۰

پای قدرت موشکی ایران به عصرانه ادبی باز شد/ «کدخدا» هراسی و «ظریف» کاری سوژه یک شاعر/ رونمایی از تمبر «صد دفتر مشتاقی»

یکصدمین عصرانه ادبی با عنوان «صد دفتر مشتاقی» شب گذشته با حضور بسیاری از چهره‌های ادبی و هنری و برخی مسئولین در سالن اجتماعات خبرگزاری فارس برگزار شد که احمد بابایی شعری زیبا با مضمون سیاسی در این برنامه خواند.
پای قدرت موشکی ایران به عصرانه ادبی باز شد/ «کدخدا» هراسی و «ظریف» کاری سوژه یک شاعر/ رونمایی از تمبر «صد دفتر مشتاقی»
به گزارش سرویس فرهنگي تفتان ما،یکصدمین عصرانه ادبی با عنوان «صد دفتر مشتاقی» شب گذشته با حضور بسیاری از چهره‌های ادبی و هنری و برخی مسئولین در سالن اجتماعات خبرگزاری فارس برگزار شد.

 
*حداد عادل: شهریار نمونه یک ایرانی آذربایجانی و آذربایجانی ایرانی است
غلامعلی حدادعادل رئیس فرهنگستان زبان و ادب فارسی در یکصدمین «عصرانه ادبی فارس» اظهار داشت: ازخبرگزاری فارس بابت چنین نشست مؤثری تشکر می‌کنم، که همزمان با روز شعر فارسی شاهد صدمین نشست از عصرانه‌های آن هستیم.
وی ضمن اشاره به اینکه 27 شهریور روز درگذشت شهریار به عنوان روز ملی شعر و ادب پارسی نامیده شده است، گفت: در این برنامه آقای رضا شیبانی از شاعران آذربایجانی حضور دارند. براین اساس عرض می‌کنم شهریار نمونه والای یک آذربایجانی ایرانی است و باید گفت یک ایرانی آذربایجانی است. او به زبان مادری خود عشق ورزید و با آن صحبت کرد اما می‌دانیم که زبان فارسی، زبان رسمی کشور است. ولی او می‌داند که به هر زبانی هرچه بگوید باید برای ایران شعر بگوید و شهریار چنین رفتاری در ایران و در دوران معاصر ما دارد به همین سبب روز شعر فارسی به نام او نام‌بردار شده است.
به گفته رئیس فرهنگستان زبان و ادب فارسی سال 42 بنده وارد دانشگاه تهران شدم حدود 55 سالی می‌شود که طی این مدت فضا را رصد می‌کردم. من طی این سال‌ها فعالیت‌های جریان‌های اسلامی، غیر اسلامی و ضد اسلامی را همیشه رصد می‌کردم که رقبای ما و مخالفان ما خوب هوای همدیگر را داشتند اما ما،کاری به کار یکدیگر نداریم. مثلاً یادم هست در سال‌های پیش از انقلاب آنها چطور جریا‌ن‌سازی می‌کردند و یا یک جریان را چطور بزرگ می‌کردند و یا یک چهره از میان خودشان را چطور برجسته می‌کردند.
حدادعادل افزود: در همان دوران یکی از آنها رمانی منتشر کرد و بعد در تمام رسانه‌هایشان آن را نقد و معرفی کردند حتی برای نویسنده بزرگداشت می‌گرفتند هوای یکدیگر را بسیار داشتند در حال حاضر هم همین‌گونه است در حالی که حاکمیت با نیروهای انقلاب است اما همان جماعت و جریان با دگردیسی فکری و سیاسی که در آنها رخ داد باز همین‌گونه عمل می‌کنند.
به گفته وی این طیف همیشه هوای یکدیگر را داشته‌اند اما ما از این حیث ضعیفیم و قدر داشته‌هایمان را نمی‌‌دانیم و داشته‌هایمان را معرفی نمی‌کنیم و گویی یک نوع خودباختی و احساس حقارت داریم که هرچه داریم هم به چشمان هم نمود نمی‌‌کند.
این مقام مسئول ابراز داشت: امروز اگر کسی کتابی می‌نویسد خودش باید به نفر دیگری التماس کند که در مورد کتاب من چیزی بگو یا بنویس. ممکن است یک کتاب حاصل 2 سال یا بیش از 50 سال کار فکری یک نویسنده باشد اما قدر دانسته نمی‌شود. ما می‌گوییم پیش از انقلاب ساواک فعال بود و امکان آن نبود که بدینگونه پرداخته شود اما پس از انقلاب که کشور به دست ما بوده است.
حدادعادل همچنین ضمن اشاره به عصرانه‌های خبرگزاری فارس تصریح کرد: کاری که خبرگزاری فارس انجام داد تا حدی برای جبران این ضعف و نقیصه بود. البته در این راستا موسسه فرهنگی رسانه‌ای اوج هم طی سال‌های اخیر همتی از این حیث انجام داد که از هر دو تشکر می‌کنم و می‌خواهم بگویم این نوع کارها تقویت شود، گسترش یابد و عمق پیدا کند و همیشه هم فردی چون حسین قرایی لازم است تا عاقلان بهره برند.
وی در پایان شعر کوتاهی خواند که در ذیل می‌آید:
سرشارم از حال و هوای عاشقانه
سرمستم از عطر مناجات شبانه
شادم که مهمانم به مهمانخانه دوست
سرخوش ز بانک چنگ و غوغای شبانه
در سر هوای یار و در جان شوق دیدار
در دل خیال دلبر و بر لب ترانه
ابر بهار می‌زنم هرگاه و بی‌گاه
در گریه‌ها و خنده‌های بی‌بهانه
دور از تو سرگردان و مسکن و غریبم
چون مرغکی گم کرده راه آشیانه
من قطره‌ای دریایی‌ام آغوش واکن
دریای من دریای پاک بی‌کرانه
از تمام مهربان‌ها مهربانتر
ای نازنین ای بهترین ای جاودانه
وقتی تو در جان من آیا عجیبی نیست
من از تو ای جان از جهان جویم نشانه

چهارشنبه ۲۹ شهريور ۱۳۹۶ ساعت ۱۵:۲۲
کد مطلب: 441407
ارسال نظر
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما *