۵
یادداشت؛

عفاف و حجاب در سبک زندگی زنان ایرانی می‌درخشد

حجاب از مسائل ضروری و غیرقابل‌انکار دین اسلام است که با عقاید و باورهای مسلمانان در ارتباط است اما متأسفانه امروزه حجاب به یک مسئله سیاسی تبدیل شده است.
عفاف و حجاب در سبک زندگی زنان ایرانی می‌درخشد
به گزارش پایگاه خبری تفتان ما، جواد جمشیدزهی فعال اجتماعی در یادداشتی نوشت: باگذشت ۳۰ سال از انقلاب اسلامی ایران، حجاب در کشور هنوز جایگاه خوبی ندارد و با مشکلات فراوانی روبروست؛ به نظر می‌رسد برای رسیدن به جایگاه واقعی حجاب و نهادینه‌شدن آن، به همسویی و وحدت عمل مؤسسات و ادارات، بخصوص رسانه‌ها و مراکز آموزشی نیاز باشد تا با تبیین مبانی و هدف حجاب به این مهم دست یابند.
 
 رعایت قوانین اسلامی از جمله حجاب از مسائل مهم یک جامعه اسلامی است؛ این در حالی است که امروزه جامعه ما شاهد رواج بدحجابی و ازهم‌گسیختگی این اصل دینی شده است و مستکبران جهانی، پس از پیروزی انقلاب اسلامی با انواع حیله‌ها و توطئه‌های سیاسی، نظامی، اقتصادی و فرهنگی سعی در براندازی آن داشته‌اند.
 
 به‌طوری‌که با مأیوس شدن از ضربه‌زدن سریع به انقلاب، به فکر براندازی آن در بلندمدت افتادند و با اشاعه و گسترش فساد، بدحجابی، بی‌بندوباری و مصرف‌گرایی، در جهت نابودی نیروهای جوان جامعه و در ادامه نابودی جامعه و انقلاب تلاش کردند.
 
 برای مبارزه با این شبیخون فرهنگی باید کارهای اساسی و فرهنگ‌سازی مستمر و مؤثر در جامعه صورت گیرد؛ در این راستا راه‌حل صحیح مقابله با بدحجابی، شناخت اصول و مبانی آن و ترویج باورهای صحیح در جامعه است، بنابراین ضروری است که اندیشه بزرگانی همچون استاد شهید مرتضی مطهری در رأس برنامه‌ریزی‌های مسئولان فرهنگی جامعه و بخصوص دانشگاه‌ها قرار گیرد.

 در حجاب اسلامی، سهل‌انگاری‌های مضر و سخت‌گیری‌های بی‌مورد وجود ندارد. حجاب اسلامی آن‌گونه که غرب تبلیغ می‌کند، به معنای حبس زن در خانه یا پرده‌نشینی و دوری از شرکت در مسائل اجتماعی نیست، بلکه به این معناست که زن در معاشرت خود با مردان بیگانه، موی سر و اندام خود را بپوشاند و به جلوه‌گری و خودنمایی نپردازد.

 باتوجه‌به غریزه قدرتمند جنسی، احکام و دستورهای اسلام تدابیری است که خداوند برای تعدیل و رام کردن و همچنین ارضای صحیح این غریزه، تشریح کرده است.

در قرآن کریم، آیاتی چند به طور صریح درباره وجوب حجاب و حد و کیفیت آن نازل شده است. به مردان مؤمن بگو که چشم‌های خود را فرو پوشند و نیز دامان خویش را که برای ایشان پاکیزه‌تر است. همانا خداوند به آنچه انجام می‌دهند، آگاه است و به بانوان باایمان بگو چشم‌های خود را فرو پوشند و عورت‌های خود را از نگاه دیگران پوشیده نگاه دارند و زینت‌های خود را جز آن مقداری که ظاهر است، نکنند و زینت‌های خود را آشکار نسازند. 

خانواده‌ها خصوصاً مادران که ارتباط و مسئولیت بیشتری در تربیت دختران دارند، از حجاب کامل مثل چادر در مواجهه با نامحرم استفاده کنند تا از این طریق فرزندان دختر نیز از همان کودکی باحجاب اسلامی آشنا شوند و از همان کودکی به آن عادت کنند. امروزه همه کارشناسان مسائل تربیتی به نقش فراوان و شگرف تمرین و عادت در تربیت فرزندان اذعان دارند.
 
ابعاد مختلف مربوط به حجاب را برای فرزندان خویش تبیین کرده آنان را در جهت رعایت پوشش کامل اسلامی تشویق و ترغیب کنند. ترتیبی اتّخاذ کنند تا دخترانشان با کسانی دوست شده و ارتباط برقرار کنند که مقید به حفظ ظواهر شرعی در عین آراستگی ظاهری هستند.

مراکز آموزشی مانند آموزش‌وپرورش، در دوره‌های مختلف تحصیلی (ابتدایی، راهنمایی، متوسطه) در قالب کتاب‌های درسی، به طور سلسله‌وار مباحث مختلف حجاب را به شکل ترتیب دوره‌های تحصیلی برای دانش‌آموزان دختر مطرح کنند تا از همان سنین خردسالی دختران جامعه نسبت به فلسفه حجاب، آثار مثبت حجاب و آثار منفی بدحجابی، آگاه شده و اعتقاد عمیق و راسخ پیدا کنند. در مراکز آموزش عالی و دانشگاه‌ها که مقدار آگاهی افراد نسبت به این مسائل بیشتر است، در مورد شبهاتی که دختران و پسران دانشجو و اساتید، پیرامون اهمیت و ضرورت حجاب، آثار آن و کیفیت حجاب کامل و برتر اسلامی دارند، می‌توان جلسات پرسش‌وپاسخ و سخنرانی برگزار کرد.

مراکز فرهنگی و رسانه‌های جمعی مثل مطبوعات، با نگارش آثار و مقالات علمی و استدلالی به تبیین مسائل مهم و اساسی حجاب بپردازند و از درج مقالات و آثاری که به‌نوعی در تضعیف حجاب کامل اسلامی بانوان خدشه کرده و اثر منفی دارد اجتناب کنند.

صداوسیما به‌عنوان گسترده‌ترین وسیله ارتباط‌جمعی نقش مهمی در تبیین مسائل مختلف مربوط به حجاب دارد. ضمن آنکه رعایت پوشش اسلامی خانم‌ها در فیلم‌ها نقش خاصی در ارائه الگوی صحیح حجاب به مخاطبین و خصوصاً نسل جوان دارد.

انتهای خبر/
 
 
 
 
پنجشنبه ۳۱ خرداد ۱۴۰۳ ساعت ۰۹:۱۵
کد مطلب: 454124
ارسال نظر
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما *