۰

ابتلای سالانه ۲۰۰۰ نفر به ضایعات نخاعی در کشور/ راه‌اندازی دوره فلوشیپ ضایعات نخاعی و ستون فقرات

دبیر نوزدهمین کنگره سالیانه طب فیزیکی و توانبخشی با اشاره به اینکه سالانه ۲۰۰۰ نفر در کشور دچار ضایعات نخاعی می‌شوند، گفت: باید تلاش کنیم از روش‌های بدون جراحی برای درمان این بیماران استفاده کنیم.
ابتلای سالانه ۲۰۰۰ نفر به ضایعات نخاعی در کشور/ راه‌اندازی دوره فلوشیپ ضایعات نخاعی و ستون فقرات
به گزارش سرویس بهداشت و سلامت تفتان ما، رضا سلمان روغنی اظهار داشت: مشکلات ستون فقرات عمدتاً بر اثر ضربه به این ناحیه و یا گذر سن و ضعف عضلات ایجاد می‌شود که در زمان ضربه به ستون فقرات، شکستگی در این ناحیه ایجاد شده و گاهی قطعی نخاع را برای فرد به همراه دارد.
وی افزود: با توجه به تلفات جاده‌ای و حوادث مختلف که در کشور ما به وقوع می‌پیوندد برآورد می‌شود سالانه 2 هزار نفر دچار ضایعات نخاعی شوند. این بیماری در هیچ جای دنیا درمانی جراحی قابل قبول علمی ندارد و بهره‌مندی از سلو‌ل‌های بنیادی نیز به‌عنوان یک روش درمانی عام استفاده نمی‌شود، لذا مسئله توانبخشی جهت کمک به این بیماران بسیار حائز اهمیت است تا بتوان علاوه‌بر افزایش قدرت و توان این بیماران در مستقل کردن زندگی‌شان کمک کنیم.
دبیر نوزدهمین کنگره سالیانه طب فیزیکی و توانبخشی ادامه داد: ضایعه نخاعی با قطع نخاع تعریف جدایی ندارد، بلکه قطع نخاع باعث اختلال شدید حرکت شده و احتمال بازگشت در آن بسیار اندک است. در حالی‌که ضایعات نخاعی نسبی بوده و فلج کامل را ایجاد نمی‌کند، لذا هر دو نوعی ضایعه نخاعی به شمار رفته که میزان آن کم یا زیاد است.
سلمان روغنی از راه‌اندازی فلوشیپ ضایعات نخاعی و ستون فقرات خبر داد و اعلام کرد: این موضوع توسط وزارت بهداشت به تصویب رسیده و پذیرش دستیار تخصصی در این حوزه از مهرماه انجام می‌گیرد.
وی در رابطه با دردهای شدید ستون فقرات و مشکل سیاتیک گفت: درمان‌های فیزیکی، دارویی و جراحی در این زمینه انجام می‌گیرد و ما تلاش می‌کنیم در کشورمان کنترل بیماری بدون جراحی انجام شود؛ چراکه جراحی عوارض مختلفی همچون بروز چسبندگی و تنگی نخاعی را به همراه دارد.
دبیر نوزدهمین کنگره سالیانه طب فیزیکی و توانبخشی با تأکید بر ضرورت استفاده از روش‌های بدون تیغ جراحی، برای درمان بیماران ضایعه نخاعی، تصریح کرد: تزریق تخصصی تحت پوشش سونوگرافی، اعمال بسته دیسک کمر و لیزر آن ازجمله اقداماتی است که می‌توان از آن بهره‌مند شد.
سلمان روغنی با بیان اینکه سالانه 200 هزار نفر دچار سکته مغزی نیازمند خدمات توانبخشی هستند گفت: این مسئله ضرورت توجه به موضوع توانبخشی را نشان می‌دهد.
وی اظهار داشت: 450 هزار نفر فارغ‌التحصیل، عضو انجمن طب فیزیکی و توانبخشی هستند، همچنین در حال حاضر 90 تا 100 نفر پرزیدنت طب فیزیکی و توانبخشی مشغول تحصیل هستند.
انتهای پیام/ فارس
پنجشنبه ۱۵ بهمن ۱۳۹۴ ساعت ۱۱:۵۲
کد مطلب: 426378
ارسال نظر
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما *