۰

دود سیگار احتمال ناباروری را افزایش می‌دهد

یک پزشک عمومی گفت: علاوه بر افزایش احتمال ناباروری در زنانی که به طور مستمر در معرض دود سیگار هستند، در صورت بارداری با خطراتی مانند کاهش شدید وزن نوزاد در هنگام تولد، زایمان زودرس، مشکلات قلبی نوزاد و برخی دیگر از نواقص مادرزادی روبه‌رو خواهند بود.
دود سیگار احتمال ناباروری را افزایش می‌دهد
به گزارش سرویس اجتماعي  تفتان ما، دکتر عبدالحمید انصاری‌پور، در گفت‌وگو با خبرنگار سینا درباره مضرات سیگار گفت: با توجه به اینکه راه ورودی مواد دخانی سیگار است، با ورود دود سیگار به ریه ماکروفاژهای ریه فلج شده و نمی‌توانند ترشحات ریوی را به واسطه سرفه خارج کنند، همچنین در فرد سیگاری نیکوتین توسط پوست، لایه‌های مخاطی دهان، بینی و ریه جذب می‌شود.

دود سیگار احتمال افزایش ناباروری در زنان را افزایش می‌دهد
این پزشک عمومی گفت: ابتلا به ناباروری یا بارداری سخت برای زنانی که در معرض دود سیگار هستند، بیشتر از سایر زنان است؛ پدران سیگاری که همسر خود را در معرض دود حاصل از سیگار قرار می‌دهند، باید از خطرات دود آن برای فرزند متولد نشده خود آگاه باشند.

وی افزود: مادر بارداری که در معرض دود سیگار قرار دارد، با خطراتی مانند کاهش شدید وزن نوزاد در هنگام تولد، زایمان زودرس، مشکلات قلبی نوزاد و برخی دیگر از نواقص مادرزادی روبرو خواهد بود.

سرطان ریه، حفره دهان، حنجره از سرطان‌های در ارتباط با دود سیگار هستند
انصاری‌پور، در ادامه درباره تأثیرات دود سیگار بر اطرافیان افراد اذعان داشت: شخصی که سیگار می‌کشد، smoker فعال و افرادی که دود سیگار را استنشاق می‌کنند، smoker غیر فعال نامیده می‌شوند و یک فرد غیرسیگاری که اغلب در مجاورت فرد سیگاری قرار دارد، عملکرد ضعیف‌تری نسبت به یک فرد غیرسیگاری سالم دارد.

وی افزود: مهم‌ترین سرطان‌ها در ارتباط با دود محیطی سیگار سرطان‌های ریه، حفره دهان و حنجره است؛ دود ناشی از استعمال دخانیات حاوی بیش از ۴۰۰۰ ماده سمی و سرطان‌زا است، زندگی در کنار فرد سیگاری برابر با کشیدن ۸۰ نخ سیگار سالانه است.

انصاری‌پور، در پاسخ به اینکه آیا آلودگی دود سیگار بیشتر از دود خودرو‌ها است، تصریح کرد: دود ماشین و دود سیگار هر دو اثرات مخربی بر سلامتی انسان می‌گذارند و نقش بسزایی را در آلودگی هوا دارند، اما اثر دود سیگار بر سلامتی انسان به خصوص در محیط‌های بسته بسیار مخرب‌تر خواهد بود.

قلیان هفت برابر سیگار آسیب‌رسان است
این پزشک عمومی در مقایسه قلیان و سیگار گفت: دود قلیان هفت برابر ضرر بیشتری نسبت به دود سیگار دارد، بدین معنا که با هر پک سیگار در حدود پنج سی‌سی و با هر پک قلیان در حدود ۳۵ سی‌سی دود وارد ریه‌ها می‌شود، از این‌رو خطر قلیان به واسطه مرطوب بودن و کندی در دفع آن بسیار بیشتر است.

سیگارهای الکترونیک راه مناسبی برای ترک سیگار نیستند
انصاری‌پور، درباره سیگارهای الکترونیک نیز گفت: سیگار الکترونیکی وسیله‌ای است که استعمال دخانیات را شبیه‌سازی کرده و ظاهری شبیه به سیگار دارد که به واسطه تولید بخارهایی که بو و طعم شبیه به سیگار دارند، حس کشیدن سیگار را به مصرف‌کننده القا می‌کنند.

وی افزود: سیگارهای الکترونیکی هم دارای نیکوتین هستند و راه مفیدی برای ترک سیگار نیستند، میزان رادیکال‌های آزاد سیگار الکترونیکی، فقط یک درصد کمتر از دود سیگار معمولی است و دود این سیگار‌ها صرفاً بخار آب نبوده و حاوی نیکوتین و ذرات معلقی است که انتشار آن در محیط‌های بسته می‌تواند به سلامت افراد آسیب برساند.

انتهای پیام/
يکشنبه ۲۷ دی ۱۳۹۴ ساعت ۰۹:۱۱
کد مطلب: 424496
ارسال نظر
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما *