۰

روش‌های شناسایی اصالت و سلامت کالا/ مقاومت برخی واردکنندگان برای عرضه کالای اصیل

مدیرکل نظارت بر داروی سازمان غذا و دارو گفت: کالای سلامت محور اصیل، باید دارای برچسب یا شناسه اصالت باشد و همچنین شناسه آن را باید از سامانه «۲۰۰۰۸۸۲۲» استعلام کنیم تا تائید اصالت دریافت شود، در غیر اینصورت کالا فاقد اصالت و سلامت است.
روش‌های شناسایی اصالت و سلامت کالا/ مقاومت برخی واردکنندگان برای عرضه کالای اصیل
به گزارش سرویس بهداشت و سلامت تفتان ما، اکبر عبداللهی اصل، مدیرکل نظارت بر داروی سازمان غذا و دارو درباره راهکارهای وزارت بهداشت برای کنترل حجم قاچاقی که در بازار دارو و لوازم‌آرایشی اتفاق می‌افتد، گفت: از نظر تعاریف بین‌المللی، دارو یا فرآورده‌ غیر اصلی فرآورده‌ای است که از کانال غیررسمی وارد کشور شده یا تقلبی باشد؛ پس اگر کالای اصلی هم از کانال غیررسمی وارد کشور شود با توجه این‌که نمی‌توانیم کیفیت آن، شرایط دمایی و رطوبتی‌ که دارو در آن نگهداری و حمل شده را تضمین کنیم و نیز چون در این خصوص مسئولیتی بر عهده کسی قرار داده نشده با مشکلات جدی مواجه می‌شویم.
وی در برنامه ثریا که با موضوع «شفافیت اطلاعات در حوزه نظام سلامت و کنترل داروهای تقلبی و قاچاق» از شبکه یک پخش شد، گفت: زنجیره تأمین دارو کوچک است و فقط داروخانه‌ها و پخش‌ها درگیر آن هستند؛ ولی در حوزه بهداشتی، آرایشی و غذا تولیدکننده‌های زیادی درگیر هستند و نظارت کامل بر واردات در این حوزه نیست؛ اما در حوزه دارو نظارت‌ها بیشتر است.
مدیرکل نظارت بر دارو سازمان غذا و داروی وزارت بهداشت درباره طرح شناسه اصالت گفت: اشتباهاتی که در طرح‌های قبلی وجود داشت که به‌طور مثال برچسب را در اختیار خود عرضه‌کنندگان قرار دادند و به آن‌ها گفتند که خودتان روی کالا بزنید و باعث شد که آن برچسب روی هر کالایی زده شود اما در روش جدید کالا تنها در مبدأ برچسب می‌خورد و با توجه به محدودیت‌هایی که دولت بر روی واردات می‌گذارد، حجم واردات به‌اندازه‌ای بزرگ نیست که تولیدکننده حاضر باشد که برای ایران با آن سیستمی که ایران می‌خواهد پرینت کند؛ کالاهای وارداتی‌ عمدتاً برچسب است ولی در یک قالب بسته‌شده، کنترل‌شده و تحت نظارت ناظران و مسئولان فنی خودش است.
عبداللهی اصل در ادامه برنامه ثریا اظهار داشت: تولیدکننده‌ها را هم وارد این فرآیند کرده‌ایم چراکه تابه‌حال در کشور ما وقتی بحث تقلب مطرح می‌شده فقط بحث تقلب داروهای وارداتی مطرح بوده؛ قوانینی هم که در این موضوع نوشته‌شده است تنها قانون مبارزه با قاچاق کالاست که مربوط به قاچاق و واردات غیرمجاز است اما این موضوع در مورد تولید نیز مصداق پیدا می‌کند چراکه ما تقلب در تولید لوازم‌آرایشی و بهداشتی را هم داریم یا درصد بالایی از داروهایی که شبه مخدر و یا مخدر هستند، در کشور خارجی تقلبی زده می‌شود و با برندهای ایرانی وارد بازار ما می‌شود لذا تولیدکننده‌هایمان را مجبور کرده‌ایم که این سیستم را به کار ببرند. اینکه برچسب و یا پرینت باشد برای ما فرقی نمی‌کند نکته مهم این است که این برچسب نباید به‌راحتی کنده شود و بر روی کالای دیگری چسبانده شود.
 عبداللهی اصل با اشاره به مقاومت صنف واردکنندگان مواد غذایی گفت: دارو و مکمل اولویت اول بود که در حال حاضر کار دارو و مکمل وارداتی تمام‌شده است؛ کار دارو و مکمل تولید داخل با قیمت بالای هر بسته 50 هزار تومان هم به اتمام رسیده و آنها را بر اساس میزان خطری که نمونه تقلبی آن داشته تقسیم‌بندی کرده‌ایم؛
وی ادامه داد: الصاق برچسب اصالت بر روی کالاهای آرایشی و بهداشتی اجباری است. در خصوص غذاهای وارداتی به علت مقاومت شدیدی که سندیکای آن‌ها داشت و معتقد بود که طرح‌های بهتری را می‌تواند ارائه کند، سازمان با آن‌ها کنار آمد و فعلاً غذاهای وارداتی و فرآورده‌های غذایی وارداتی از این طرح استثنا شدند تا اتحادیه آن‌ها اقدام و پیشنهاد بهتری بدهد.
عبداللهی اصل تصریح کرد: سازمان غذا و دارو در مورد غذا، کار را به اتحادیه آن‌ها واگذار کرده است که اگر پیشنهاد بهتری دارد روی میز بیاورد.
وی در خصوص زمان این امر اظهار داشت: 5 ماه به آن‌ها فرصت داده‌شده است که یک ماه آن سرآمده است یعنی ما بلافاصله اگر طرح جدیدی رخ ندهد، طرح خودمان را عملیاتی می‌کنیم.
مدیرکل نظارت بر دارو سازمان غذا و داروی وزارت بهداشت اضافه کرد: برای اینکه ببینیم چیزی اصیل است یا نه چند شرط را باید رعایت کنیم؛ اول اینکه اصلاً برچسب وجود داشته باشد، اگر وجود نداشته نباشد غیر اصیل است؛ دوم اگر وجود دارد استعلام کنیم چون هرکسی می‌تواند این برچسب را کپی کند.
 وی افزود: با توجه به محدودیت امکاناتی که داشتیم شماره خیلی رندی نداریم لکن شماره‌ای که الآن روی همه کالاهای اصیل ذکرشده تنها شماره «۲۰۰۰۸۸۲۲» است.
عبداللهی اصل تأکید کرد: ممکن است برخی این شماره را فراموش کنند اما در این روزها فکر می‌کنم ضریب نفوذ شبکه‌های اجتماعی زیاد شده یعنی الآن دسترسی به اینترنت در بسیاری از جاها وجود دارد و اپلیکشین موبایل برای انواع اقسام سیستم‌های موبایل نوشته‌شده و با استفاده از اینترنت دیگر مجبور نیستند SMS کنند؛ اپلیکیشن موبایل هم از سایت سازمان غذا و دارو لینک دانلود دارد.
وی در ادامه تصریح کرد: اگر کسی این برچسب را کپی کرده باشد و روی محصول تقلبی بزند چون همین شماره را کپی می‌کند وقتی به سامانه پیامک می‌زند پیغامی نمی‌گیرد و می‌گوید همان محصول است؛ اگر چیزی که زیر لایه پوشیده شده است را استعلام کنیم این قابل کپی کردن نیست و اگر کسی کپی‌اش کرده باشد پیغامی که می‌گیرد پیغام غیر اصلی است.
 انتهای پیام/ فارس
شنبه ۲۸ آذر ۱۳۹۴ ساعت ۰۷:۴۲
کد مطلب: 422539
ارسال نظر
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما *