به گزارش سرویس بهداشت و سلامت
تفتان ما، علیرضا خادم، درباره تخصص طب هوا فضا که اخیراً نام زیر سطحی نیز به نام این تخصص اضافه شده است، گفت: رشته طب هوا فضا و زیرسحطی شاخهای از علوم پزشکی است که دانش آموختگان پس از طی دوره، توان پیشگیری، تشخیص، درمان و مراقبت از کارکنان شاغل در شرایط غیرمتعارف هوا فضا و زیرسحطی و محیطهای خاص نظیر سایتهای راداری، سایتهای موشکی، زیردریاییها، فرودگاههای مقدم، برجهای مراقبت و نظایر آن را دارا باشند و در ارتقای سلامت پرواز و غوص نقش حرفهای ایفا کنند.
این پزشک هوایی، افزود: در فضا و زیر سطح دریا شرایط غیرمتعارف فیزیولوژیکی وجود دارد که در سطح زمین وجود ندارد؛ برای مثال، وقتی یک خلبان هواپیما 747 پرواز میکند در شرایطی قرار میگیرد که بدن انسان با آن تطبیق ندارد، یا وقتی مسافران با یک هواپیمای مسافربری درحال پرواز هستند، سطح پرواز 5 هزار پا است درحالیکه در 35 هزار پا پرواز صورت میگیرد و بنابراین اگر کابین هواپیما پُرفشار نشود، ظرف مدت کوتاهی همه مسافران به دلیل شتاب، نیرو و سرعت هواپیما بیهوش میشوند.
وی افزود: بنابراین به دلیل اهمیت فوق العاده بالای کار، یک پزشک هوایی باید به کارکنان این بخش ارائه خدمات کند، بخشی از کار پزشکی هوایی مجوز دادن به کسانی است که در محیط پرواز کار میکنند، این افراد با جان خود و مسافران سروکار دارند و اگر خلبان از سلامتی کامل برخوردار نباشد چه در پرواز با هلیکوپتر و چه هواپیما میتواند فاجعه آفرین باشد.
خادم ادامه داد: قسمت دیگری از کار طب فضایی، درمان بیماریهای خاص پرواز است؛ این بیماریها در پزشکی متداول مطرح نیستند و برای مثلا یک متخصص گوش و حلق و بینی تقریبا آگاه نیست که سینوزیت پرواز به چه بیماری اطلاق میشود؛ درمان و مدیریت این بیماریها را گروه پزشکی هوایی انجام میدهد و آموزشهای لازم برای تطبیق خدمه پروازی با محیط فیزیولوژیکی پرواز نیز وظیفه پزشکان هوایی است.
این پزشک هوایی گفت: در سیو یکمین سالگرد پیروزی انقلاب اسلامی کشورمان، ارتش جمهوری اسلامی ایران به جمع آموزش دهندگان طب هوا فضا و زیر سطحی(دریایی) در دنیا پیوست و این رشته در کشورمان رو به گسترش و پیشرفت است.
انتهای پیام/ فارس