عضو هیئت علمی پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگی گفت: از مهمترین ضعفهای علوم انسانی در دوره معاصر ایران، عدم تئوریزهشدن علوم انسانی با مبانی دینی و عدم توان علوم انسانی برای حل مسائل موجود در کشور است.
آیتالله ضیاءآبادی گفت: ما برای دنیا اصالت و ارزش قائل هستیم و آخرت را به حساب نمیآوریم! نقمت را نعمت میدانیم و عذاب را لذت میشماریم! اگر حیات ابدی آخرت را میشناختیم میفهمیدیم که اصلاً زندگی غرق در رفاه کافران، نعمت نیست.
پیامبر اکرم(ص) درباره عوامل کاهش رزق و روزی فرمود: ۲۰ خصلت باعث تنگدستی میشود: نشستن دستها هنگام غذا خوردن، بیاعتنایی به نان ریزه، نشستن در آستانه در، جاروب کردن منزل در شب و به وسیله لباس، نشسته ماندن ظروف و ... .
پدر فلسفه علم ایران با تأکید بر اینکه محل ارجاع ناکارآمدی علوم انسانی خودمان هستیم نه غرب، گفت: در آمریکا انتخاب رشتههای مهندسی در سطوح ششم به بعد قرار دارد اما در ایران برعکس است.
با تفکر «تفکیک» مخالف هستم، چه در شکل کهن و کلاسیک که مرحوم میرزا مهدی اصفهانی و شیخ مجتبی قزوینی مطرح کردهاند، چه در شکل تحولیافته و معاصر آن که آقای حکیمی و اتباع ایشان مطرح میفرمایند. این تز قابل دفاع نیست!
ما ایرانیان تنها مردمی بودیم که از ۱۲۰۰ سال پیش به فلسفه رو کردیم و صاحب فلسفه شدیم و میبایست آمادهترین و مستعدترین اقوام برای آشنا شدن با فلسفه جدید و نقد آن باشیم ولی استادان فلسفه اسلامی به فلسفه جدید چندان اعتنا نکردند.
هر چه به پایان دوره حضرت عسکری(ع) جلوتر میرویم، این غربت بیشتر میشود. حوزه نفوذ ائمه و وسعت دایره شیعه در زمان این امام، نسبت به زمان امام صادق(ع) شاید 10 برابر است و این چیز عجیبی است. شاید علت اینکه اینها را این طور در فشار قرار دادند، اصلاً همین موضوع بود.
در حالی که بارش اولین برف زمستانی شهر را سپید کرده بود، ماموران تجسس و اطلاعات کلانتری الهیه مشهد آماده می شدند تا پاتوق خلافکاران سابقه دار را پاکسازی کنند.