۰

فعالیت سازمان یونسکو در دانشگاه فرهنگیان؛ تهدید یا فرصت!؟

به نظر می‌رسد حضور سازمان یونسکو در دانشگاه فرهنگیان هم به عنوان یک فرصت و هم به عنوان یک تهدید مهم قابل ارزیابی است؛ یک فرصت برای تعامل و استفاده از تجربیات و تکنیک‌های جدید آموزشی و یک تهدید جدی، به دلیل حضور یک نهاد سیاستگذار فرهنگی با اهداف خاص بین‌المللی در یک دانشگاه "خیلی مهم" محسوب می‌شود که دقت و هوشیاری مسئولان امر را در این زمینه می‌طلبد.
فعالیت سازمان یونسکو در دانشگاه فرهنگیان؛ تهدید یا فرصت!؟
به گزارش سرویس اجتماعي  تفتان ما، رهبر انقلاب از سال ها پیش بارها تعبیراتی چون تهاجم فرهنگی، ناتوی فرهنگی و جنگ نرم را برای هشدار در زمینه نفوذ فرهنگ بیگانه به کشور به کار برده اند و هوشیاری مسئولان در برابر استحاله نظام در هجوم فرهنگی نظام سلطه را مطالبه کرده اند.
یکی از اهداف مهم نفوذ، تاثیرگذاری بر تصمیم گیری و برنامه ریزی کلان کشور در جهت اهداف نظام سلطه است؛  این مهم توسط نهادهای بین المللی در کشورهای هدف در قالب؛ تعیین جوایز و امتیازات بین‌المللی، ایجاد ارتباط موثر خصوصا با دانشگاه های کشورهای هدف و به عضویت درآوردن آنها در نهادهای بین المللی به مثابه امتیاز و تبلیغات است که به صورت نرم باعث تغییر در اولویت های سیاست گذاری فرهنگی کشورها می شود.
سیاست گذاری در حکومت اسلامی توسط ولی فقیه صورت می پذیرد و آنچه در قالب سیاست های ابلاغی و سخنان رهبری نظام بیان می شود صورت نصیحت ندارد بلکه "مطالبه" است. نظرات رهبر انقلاب پیرامون دانشگاه فرهنگیان در دیدارهایی که ایشان با فرهنگیان کشور در هفته معلم داشته اند بیان شده است، از نظر ایشان این دانشگاه "خیلی مهم" است  در بخشی از فرمایشات درباره این دانشگاه بیان می کنند: همه‌ی فرایندهایی که منتهی می شود به جذب معلّم، برای تدریس و برای تعلیم و تربیت، بایستی سالم و با معیار اسلام و انقلاب سنجیده بشود... در دانشگاه فرهنگیان، هم موادّ درسی و محتوای دروس مهم است، هم اساتید مهمّند، هیئت علمی مهم است. بنا است ما چه کسی را، چه‌جور آدمی را تربیت کنیم و بفرستیم سراغ بچّه‌های مردم ...بنابراین مسئله‌ی صلاحیّتها، مسئله‌ی اساتید، مسئله‌ی کتابهای درسی، محتوای درسی در دانشگاه خیلی مهم است.
سیاست گذاری فرهنگی  عبارت است از «تعیین خط مـشی هـا و راهبردهـای کـلان فرهنگی برای رسیدن به اهداف فرهنگی و تعالی ارزش ها در جامعه است»؛ و همان گونه که بیان شد این مهم در کشور پس از کارشناسی و مشاوره و نظر رهبر معظم انقلاب توسط ایشان انجام می شود و لازم است که تمام نهادهای فرهنگی کشور اولویت بندیِ برنامه ریزی و عملکرد خود را بر آن استوار کنند.
در صحنه جهانی، یونسکو از جمله مهم ترین نهادهای بین المللی در زمینه سیاست گذاری فرهنگی با هدف جهانی (غربی) کردن فرهنگ است،  نخـستین بـار  مفهوم توسعه فرهنگی و سیاست گذاری فرهنگـی در کنفرانس عمومی یونسکو (پاریس 1999)  و در  اعلامیـه جهـانی تنـوع فرهنگی (مصوب کنفرانس عمومی یونسکو، 2001) گـسترش سیاست هـای فرهنگـی مطرح شد.
آنچه ظاهرا به نظر می رسد این است که، یونسکو بین نهادهای وابسته به سازمان ملل متحد ، خوی نظام سلطه چون؛ بی عدالتی آشکار و نقض حقوق کشورهای عضو را ندارد و سعی کرده است که استقلال خود را از کشورهای زورگویی چون امریکا حتی با لغو عضویت این کشور در پاره ای از مواقع حفظ کند اما با این وجود نمی توان آثار نفوذ و اعمال قدرت برخی کشورها را در آن نادیده گرفت؛ دکتر داود آقایی استاد روابط بین الملل معتقد است که هرچند در مواقعی یونسکو با قدرت در برابر این اعمال نظرها ایستاده است اما نمی توان منکر اعمال نفوذ قدرت های زورگوی جهان در این سازمان شد.
با وجود سیاست یونسکو در بی طرفی و حفظ استقلال، نمی توان این موضوع را نادیده گرفت که برنامه و اهداف فرهنگی این نهاد در بسیاری از موارد با سیاست های حاکم و پیش بینی شده در کشور ما بسیار متفاوت است، یکی از اهداف استراتژیک این سازمان بین المللی گسترش یا ایجاد باورها و اعتقادات و ارزش های مدنظر کشورهای توسعه یافته غربی است که در برنامه های این سازمان نمود دارد.
بنابراین جهت گیری فرهنگی براساس سیاست های فرهنگی سازمان های بین اللملی که در راستای جهانی سازی فرهنگ شکل گرفته اند در بسیاری از موارد با نظام ارزش های ما تضاد پیدا می کند و باعث غفلت از مطالبات و سیاست های ابلاغی رهبر انقلاب که که بر اساس نیازهای کشور و در نظر گرفتن فرهنگ و ارزش ها با همکاری مشاوران و متخصصان تهیه شده است، خواهد شد.
به نظر می رسد حضور سازمان یونسکو در دانشگاه فرهنگیان هم به عنوان یک فرصت و هم به عنوان یک تهدید مهم قابل ارزیابی است؛ یک فرصت برای تعامل سازنده و استفاده از تجربیات و تکنینک های جدید آموزشی و یک تهدید جدی، به دلیل حضور یک نهاد سیاست گذار فرهنگی با اهداف خاص بین المللی در یک دانشگاه "خیلی مهم" و معلم ساز که بالقوه دانش آموز ساز و آینده ساز محسوب می شود، دقت و هوشیاری مسئولان امر را در این زمینه می طلبد.
مقام معظم رهبری برای نخستین بار در سال 69 مسئله تهاجم فرهنگی را مطرح کردند اما در سایه غفلت مسئولان این تهاجم جدی گرفته نشد و امروز در شرایطی قرار گرفته ایم که وضعیت  فرهنگی کشور در تراز حکومت اسلامی نیست؛ توصیه ایشان در این زمینه این است: "گاه باید از نفوذ پدیده‌ها کاملاً جلوگیری کرد، اما برخی پدیده‌ها را می‌توان پذیرفت و یا اصلاح کرد مواضع تهاجمی نیز در برخی موارد لازم است، انفعال و موضع دفاعیِ صِرف در مقابل فرهنگ مهاجم بدترین و خسارت‌بارترین نوع برخورد است، اما به هر حال در هر شرایط باید حکیمانه و بافکر عمل کرد".
انتهای پیام/ راه دانا
پنجشنبه ۸ بهمن ۱۳۹۴ ساعت ۰۸:۵۲
کد مطلب: 425613
ارسال نظر
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما *