۰

حضور غیرعقلانی در فضای مجازی و ناآگاهی خانواده‌ها هیزمی بر آتش بحران بلوغ

یک کارشناس آسیب‌های اجتماعی، گفت: امیر حسین -قاتل- سنی قرار گرفته است که هر لحظه با دیدن تصاویر و فیلم‌های مستهجن و مراوده با دوستان ناباب در معرض خطر قرار دارد در چنین سنی، وظیفه والدین این است که بیشتر مراقب دوستان و نزدیکان فرزندان خود باشند که متاسفانه در رابطه با این پرونده چنین نظارتی صورت نگرفته است.
به گزارش سرویس اجتماعي  تفتان ما، به نقل از پایگاه خبری تحلیلی طنین یاس، در این چند سال اخیر اخبار گوناگونی در رابطه با تجاوز جنسی و کودک آزاری و قتل به گوشمان رسیده است که از شنیدن آن بسیار متاثر و ناراحت شده ایم اما متاسفانه  این بار در اردیبهشت  امسال خبری در روزنامه‌ها و شبکه‌های اجتماعی دست به دست منتشر شد که شاید بتوان گفت بزرگترین فاجعه  تجاوز در این چند سال اخیر بوده است. این دفعه خبری از تجاوز به دختران جوان یا نوجوان نبود بلکه قربانی این فاجعه بزرگ کسی نبود جزء یک دختر معصوم شش ساله به نام ستایش که تاسف بار تر ، تابعیت افغان این دختر – مهمان بودن در ایران-  بوده است. دختر معصومی که  به دست یک نوجوان شرور از اهالی ورامین مورد تجاوز و بعد کشتن و سوزاندن جسد با اسید قرار می‌گیرد. شنیدن و خواندن این حادثه در رسانه‌ها برای همه مردم آنقدر تلخ بود که عموم مردم و مسئولین استانی و  کشوری با خانواده ستایش ابراز همدردی کردند. خانواده ستایش که در حالی همچنان خواهان قصاص قاتل دخترشان که یک نوجوان 15 ساله است هستند که چرایی این واقعه دردناک توسط مقامات قضایی در دست بررسی  است، با وجود صغر سن این جنایتکار  سرنوشت این پسر نوجوان چه خواهد شد در پرده ای از ابهام قرار دارد.
ترس و وحشت در دل مادران صاحب دختر نوجوان در جامعه
کیوان آشتیانی، کارشناس ارشد روانشناسی، در رابطه با تشریح این فاجعه غم انگیز گفت: متاسفانه در روز‌های اخیر اخباری مبنی بر تجاوز به یک کودک شش ساله به گوشمان رسید که قلب همه ایرانیان را به درد آورد که از دیدگاه روانشناسی این داستان واقعی بسیار پیامد‌های منفی و بدی را در جامعه داخلی و بین المللی در پی خواهد داشت.
عضو انجمن روانشناسان ایران، اثر این حادثه تلخ را در خانواده‌های ایرانی بسیار تحریک کننده و نگران کننده دانست و اظهار کرد: اینگونه حادثه‌ها که مبنی بر تجاوز به دختران کم سن و سال در جامعه است به اعتقاد من یک اثر تخریبی در روحیه خانواده‌های ایرانی به خصوص خانواده‌هایی که صاحب دختر نونهال و نوجوان در خانه هستند به وجود می‌آورد که این ترس می‌تواند اثرات سویی را بر خانواده‌ها متحمل شود بنابراین همواره این ترس در دل والدین وجود دارد که هر روز با استرس و اضطراب چشم انتظار فرزند خود باشند که این به خودی خود استحکام روانی خانواده‌ها را به هم می‌ریزد.
این کارشناس ارشد روانشناسی تصریح کرد: وقتی قبح و ترس در خانواده‌ها در این موضوعی که پیش آمده است؛ به وجود بیاید یعنی یک حادثه ای رخ داده است که ترس عموم جامعه را در پی داشته است بنابراین به اعتقاد من باید اشد مجازات را برای قاتل این فاجعه بزرگ در نظر بگیرند هر چند که از سن قانونی خاصی برخوردار نبوده است.
این روانشناس، نقش تربیت خانواده در پیشگیری از ارتکاب جرم را بسیار مهم و ضروری برشمرد و افزود: یکی از مهمترین عوامل ارتکاب برخی از جرائم به نحوه تربیت والدین بر می‌گردد که بی تاثیر نخواهد بود. به هر حال اخبار ضد و نقیضی در رابطه با این پرونده در رسانه‌ها منتشر شده است اما در فیلمی که من از والدین قاتل مشاهده نمودم به این نتیجه رسیدم که در مواردی تربیت قاتل نوجوان از سوی والدین مورد غفلت واقع شده است، ضمن اینکه در اعترافات امیرحسین آمده است که هرازگاهی مشروب مصرف می‌کرده است و گاها به تماشای فیلم‌های مستهجن می‌پرداخته است.
آشتیانی در ادامه خاطر نشان کرد:صحبت ما این نیست که خانواده‌ها همواره فرزندان خود را محدود و یا هر لحظه چک کنند بلکه منظور این است که سن نوجوانی، مهمترین سن در شکل گیری شخصیت و بلوغ فکری است بنابراین نقش خانواده و تربیت صحیح مهمترین ابزار هدایت فرزندان در مسیر درست است که متاسفانه در این پرونده خانواده قاتل شاید در مواردی در تربیت فرزند کوتاهی کرده اند.
دوستان ناباب از عوامل اصلی انحرافات قاتل
مجتبی دشتی، تحلیگر معضلات اجتماعی، در رابطه با این پرونده تجاوز و قتل اظهار کرد: احساسات و حرارت شهوت در بسیاری از پرونده‌ها به خصوص این پرونده می‌تواند از علت‌های اصلی برای کشف ارتکاب جرم باشد. به هر حال من شناختی از روحیه قاتل پسربچه نوجوان ندارم و طبق گفته‌های مدیر مدرسه و مادر این پسربچه نوجوان، امیرحسین هیچ مشکل انضباطی نداشته است اما بنا به گفته‌های اخیر مادر، گویا امیرحسین با دوستان ناباب معاشرت داشته است که همین عامل می‌تواند سرآغاز یک حادثه باشد.
این کارشناس آسیب‌های اجتماعی تصریح کرد: از دیدگاه جامعه شناسی و اجتماعی، باید اظهار نمود که امیر حسین در سنی قرار گرفته است که هر لحظه با دیدن تصاویر و فیلم‌های مستهجن، وضعیت این پسرنوجوان می‌تواند وخیم تر شود و از طرفی دوستان ناباب در دور و اطراف امیرحسین خود می‌تواند در تشدید این وضعیت موثر باشد. به هر حال وظیفه والدین این است که در این سنین بیشتر مراقب دوستان و نزدیکان فرزندان خود باشند که متاسفانه در رابطه با این پرونده چنین نظارتی صورت نگرفته است چرا که با توجه به اظهارات قاتل، او چندین بار هم رابطه جنسی داشته است در حالی که این رفتار‌ها از سوی یک نوجوان پانزده ساله دور از انتظار است.
دشتی، نگاه کردن به تصاویر و فیلم‌های مستهجن در دوران نوجوانی را بسیار تخریب کننده دانست و خاطر نشان کرد: متاسفانه فیلم‌ها و تصاویر مستهجن امروزه به راحتی در دسترس نوجوانان اعم از دختر و پسر قرار می‌گیرد، در حالی که مشاهرده به این فیلم‌ها و تصاویر مستهجن در این سنین که نزدیک به اوج لذت جنسی است از بمب هم تخریب کننده تر است و والدین و مدیران مدارس و حتی مسئولین  حوزه‌های فرهنگی باید بیشتر به جنبه‌های این موضوع بپردازند.
کارشناسان دینی و امام جماعت به روش های جدید تبین دین کنند
وی به برخی از معلمان دینی در نحوه تدریس انتقاد کرد و گفت: معلم دینی وظیفه بسیار مهمی در تربیت دینی نوجوانان و جوانان در مدرسه دارد و همانگونه که یک امام جماعت چنین وظیفه ای را به گردن دارد. متاسفانه در برخی موارد کارشناسان دینی اعم از معلمین مربوطه و امام جماعت‌ها به روز نیستند و هموراه در گفته‌های خود به روش سنتی و قدیمی که همیشه برای جوانان تکراری بوده اشاره کرده اند در حالی که حضرت علی ( ع ) فرموده اند که فرزندان خود را به روز تربیت کنید.
وی ادامه داد: امروزه جنگ دشمن با جوانان ما از طریق نت و شبکه‌های اجتماعی و ماهواره است و متاسفانه دشمن به خوبی می‌داند که ضعف جوان ما چست و خیلی راحت و آسوده ذهنیت جوان ما را به شبکه‌های اجتماعی و فیلم‌های مستهجن سرگرم می‌سازد در حالی که معلم دینی و امام جماعت هنوز در پی تربیت به روش قدیم است  و این ضعفی برای برخی از این افرادمحسوب می‌شود و این در رابطه با والدین هم صدق می‌کند.
این محقق اجتماعی اظهار کرد: اگر می‌خواهیم در جامعه دیگر شاهد چینی اعمال زشتی از سوی نوجوانان نباشیم باید ریشه ای مشکلات را مورد بررسی قرار دهیم و این همکاری مسئولین، والدین و مدیران مدرسه را می‌طلبد.
در رابطه با تجاوز باید فیلم‌های بیشتری ساخته شود
هما خاکپاش، از پیشکسوتان عرصه بازیگری، چنین جنایاتی را بسیار ناراحت کننده در جامعه دانست و گفت: وقتی ماجرای قتل ستایش را شنیدم بسیار ناراحت و غمگین شدم، به هر حال خودم یک مادر هستم و به خوبی احساسات خانواده ستایش را درک می‌کنم که چه روز‌های سختی را می‌گذرانند و من از جانب خودم و دیگر دوستان هنرمندم این فاجعه غم انگیز را به خانواده ستایش تسلیت می‌گویم.
وی ادامه داد: برای ما فرق نمی‌کند که ستایش از اهل تسنن یا شیعه بود و یا اینکه در یک خانواده افغان به دنیا آمده است. چنین جنایاتی نه تنها در ایران بلکه در هر جایی از این کره خاکی اتفاق بیفتد بسیار ناراحت کننده است و وظیفه ما ایجاب می‌کند که با خانواده‌های این عزیزان از طریق حضوری، تلفنی و یا اینترنتی احساس همدردی کنیم.
این بازگر توانای کشورمان، در پیشنهادی به عوامل سازنده سریال و فیلم‌ها گفت: به اعتقاد من عوامل سازندگان سریال‌ها و فیلم‌ها  می‌تواند نقش بسیار مهمی در کاهش اینگونه هنجار‌های نابه سامان اجتماعی داشته باشند و با ساخت سریال‌های دنباله دار و فیلم‌هایی با موضوعات تجاوز به جوانان و نوجوانان و مهمتر از همه خانواده‌ها هشدار دهند که این گونه اعمال زشت پایانی تلخ دارد که البته جا دارد از خانم پوران درخشنده کارگردان فیلم هیس دخترها فریاد نمی‌زنند تشکر کنم که به خوبی به این موضوع پرداخته اند که نیاز  است بیشتر به این موضوعات توجه و ساخته و پرداخته شود.
 
استرس‌هایمان برای برگشت فرزندانمان از مدرسه بیشتر شده است
خانم ف از تهران در رابطه با این حادثه گفت: من خودم دختری دارم که فقط چند سال از ستایش بزرگ تر است، وقتی از طریق شبکه‌های اجتماعی داستان تجاوز و قتل ستایش را شندیم خیلی حال بدی به من مادر دست داد و بسیار نگران شدم و الا ن هم مدام به دختر خودم فکر می‌کنم که به موقع از مدرسه بیاید و متاسفانه این پسرنوجوان کاری کرد که در دل ما  مادران ایرانی آشوب و دلهره زیاد شود.
خانم ش.ح، کارشناس ارشد، به عنوان یک شهروند ایرانی گفت: متاسفانه داستان تجاوز و قتل سریالی دختران جوان موضوعی است که در کشور اتفاق افتاده است و این برای ما دختران که در این جامعه رفت و‌آمد داریم نگران کننده است، و ماجرای این دختر بچه شش ساله که دیگر به این نگرانی خانواده‌ها بیشتر دامن زده است و من از مسئولین خواهشمندم که در عقاب و مجازات افراد خاطی ملاطفت از خود نشان ندهند تا دیگر داستان ستایش‌ها پیش نیاید.
نظرات کارشناسان و شهروندان را در حادثه تاسف بار ستایش مشاهد نمودید، امیدواریم دیگر قلم ما خبرنگاران به نوشتن چنین موضوعات غم انگیز و تاسف باری نگاشته نشود و این تنها با سخت گیری مسئولین، و نظارت بیشتر والدین میسر است.
انتهای پیام/
يکشنبه ۱۹ ارديبهشت ۱۳۹۵ ساعت ۰۹:۰۹
کد مطلب: 432277
ارسال نظر
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما *