۰

حمایت مالی وزارت بهداشت از زوج‌های نابارور به منظور تحقق سیاست‌های افزایش جمعیت

مشاور وزیر در حوزه سلامت زنان تصریح کرد: وزارت بهداشت در پی تحقق سیاست های افزایش جمعیت از زوج های نابارور حمایت کرده و به تقویت مراکز دولتی می پردازد.
حمایت مالی وزارت بهداشت از زوج‌های نابارور به منظور تحقق سیاست‌های افزایش جمعیت
به گزارش سرویس اجتماعي  تفتان ما، زینت قنبری مشاور وزیر در حوزه سلامت زنان در گفت و گو با زنان خبر با اشاره به ناباروری زوج های جوان اظهار داشت: ۱۱ تا ۱۹ درصد زوج‌ها نابارور هستند و این‌ها با توجه به سیاست‌های افزایش جمعیت، بهترین هدف برای افزایش جمعیت هستند؛ زیرا هم مشتاق‌اند و هم توان مالی دارند. بیش از هزار و ۷۰۰ زوج، نابارور هستند و سالانه حدود ۸۸ هزار نفر به این زوج‌ها اضافه می‌شود.
وی افزود: درصد قابل توجهی از این افراد توانایی مالی برای درمان ندارند. بیش از ۸۰ درصد ارایه خدمات ناباروری در بخش خصوصی انجام می‌شود که شاهد تخلفات تعرفه‌ای و تخلفات دیگری هستیم. برنامه وزارت بهداشت، تقویت مراکز دولتی و حمایت مالی از زوج‌های نابارور است.
قنبری در ادامه با اشاره به طرح پزشک خانواده گفت:  مدل نهایی اتفاق نظر جهانی این است که هر خانواده یا هر فرد، از هر جنبه تحت پوشش قرار گیرد. یکی از این جنبه‌ها اقدامات مربوط به بهداشت عمومی است که مبتنی بر پیشگیری است و جنبه دیگر، مراقبت‌های اولیه درمانی بهداشتی است.
مشاور وزیر در حوزه سلامت زنان تصریح کرد: مدل معمول در دنیا این است که نظام سلامت کشور، مجموع این دو کار را با ترکیب‌های متفاوتی فراهم می‌کند. مثلاً در برخی کشورها مانند تایلند نقطه تماس اولیه، پرستار است و نقطه تماس اولیه، پزشک متخصص خانواده است.
وی یادآور شد: آن‌چه وزارت بهداشت به عنوان مدل نهایی پزشک خانواده دنبال می‌کند، همان نظام یکپارچه مراقبت‌های بهداشتی و درمانی مبتنی بر نظام ارجاع است، اما این‌که در چه فاصله زمانی به آن می‌رسیم، بستگی به این دارد که چقدر زیرساخت و منابع داریم و چقدر از این روش‌ها درس آموخته‌ایم و جامعه چقدر پذیرش خواهد داشت.
قنبری مطرح کرد: در نهایت باید هر خانوار ایرانی از یک پزشک خانواده و مراقب سلامت برخوردار باشد و مراقب سلامت در سال ۹۵ کشور را به صورت ۱۰۰ درصدی پوشش می‌دهد و هر خانوار حتماً یک مراقب سلامت خواهد داشت.
مشاور وزیر در حوزه سلامت زنان ادامه داد: در مورد پزشک خانواده فعلاً با توجه به کمبود منابع و پزشک در دسترس، در حاشیه شهرها الگوی دو سطحی ارایه دادیم؛ یعنی مراقب سلامت موجود است و موارد مورد نیاز را به پزشک ارجاع می‌دهند. در پرسرعت‌ترین کشورها یک دهه زمان صرف شد تا پزشک خانواده به نتیجه برسد. ما نیز اعلام کرده بودیم که به یک دهه فرصت نیاز داریم.
انتهای پیام/
چهارشنبه ۱۸ فروردين ۱۳۹۵ ساعت ۰۷:۳۳
کد مطلب: 430146
ارسال نظر
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما *