۰

روش‌ها و راه‌حل‌های پیشگیری از آسیب‌های تغییرات اجتماعی در آخرالزمان

احادیث دینی به ما گزارش داده‌اند که روابط اجتماعی در واپسین سال های پیش از ظهور امام زمان(عج) شکل ویژه ای به خود خواهد گرفت، سمت و سوی روابط در آن روزگار به گونه ای خواهد بود که افزون بر تأمین نکردن منافع و مصالح اخروی انسان ها، با منافع زندگی دنیایی و اجتماعی اسنان نیز ناسازگار است اما این موارد قطعا بدون راه حل نخواهد بود و روش هایی هست تا ما از آسیب های این خطرات در امان باشیم.
روش‌ها و راه‌حل‌های پیشگیری از آسیب‌های تغییرات اجتماعی در آخرالزمان
به گزارش سرویس اجتماعي  تفتان ما، به نقل از پایگاه خبری تحلیلی طنین یاس، احادیث دینی به ما گزارش داده اند که روابط اجتماعی در واپسین سال های پیش از ظهور امام زمان(عج) شکل ویژه ای به خود خواهد گرفت، سمت و سوی روابط در آن روزگار به گونه ای خواهد بود که افزون بر تأمین نکردن منافع و مصالح اخروی انسان ها، با منافع زندگی دنیایی و اجتماعی اسنان نیز ناسازگار است؛ اما قطعا برای این تغییرات راه حل های مناسبی نیر وجود دارد.
تشبه زنان به مردان و برعکس:
یکی دیگر از آسیب های اجتماعی که در روایات آخر الزمانی به آن تصریح شده است، آن است که زنها خودشان را به  شکل مردان و مردها خودشان را به شکل زنان در می آورند: « یتشبه الرجال با لنساء و النساء بالرجال» به راستی ریشه این رفتار ها در چیست؟ شاید مشکل اینگونه اشخاص در نوع بر داشت آنها از دین یا تقلید از غرب و روشنفکرانی است که معتقدند برای زندگی در اسرع مدرن باید با هر چه از گذشته برجای مانده ولو اینکه نیک و پسندیده باشد مبارزه کنند بی آنکه در درستی یا نادرستی آن بیندیشند.
اصلاح روابط اجتماعی:
آیا امکان دگرگونی و اصلاح و تحول جامعه وجود دارد؟ اگر دگرگونی ممکن است چه موقع، چگونه و به دست چه کسی ایجاد خواهد شد؟ به عقیده ما وضعیت روابط اجتماعی با ظهور امام زمان(عج) به صورت کامل دگرگون خواهد شد، امام مهدی(عج) برای اصلاح روابط اجتماعی از اصلاحات بنیادی یعنی اصلاح بینش ها و گرایش ها آغاز خواهند کرد اما معنای اش این نیست که دوران غیبت همه سیاه است و همه به انحراف می روند! 50 نفر از 313 یاران اصلی امام زمان (عج) زنان هستند و اینها در همین دوران پرورش یافته اند و با بدی ها مبارزه کرده اند، اما چگونه: با اصلاح بینش ها و اصلاح گرایش ها.
اصلاح بینش‌ها:
کجروی انسان ها براثر کج اندیشی آغاز می شود از این رو برای جهت دهی درست به روابط اجتماعی و مبارزه با مشکلاتی از جمله طلاق،بی حجابی و بی حیایی، اصلاح خرد و اندیشه اندیشه بهترین گزینه است شاید به همین خاطر است که امام باقر علیه السلام فرموده است: « اذا قام قائمنا وضع یده علی رئوس العباد فجمع به عقولهم و اکمل به اخلاقهم»؛ « زمانی که قائم ما به پا خیزد، دست خویش بر سر بندگان خواهد کشید و اینگونه اندیشه آنان را جمع و اخلاقشان را کامل می کند.» این بدان جهت است که عقل در قاموس اسلام، نیروی است که انسان را به پرستش خداوند و کارهای نیک که سبب ساز بهره مندی از نعمت های الهی است فرامی خواند:« العقل ... ما عبد به الرحمن و اکتسب به الجنان».
 اگر بشر امروز از نیروی عقلانی خود به درستی استفاده می کرد و ابرهای تیره را از آسمان فهم و ادراک خود می زدود، روابط اجتماعی اش به گونه ای دیگر رقم می خورد. از این رو، برای اصلاح یک جامعه و نجات آن از آتش ظلم و ستم و ارتقای سطح عقلانیت انسان ها، تقویت پایه های ایمان به خدا و معاد دو شرط ضروری و اساسی است چرا که بدون ایمان به خدا احساس مسئولیت از وجود انسان برچیده می شود و بدون توجه به معاد ترس از عاقبت از میان خواهد رفت.
اصلاح گرایش‌ها:
قرآن کریم یکی از برنامه های اصلاحی پیامبران الهی را تزکیه روح و روان انسان ها دانسته و آن را مرحله آغازین و پیش شرط هر گونه اصلاح معرفی کرده است در روایات اسلامی نیز آمده است که سیره و سنت امام زمان
(عج) همان سیره و سنت رسول اعظم(ص) خواهد بود از این رو تربیت و پرورش روح انسان و توجه به اخلاق و فضایل معنوی از اساسی ترین برنامه های ظهور و پس از آن است، پس از ظهور امام زمان(عج) برای اصلاح مردم جامعه، تلاش خود را از این نقطه زیربنایی( اصلاح گرایش ها) آغاز خواهد کرد تا بتواند دیگر الگوهای اصلاحی خود را بر این اساس بنیان نهد.
منتظر واقعی با تمام توان خود به این امر اهتمام می ورزد چرا که انسانی که از بعد روانی و روحی رشد یافته باشد برای پذیرش عدالت، حق طلبی، مهروزی، ایثار و فداکاری و مسئولیت پذیری در قبال خانواده و اجتماع و جامعه آماده می شود و همچنین زمینه ظرفیت بیشتری پیدا می شود و بدین جهت، ناهنجاری های اجتماعی از بین می رود.
نتیجه آنکه؛ آن چه موجب اصلاح رفتارهای اجتماعی و رفتارهای شخص و جامعه می شود در مرحله اول اعتقاد به باورهای دینی و اصلاح رفتارها و در مرحله دوم، پرورش عقلانیت در جامعه است. چرا که وقتی عقلانیت در اوج باشد اخلاق اسلامی به همه کنش ها رنگ و بوی الهی خواهد داد و در نتیجه روابط اجتماعی پایدار، عواطف انسانی قوی، انگیزه های خدایی، جامعه و از جمله زنان مصون را از کجروی و فساد خواهند کرد.
منابع:
اصول کافی جلد 5 و جلد 1
فصل نامه راه تربیت
بهارالانوار، جلد 52
انتهای پیام/
چهارشنبه ۲۵ فروردين ۱۳۹۵ ساعت ۰۸:۳۱
کد مطلب: 430870
ارسال نظر
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما *