۰

اهمیت و ضرورت جمعیت و فرزندآوری در اسلام

اهمیت فرزندآوری آنقدر زیاد است که بخش مهمی از کتابهای معتبر روایی را به خود اختصاص داده است. صدها روایت مخصوص اهمیت فرزندآوری، نام گذاری، تربیت، عقیقه، حقوق، دعاها و... در کتب روایی از معصومین (ع) نقل شده است. با نگاهی به این روایات ضرورت توجه بیشتر به موضوع «فرزند» روشن می گردد
اهمیت و ضرورت جمعیت و فرزندآوری در اسلام
به گزارش سرویس مذهبي تفتان ما،به نقل از پایگاه خبری تحلیلی طنین یاس، محمدمحسن حقیقی - اهمیت فرزندآوری آنقدر زیاد است که بخش مهمی از کتابهای معتبر روایی را به خود اختصاص داده است. صدها روایت مخصوص اهمیت فرزندآوری، نام گذاری، تربیت، عقیقه، حقوق، دعاها و... در کتب روایی از معصومین (ع) نقل شده است. با نگاهی به این روایات ضرورت توجه بیشتر به موضوع «فرزند» روشن می گردد.
اولین مسئله در این موضوع، بحث «تولد فرزند» است که روایات فراوانی درباره اهمیت به فرزندآوری و تشویق به تولید نسل وجود دارد.  برای درک بیشتر ضرورت فرزند آوری در اسلام، روایات معصومین را به چند دسته تقسیم می کنیم. هر بخش از این روایات بیانگر ضرورت تولید نسل در امت اسلامی را نشان می دهد.
1. وجود روایات فراوان درباره موضوع «فرزند» خود شاهد مهمی بر ضرورت فرزندآوری و تولید نسل از دیدگاه اسلام است.
2. از طرفی در بعدی دیگر، توصیه فراوان به تربیت فرزند نموده و آثار دنیوی و اخروی فرزند صالح را بیان می کنند.
قال رسول الله: میراث الله عز و جل من عبده المؤمن ولد یعبده من بعده (تفسیر نور الثقلین، ج‏3، ص: 324)
3. با نگاهی به سند روایات متوجه می شویم حدود 90درصد آنها از پیامبر خدا نقل شده است. این توجه، بیانگر این نکته است که پیامبر خدا بعد از استقرار حکومت اسلامی، یکی از سیاستهای اصلی اش گسترش نسل مسلمانان و تبدیل جمعیت کشور اسلامی به چهره جوان است.
ما یَمنَعُ المُؤمِنَ أَن یَتَّخِذَ أهلاً، لَعَلَّ اللّه َ أن یَرزُقَهُ نَسَمةً تُثقِلُ الأَرضَ بِلا إلهَ إلاَّ اللّهُ (پیامبر خدا: شخص باایمان، نباید از تشکیل خانواده امتناع ورزد؛ (زیرا با این اقدام) امید مى رود خداوند، فرزندانى روزىِ او گردانَد که زمین را با (أذکار الی مانند تسبیح خداوند و) «لا اله إلاّ اللّه»، گران‌بها سازند. (و باعث گسترش دین خداوند شوند.)من لا یحضره الفقیه، ج ۳، ص ۳۸۲، ح ۴۳۴۰
4. نکته دیگر توصیه زیاد و تشویق به تولد فرزند دختر است که علاوه بر اینکه اعتقاد باطل عصر جاهلیت را از بین می برد، زمینه این تکثیر جمعیت را بیشتر فراهم می نماید. مِن یُمنِ المَرأةِ أن یَکونَ بِکرُها جارِیَةً (پیامبر خدا: از مبارکىِ زن این است که فرزند نخست او ، دختر باشد.) النوادرللراوندی: ص۱۵۱ح۲۲۰
5. توصیه های فراوان به ازدواج با زنان بچه زا، هرچند زشت و سیاه. تَزَوَّجوا بِکرا وَلوداً، و لا تَزَوَّجوا حَسناءَ جَمیلَةً عاقِراً؛ فَإنِّی اُباهی بِکُمُ الاُمَمَ یَومَ القِیامَةِ (پیامبر خدا: (در ملاک انتخاب همسر دقت کنید و) با دختران باکره و فرزندزا ازدواج کنید (هرچند زیبارو نباشند) و با زنان نیکو و زیبارو، امّا نازا، ازدواج نکنید؛ چرا که من روز قیامت، در برابر دیگر امّت ها، (با آنها) به شما افتخار مى کنم.)(الکافی، ج ۵، ص ۳۳۳، ح ۲)
6. شمردن پاداشهای فراوان دنیوی و اخروی برای زنان در ایام بارداری. اِذا حَمَلَتِ الْمَرأَةُ کانَتْ بِمَنْزِلَةِ الصّائِمِ القائِمِ المُجاهِدِ بِنَفْسِهِ وَ مالِهِ فى سَبیلِ اللّهِ، فَاِذا وَضَعَتْ کانَ لَها مِنَ الأَجرِ ما لا تَدرى ما هُوَ لِعِظَمِهِ، فَاِذا اَرْضَعَتْ کانَ لَها بِکُلِّ مَصَّةٍ کَعِدْلِ عِتْقِ مُحَرَّرٍ مِنْ وُلْدِ اِسماعیلَ ، فَاِذا فَرَغَتْ مِنْ رَضاعِهِ ضَرَبَ مَلَکٌ عَلى جَنْبِها وَ قالَ : اِستَأنِفِى الْعَمَلَ، فَقَدْ غُفِرَ لَکِ (پیامبر خدا: هنگامى که زن باردار مى‏شود ، همانند روزه‏دارِ شب‏زنده‏دار و مجاهدى است که با جان و مالش در راه خدا جهاد مى‏کند و هنگامى که فارق شود ، پاداشى دارد که نمى‏دانى عظمت آن چه‏قدر است و هنگامى که شیر بدهد ، در هر بار مکیدن ، پاداش آزاد کردن یکى از فرزندان اسماعیل علیه‏السلام براى اوست و آن‏گاه که شیردادن تمام شود ، فرشته‏اى بر پهلوى او مى‏زند و مى‏گوید : «عمل را از نو آغاز کن که بى‏تردید ، آمرزیده شدى»)(امالى صدوق، ص ۴۹۶، ح ۶۷۸)
7. دستورالعملها، توصیه ها و راهکارهایی براری زنان نازا.
