استان شده و جهت گذراندن دوران قرنطینه‌ای در مجتمع گلخانه‌ای فارغ التحصیلان بخش کشاورزی شهرستان میرجاوه، نگهداری می‌شود.
 
سید محمدرضا سیدحسینی افزود: امسال با استفاده از این پاجوش ها در فاز نخست بیش‌از ۳۰۰ هکتار نخلستان جدید در میرجاوه با کشت حدود ۵۰ هزار اصله پاجوش خرمای تجاری آغاز و در فازهای بعدی در سایر شهرستان‌ها اقدام به کشت ارقام تجاری خرما خواهد شد.
 
وی تصریح کرد: در سیستان و بلوچستان با بیش‌از ۶۷ هزار هکتار نخلستان، سالانه ۲۸۷ هزار تن ارقام مختلف خرما تولید و روانه بازار مصرف می‌شود.
 
رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان ادامه داد: خرمای تولید شده این استان علاوه‌بر استان‌های داخلی به کشورهای حوزه خلیج فارس، اروپایی و روسیه صادر می‌شود.
 
وی گفت: بیشترین نخلستان‌های سیستان و بلوچستان در شهرستان‌های سراوان، ایرانشهر، نیکشهر و سیب و سوران واقع شده است.
 
حسینی اظهارکرد: کشت خرما در استان زمینه اشتغال بیش‌از ۴۰ هزار نفر را فراهم کرده است.
 
 
بی‌نیازی کشور به واردات موز در گرو افزایش سطح موزستان در سیستان و بلوچستان

وزیر جهادکشاورزی در حاشیه مراسم احداث بزرگترین نخلستان تجاری و اقتصادی کشور در شهرستان میرجاوه بیان کرد: سیستان و بلوچستان ظرفیت منحصر به فردی در زمینه تولید موز و میوه‌های گرمسیری دارد که حمایت از آن نتایج ‏درخشانی همچون ایجاد اشتغال، جلوگیری از ‏خروج ارز و رشد اقتصادی را به همراه خواهد داشت.‏

وی تاکید کرد: هر ساله اعتبار قابل ملاحظه‌ای صرف واردات موز به کشور می‌شود که این وزارتخانه در صدد است با استفاده از ظرفیت سیستان و بلوچستان کشور را از واردات این محصول بی نیاز کند.

وزیر جهاد کشاورزی با قدردانی از مشارکت بسیار ارزنده بنگاه‌های اقتصادی و سرمایه گذاران منطقه در بخش کشاورزی سیستان و بلوچستان ابراز امیدواری کرد تا چند سال آینده شاهد رشد در تولید میوه‌های گرمسیری و نیمه گرمسیری بویژه موز و ارقام تجاری خرما خواهیم بود.

وی تصریح کرد: یکی از مهمترین اولویت‌های وزارت جهاد کشاورزی بهره‌مندی از ظرفیت مطلوب آب و هوایی سیستان و بلوچستان در زمینه تولید موز است بطوریکه با افزایش سطح موزستان‌ها تا حدود چهار سال آینده ۹۰ درصد نیاز کشور در این بخش تامین می‌شود.

ساداتی نژاد گفت: افزایش سطح باغات موز در استان سیستان و بلوچستان در حدود ۱۵ هزار هکتار، کشور را از واردات این محصول بی‌نیاز و از خروج سالانه ۵۰۰ میلیون دلار ارز جلوگیری می‌کند.

گفتنی است؛ صبح امروز /پنجشنبه/ سیدجواد ساداتی نژاد، وزیر جهاد کشاورزی در راس هیاتی از این وزارتخانه از طریق فرودگاه زاهدان وارد سیستان وبلوچستان شد.

از برنامه های شاخص سفر وزیر جهادکشاورزی در این سفر یکروزه؛  افتتاح و بهره برداری ده ها پروژه بخش کشاورزی، حضور در مراسم برداشت اولین خوشه های طلایی گندم، اجرای طرح مردمی کاشت یک میلیارد درخت و آغاز طرح توسعه نخلستان ها با ارقام تجاری خرما در استان سیستان و بلوچستان خواهد بود.
انتهای خبر/
پنجشنبه ۱۰ فروردين ۱۴۰۲ ساعت ۱۳:۴۱
کد مطلب: 452819
ارسال نظر
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما *