به گزارش سرویس سياسي
تفتان ما، به نقل از
اروم نیوز، پروژه راه آهن ارومیه را باید قصه پرغصه ی ناوگان حمل و نقل عمومی دانست که متاسفانه با گذشت 15سال از کلنگ زنی آن همچنان در پیچ و خم سازندگی قرار دارد و معلوم نیست سوت قطار قجری کی در ارومیه شنیده خواهد شد!
پروژه ای که می توان از آن به عنوان حکایت جالب دیگری از کلنگ زنی های بدون پشتوانه در استان آذربایجان غربی نامبرد که از سال 80 آغاز شده و سالهاست از سوی مسولان این استان به عنوان یک سند افتخار از آن یاد می شود.
در این راستا داریوش نصر مدیرکل راه و شهرسازی آذربایجان غربی پس از روی کار آمدنش با اظهار نظری در خصوص روند احداث قطعه راه آهن نقده به سمت ارومیه گفت: خط آهن نقده به ارومیه بالای ۶۷ درصد پیشرفت فیزیکی دارد.
نصر با اشاره به ادامه روند اجرای این قطعه توسط پیمانکار جدید گفت: با تحویل ادامه روند این قطعه توسط پیمانکار جدید امیدواریم هر چه زودتر عملیات اجرایی تسریع یافته و طرح آماده بهره برداری شود.
وی بدون اشاره به میزان اعتبار اختصاص یافته در سال جاری برای احداث این طرح افزوده است: پیش بینی شده اعتبارات اختصاص یافته برای تکمیل این طرح در سال جاری افزایش پیدا کند که با افزایش این اعتبارات سرعت احداث آن نیز افزایش می یابد.
مدیرکل راه و شهرسازی آذربایجان غربی گفته بود در طرح راه آهن مراغه - ارومیه، احداث هشت ایستگاه راه آهن طراحی شده که از این تعداد پنج ایستگاه شهری در شهرستانهای مراغه، ملکان، میاندوآب، نقده و ارومیه وجود دارد و نیز سه ایستگاه بین راهی قزل قلعه، شیرین بلاغ و رشکان در حال احداث است.
نصر تاکید کرده که از آغاز اجرای طرح راه آهن مراغه - ارومیه یک هزار و ۷۵۰ میلیارد رایال اعتبار هزینه شده است که برای اتمام آن دو هزار و ۲۵۰ میلیارد ریال اعتبار نیاز است.
این اظهارات مدیر کل راه و شهرسازی استان آذربایجان غربی در حالی است که نادر قاضی پور نماینده ارومیه در مجلس شورای اسلامی در گفت و گو با خبرنگار اروم نیوز از توزیع ناعادلانه اعتبارات برای تکمیل راه آهن ارومیه خبر داد و گفت: متاسفانه جناب آقای نوبخت اعتبار راه آهن ارومیه را به قزوین رشت داده است و بایستی حتما در سفر ریس جمهور به این استان این موضوع پیگیری شود.
بر اساس این گزارش؛ استان آذربایجان غربی به دلیل هم مرز بودن با سه کشور ترکیه، عراق و جمهوری آذربایجان غربی به عنوان شاهراه ارتباطی ایران به اروپا یاد می شود اما ارومیه با وجود ضرورت و اهمیت توسعه زیرساخت های راه و حمل و نقل هنوز محروم از شبکه ریلی می باشد، البته هرچند که ریشه مطالبه اتمام پروژه خط آهن ارومیه به بیش از یک دهه قبل باز می گردد اما امیدواریم اتمام آن یکی از مصوبات مهم سفر هیئت دولت یازدهم به استان آذربایجان غربی باشد و مدیران دستگاههای اجرایی از این شرایط حداکثر بهرهبرداری را برای تخصیص اعتبارات لازم داشته باشند.
چرا که هم اکنون یکی از مهمترین مطالبات مردم ارومیه و آذربایجان غربی شروع به کار ناوگان حمل و نقل ریلی است و قطعاً مدیران و مسئولان استانی نیز با درک این مطالبه در سفر آتی رئیس جمهور هیئت دولت را مجاب به تزریق بودجه به این پروژه کنند زیرا هم اکنون نزدیک به سه سال است که از روی کار آمدن دولت یازدهم پروژه راه آهن ارومیه نیز روی بودجه به خود ندیده است و کمبود بودجه سنگ راه آن شده است و این مورد را کسی نمی تواند کتمان و یا انکار کند بلکه باید با همدلی و اتحاد و اندیشیدن تدابیر جدی این فضا را( بی توجهی دولت تدبیر و امید به پروژه های عمرانی آذربایجان غربی) شکسته و باعث توسعه و پیشرفت استان شوند.
انتهای پیام/