نظرات علما و مراجع در خصوص سیاست جمعیتی
مقام معظم رهبری
معروفی بالاتر از ایجاد نظام اسلامی و حفظ نظام اسلامی نداریم؛ هر کسی که در این راه تلاش کند، آمر به معروف است؛ حفظ عزّت و آبروی ملّت ایران، بزرگ‌ترین معروف است. معروفها اینها هستند:...تکثیر نسل و تربیت نسل جوان آماده‌ی برای اعتلای کشور...مهم‌ترین معروفها اینها است و همه موظّفند در راه این معروفها تلاش کنند؛ امر کنند.
حضرت امام خمینی(ره)
«مسلمین یک میلیارد تقریبا جمعیتند. الان یک میلیارد جمعیت دنیا را تشکیل می دهند. با دارا بودن همه چیز؛ ممالک غنی وسیع و مملکت ایران ۳۵  میلیون حالا می‌گویند جمعیت دارد. وسعتش آنقدر است که برای صد و پنجاه میلیون تا دویست میلیون جمعیت کافی است. یعنی اگر دویست میلیون جمعیت داشته باشد، در ایران به رفاه زندگی می کنند. و همین طور ممالک دیگر وسیعند. عراق وسیع است و جمعیت کمی دارد. چه وقت می خواهند این حکومت ها بیدار بشوند و دست از اغراضشان بردارند؟ وچه وقت می‌خواهند مسلمین توجه بکنند به اینکه مصالحشان چه است و دردشان چه است ؟ و چه وقت باید دوا کنند این درد را؟»(صحیفه امام، ج۷، ص۳۹۳)
امام خمینی(ره) در پاسخ به کسانی که نظر ایشان را درباره جلوگیری از رشد زاد و ولد خواسته بودند، یادآور شدند: «راجع به موالید، تابع آن است که حکومت چه تصمیمی بگیرد.»
آیت الله شهید محمدباقر صدر
«نوع و هدف های برنامه، برحسب ضرورت ها و شرایط موضوعی هر جامعه، تعیین می گردد و از آن جا که ماهیت مشکلات و مسائل، از جایی تا جایی و از زمانی تا زمانی دیگر فرق می کند، سیاست های اقتصادی هم با یکدیگر متفاوت می باشد. فلذا در ممالک پر جمعیت، اقدامات ویژه ای متناسب با شرایط اجتماعی لازم است که در ممالک کم جمعیت تجویز نمی شود. وقتی بخواهیم عقیده اسلام را درباره نظریه افزایش جمعیت(رابرت مالتوس) بدانیم، ممکن است با در نظر گرفتن نحوه اندیشه ای که اسلام در سیاست عمومی خود، درباره تحدید توالد و تناسل دارد، بر آن آگاه شویم.»
آیت الله امام موسی صدر
«نسبتی را که مالتوس برای افزایش جمعیت جهان بیان داشته، تاکنون حتی در یک نقطه جهان و در یک زمان معین، مصداق پیدا نکرده است. آماری که از تعداد نفوس جهان در آغاز قرن نوزدهم و آغاز قرن بیستم به دست آمده و همین طور نمودارهای منتشر شده درباره افزایش مواد غذایی، پایه های پیش بینی مالتوس را متزلزل کرده است. به طور کلی می توان گفت رابطه ثابت و محکمی بین افزایش جمعیت جهان و زیادتی مواد غذایی وجود دارد و هرچه جمعیت زیاد شود به تدریج کشت زیاد می گردد، زمین های بایر دایر می گردد، زمین های غیر قابل کشت با طرق علمی کاشته می شود، از زمین های موجود با وسایل جدید بهره برداری بیشتری می شود و بالاخره، برای تهیه مواد غذایی از غیر زمین، مثل آب دریا و هوا، علم به انسان کمک می کند و با کمال وضوح، می توان دریافت که کمبود مواد غذایی، خود به خود، سبب کمبود افراد بشر و کمی توالد و تناسل و در نتیجه، حفظ تعادل خواهد گردید.»
استاد شهید مطهری
«یکی از موضوعاتی که در اروپا سر و صدا راه انداخته و به همین جهت گفته اند دین به طور مطلق پایبند زندگی است و با مقتضیات و شرایط زمان تطبیق نمی کند، مسأله ازدیاد نفوس است. این مسأله، یکی دو قرن است که برای بشر مطرح است. ازدیاد نفوس از یک حد معینی را برای بشریت خطر می شمارند، لهذا پیشنهاد می کنند که جلوی موالید گرفته شود، این یک مسئله جدیدی است. این مسئله فقط در عصر ما مطرح است و در گذشته مطرح نبود؛ چون اولاً در سابق به آن پی نبرده بودند، ثانیاً در سابق ازدیاد موالید خطری نداشت، مرگ و میر طبیعی خود به خود جمعیت را کم می کرد، ولی حالا این طور نیست. جراید و مجلات، خیلی علیه ازدیاد نفوس تبلیغ می کنند، ولی این را توجه داشته باشید که مسئله ازدیاد نفوس که اسمش را می گذارند بمب جمعیت و آن قدر هم گفته اند که یک حس تنفر از بچه در این مردم ایجاد کرده اند، در کشور ما صادق نیست. اسلام هرگز جلوی راه بشر چیزی را نمی گذارد که با مقتضیات ضروری زمان بجنگد. یعنی کشورهای اسلامی هنوز به حد نصاب جمعیت نرسیده اند، این یک نیرنگ استعماری است که غربیان به کار می برند. درباره ایران این طور می گویند که استعداد ۶۰ میلیون جمعیت را دارد که نان بدهد، در صورتی که اکنون حداکثر ۲۵ میلیون نفر است. اسلام هرگز جلوی راه بشر یک چیزی نگذاشته است که با مقتضیات ضروری که در زمان پیش می آید بجنگد، یعنی با ضرورت های اجتماعی و اقتصادی بشر بجنگد.»
آیت الله شهید بهشتی
«اگر واقعاً مطالعات کارشناسان اجتماعی با ایمان با بصیرت واقع بین همه سو نگر و محاسب، به این نتیجه رسید که اگر در جامعه اسلامی تیراژ فرزندان از عدد معینی بالاتر رود جان این جامعه و هستی این جامعه و سلامت این جامعه در معرض خطر است، به راحتی می توان فتوا داد که بر این امت واجب است که میزان فرزندان را در حد معیّن نگه دارد، چون ما با نصوص اسلامی فراوان دریافته ایم که جان جامعه از جان فرد محترم تر است.»
استاد عبدالکریم بی آزار شیرازی
«چقدر در اشتباهند کسانی که تحت تأثیر تبلیغات استعمارگران و یا از ترس فقر، خود را عقیم می سازند و یا نسل خود را تهدید می کنند. البته، کسانی که به علل شخصی یا ناتوانی های جسمی و یا بیماری، از وسایل جلوگیری از آبستنی استفاده می کنند و یا آبستنی خود را به عقب می اندازند، این عمل آنان، با شرایطی از نظر امام خمینی جایز است.»
آیت الله سید محمد حسین حسینی طهرانی
«امروز، مسئله کنترل جمعیت و شعار «جمعیت کمتر، زندگی بهتر»، به قدری جدی گرفته شده و هیاهو و تبلیغات بر سر عواقب و خطراتی که برای آن شمرده می شود به قدری فراگیر گشته که کمتر کسی مجال تفکر، تحلیل و یا احیاناً تشکیک در این مسئله را می یابد. متأسفانه این جوزدگی، چنان حاکم گشته که حتی از سوی کسانی که انسان کوچک ترین شکی در خلوص نیت و دلسوزی شان برای جامعه و اسلام ندارد، عکس العمل های انفعالی و جانبداری مشاهده می شود تا حدی که گاه انسان متحیر می ماند که چگونه عقل سلیم و ذهن حکیم تحت تأثیر تبلیغات فریبنده ای قرار گیرد که با اندکی توجه و دقت، نادرست بودنشان قابل تشخیص است. محدوده کشور ایران را به تصدیق کارشناسان داخلی و خبرگان خارجی، از جهت استعداد و کثرت زمین های حاصلخیز و قابل کشت و زراعت و باغداری و دامداری، وفور آب و رودخانه ها و امکان آبگیرها و از جهت انواع معادن، می توان از مرغوب ترین کشورهای جهان به حساب آورد و ظرفیت آن را دارد که به آسانی و راحتی ۲۰۰ میلیون نفر را در مهد خود بپذیرد و بپرورد، اما امروزه می بینیم که از جهت کمبود افراد کشاورز در کشتزارها و باغ ها و از جهت کمبود افراد کارگر درکارخانجات، در مضیقه ای عجیب به سر می بریم.»
انتهای پیام/
پنجشنبه ۵ مرداد ۱۳۹۶ ساعت ۱۴:۰۶
کد مطلب: 440369
ارسال نظر
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما *