به گزارش سرویس مذهبي
تفتان ما، حجتالاسلام حمید پارسانیا در همایش «فراگیری رحمت الهی مبدأ گفتگو بین ادیان در قرن بیست و یک» در روسیه مطرح کرد: بر اساس حکمت متعالیه گفتگوهای بینا فرهنگی، بر مدار حقیقت عقلی شکل میگیرد که در باطن و نهان انسانها نیز حضور دارد و بر اساس رویکرد عرفانی ارتباط عقلی انسانها ریشه در گفتوگوی آدمیان با خداوند سبحان دارد.
وی گفت: در بخش اول به تبیین مسالهای میپردازیم که نظریه برآمده از فلسفه و عرفان اسلامی برای حل آن شکل میگیرد. در این بخش لازم است زمینهها و ریشههای مشکل و مساله مربوط به گفتوگوهای بینا فرهنگی دنبال شود و پیشینه مشکل تا فلسفه کانت و فلسفه نیچه و همچنین دیدگاههای نوکانتی و پست مدرن دنبال شود.
پارسانیا در ادامه افزود: این دیدگاهها با بی اعتبار دانستن عقل نظری و ارجاع آن به عقل عملی و یا به اراده انسان، با سوبژکتیو کردن معرفت به سوی نظریههایی پیش رفتند که معرفت و هویت فرد و عامل را به ساختارهای فرهنگی باز میگردانند. این امر علاوه بر آن که به مرگ سوژه منجر شده به نسبیت معرفت و حقیقت و به غلبه نوعی هرمونتیک مفسر محور منجر شد؛ و به دنبال آن فهم و شناخت افراد از یکدیگر را به زمینههای فرهنگیِ مربوط به آنها محدود و مقید ساخت؛ و در نتیجه امکان مفاهمه و گفتوگوهای بینافرهنگی را مورد تردید قرار داد.
عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی در بخش دوم با بررسی معنای رحمانیت رحمانیه خداوند سبحان به شمول رحمت رحمانیه نسبت به رحمت رحیمیه و دیگر اسماء و صفات الهی پرداخت و گفت: رحمت رحمانیه که نفس رحمانی، فیض منبسط، وجه الله و امر واحد الهی است. به دلیل اینکه با همه اشیا حضور داشته و به همه آنها از آنها نزدیکتر است. همان امری است که با ارتباط بی تکلف و بی قیاس با مخلوقات و از جمله با هر یک از انسان ها هویت و معرفت آنها را تعیین میکند. به گونهای که هیچ موجودی بدون شناخت آن به شناخت خود و شناخت دیگر اشیا نایل نمیشود و هیچ موجودی نیز محروم از ارتباط با آن نمیتواند باشد.
وی در ادامه گفت: رحمت رحمانیه حقیقت واحدی است که از طریق آن، معرفت مشترک انسانها نسبت به حقیقت و نسبت به خود آنها و همچنین نسبت به یکدیگر پدید میآید.
پژوهشگر علوم اجتماعی، فلسفه و عرفان اسلامی در بخش پایانی سخنان خود با اشاره به راههای اثبات رحمت رحمانیه خداوند و مبادی هستی شناختی و معرفت شناختی مربوط به آن گفت: در این بخش ما میتوانیم از سه راه نقل، عقل و وحی با ارجاع نقل به عقل و وحی بحث کنیم اما بسیاری از فلسفهها و هستیشناسیها مانند فلسفههای ماتریالیستی و رویکردهای شکاکانه و یا سوبژکتیوِ به معرفت انسانی امکان اثبات نفس رحمانی را ندارند.
وی با بررسی ظرفیت جریانهای کلامی و فلسفی دنیای اسلام گفت: رویکردهای کلامی و یا فلسفی مشایی و اشراقی از اثبات برهانی نَفسِ رحمانی به گونهای که عهده دار حل مساله گفتوگوهای بینافرهنگی باشد عاجز و ناتوان هستند؛ و تنها حکمت متعالیه و یا آثاری که در حوزه عرفان نظری شکل گرفتهاند توان اثبات آن را دارند هرچند که رهاورد این دو نیز با یکدیگر تمایز دارد.
این استاد حوزه و دانشگاه گفت: در حکمت متعالیه، فیض منبسط و نَفسِ رحمانی که همان رحمت رحمانیه است مخلوق نخستین و عقل اول است، که در ردیف و شماره با دیگر مخلوقات قرار نمی گیرد و با اقبال و ادبار خود همانگونه که مفاد روایات است، عوالم را پدید میآورد و لکن در عرفان نظری عقل ظهور رحمت رحمانیه در عالم خلق است که فیض مقدس نامیده میشود و سابق بر آن فیض اقدس است که واسطه ظهور اسما و صفات ذاتیه خداوند است.
وی در پایان با جمعبندی سخنانش گفت: براساس حکمت متعالیه مدار گفتگوهای بینافرهنگی همان حقیقت عقلیای است که در باطن و نهان انسانها نیز حضور دارد. بر اساس رویکرد عرفانی ارتباط عقلی انسانها ریشه در گفتگوی آدمیان با خداوند سبحان دارد و این ارتباط عقلی مبنای یک گفتوگوی بینافرهنگی را به دست میدهد.
انتهای پیام/ فارس