۰

وابستگی روزافزون خانم ها به مواد مخدر/ قلیان دروازه اعتیاد زنان بوشهری+تصاویر

متاسفانه در یکی دو سال اخیر شیوع مصرف مواد مخدر و روانگردان در استان بوشهر در میان خانم ها متاهل و کم سن وسال در حال گسترش است که این موضوع نگرانی جدی را برای جامعه و خانواده ها ایجاد می کند.
وابستگی روزافزون خانم ها به مواد مخدر/ قلیان دروازه اعتیاد زنان بوشهری+تصاویر
به گزارش سرویس اجتماعي  تفتان ما، به نقل از "سپاس"، پدیده اعتیاد و به‌ویژه گسترش روزافزون وابستگی به مواد جدید با توجه به تأثیرات روحی، روانی، اخلاقی و اجتماعی، خانواده و جامعه را تهدید می‌کند و به رفتارهای آسیب‌زایی مانند تنش در نقش‌های خانوادگی، ولگردی و خیابان‌گردی، تکدی‌گری، رفتارهای کج‌رو و در موارد حاد و به‌ویژه در موارد اعتیاد زنان به انحراف جنسی و خودفروشی منجر می‌شود. از این‌رو می‌توان آن را از مهم‌ترین مسائل اجتماعی جهان امروز و همچنین یکی از عوامل تأثیرگذار بسیاری از آسیب‌های اجتماعی تلقی کرد.
زنان جامعه به‌عنوان نیمی از جمعیت کشور به‌صورت بالقوه در معرض ابتلا به اعتیاد مواد مخدر بوده‌اند، هرچند براساس شواهد، اعتیاد عمدتاً مسئله‌ای مردانه تلقی شده است و دامنه شیوع و گسترش مواد مخدر همواره و در همه جوامع بیشتر دامن‌گیر مردان بوده است، اما به‌نظر می‌رسد در طول سال‌های اخیر دامنه آسیب‌های ناشی از مصرف مواد مخدر با وسعت بیشتری در میان جمعیت زنان کشور گسترش یافته است و در سال‌های اخیر متاسفانه گرایش زنان و دختران به مصرف مواد مخدر و روان‌گردان تهدیدی جدی در کمین بنیان خانوادها را به وجود آورده است.
یک روانشناس اجتماعی می گوید: متاسفانه در طول سال‌های اخیر نوعی تغییر در نگرش مردم به تفکیک جنسیتی در اعتیاد مشاهده می‌شود که دیگر دخانیات و موادمخدر را موضوعی مردانه نمی‌دانند و به عبارتی قبح مصرف سیگار و سایر مخدرها در زنان از بین رفته، طوری که حتی در پارک‌ها و ملاء عام به همراه مردان قلیان و سیگار مصرف کرده و با این کار احساس غرور می‌کنند.

امیر حسینی با تاکید بر این‌که اعتیاد زنان به دلیل نقش بسیار مهم آن‌ها در شکل‌گیری هسته خانواده و تربیت فرزندان بسیار زیان‌بار است، ادامه داد: هر چند آمار زنان معتاد نسبت به جامعه معتادان کم است، ولی متاسفانه در دهه‌های اخیر سرعت رشد اعتیاد در زنان بر مردان پیشی گرفته، به گونه‌ای که 10 درصد زندانیان معتاد را زنان تشکیل می‌دهند. در واقع زنان در طول تاریخ همواره با انواعی از محدودیت‌ها مواجه بوده‌اند طوری که هنوز هم در برخی حکومت‌ها آنان را به عنوان جنس دوم و پیرو خطاب می‌کنند.
طی بررسی های انجام شده آمار اعتیاد زنان طی ده سال گذشته یعنی از سال ۸۳ تا ۹۳ چهار برابر شده است یعنی حدود 10 درصد از جمعیت افراد معتاد را زنان تشکیل می‌دهند.

چه عواملی باعث گرایش خانم ها به مواد مخدر می شود
عوامل متعددی را می توان باعث گرایش خانم ها به مواد مخدر برشمرد؛ از جمله مشکلات عاطفی، آسیب های خانوادگی ،بیکاری، فقر و نبود تفریحات سالم،قبح شکنی نسبت به استفاده سیگار و قلیان در جامعه، تفکرات واهی خانم ها مثل داشتن فیزیک بدنی مناسب یا لاغری، ژست متجدد مآبانه و روشنفکرانه آنان، عدم وجود وسایل و امکانات تفریحی و سرگرمی در دروه نوجوانی برای آنان، تاثیرات سوء ماهواره و برنامه های آموزشی قبح شکنانه آن در استفاده از مواد مخدر، اعتیاد والدین یا همسران معتاد، آسیب های گروه همسالان و عدم آگاهی از عواقب خانمان سوز آن، از جمله عواملی است که باعث گرایش خانم ها به مواد مخدر می شود.

تبعات اعتیاد برای خانم ها
اعتیاد در زنان می تواند تبعاتی را در پی داشته باشد که علاوه بر تحت تاثیر قرار گرفتن زندگی خود فرد، خانواده و اجتماع هم متاثر می شود که در سطح وسیعی نسل آینده و نسل کنونی را مورد تهدید قرار می دهد.
وقتی یک مرد اعتیاد پیدا کند اعتیاد وی به ماده مخدر یا محرک می تواند تاثیرات ناخوشایندی را در روی جامعه و کار خود شخص داشته باشد. به نظر می رسد اعتیاد یک خانم دارای تاثیرات بسیار ناخوشایندتری است و با توجه به اینکه جنبه و نقش رفتاری و الگو و تربیتی برای فرزندان دارد و در مسائل ناموسی و شان اجتماعی نسبت به خانم ها حساسیت بیشتری وجود دارد ابتلای یک خانم می تواند چندین برابر یک مرد به جامعه آسیب برساند.
زنان نسبت به مردان زودتر پیامدهای منفی جسمی و روحی-روانی اعتیاد را تجربه می‌کنند. اعتیاد می‌تواند زمینه‌ای مساعد برای گرایش به روسپیگری و در نتیجه ابتلا به بیماری‌های مقاربتی برای زنان ایجاد کند.
همچنین استعمال مواد مخدر منجر به عوارض سوء در دوران حاملگی می‎شود و علاوه بر این‌ها احتمال ناباروری یا سقط جنین را ممکن است به همراه داشته باشد.
مردم جامعه تصویر منفی‌تری درباره اعتیاد زنان نسبت به اعتیاد مردان دارند. در نتیجه زنان معتاد به خاطر ترس از قضاوت و برخورد دیگران، امکان و فرصت کمتری در زمینه‌ی یاری‌گرفتن از آنها برای حل مشکلاتشان دارند.
شیوع  مصرف مواد مخدر و روانگردان میان بانون هم استانی
متاسفانه در یکی دو سال اخیر شیوع مصرف مواد مخدر و روانگردان در استان بوشهر در میان خانم ها متاهل و کم سن وسال در حال گسترش است که این موضوع نگرانی جدی را برای جامعه و خانواده ها ایجاد می کند.
یکی از عمده ترین دلایل گسترش این امر، عادی شدن استفاده از مواردی همچون قلیان در سطح شهر است تا جایی که تفرج گاه‌ها و پارک‌های ساحلی شهر در فصول سال محل عرضه و مصرف قلیان شده است.
برای درک وخامت موضوع باید گفت که در حال حاضر مرگ ناشی از بیماری های غیر واگیر در استان در حال افزایش است و این نوع مرگ غیر مستقیم به رفتارهای پر خطرمانند مصرف دخانیات از جمله قلیان بر می‌گردد.
هر چند قلیان کشیدن از زمان گذشته در خانه ها و جمع های خانوادگی و دوستانه امری عادی در اغلب خانواده های بوشهری بود اما امروزه علاوه بر اینکه کافی شاپ ها و رستوران های سنتی به مکانی برای استعمال قلیان تبدیل شده اند، سواحل و پارک ها هم به شیوه گسترده قلیان عرضه می کنند و همین امر قبح شکنانه موجب شده است تا امروزه این موضوع از کشیدن قلیان فرا تر رفته و شاهد آلوده شدن خانم های جوان و کم سن و سال به مواد مخدر صنعتی و خطرناک باشیم.

هر چند آمار و ارقام دقیقی از تعداد اعتیاد بانوان در استان ارائه نشده است اما  مسئولین در اظهار نظر های خود می گویند: بر اساس بررسی های صورت گرفته، اعتیاد به مواد مخدر، طلاق، و روابط غیره شرعی زنان خیابانی در یکی دو سال اخیر در استان افزایش یافته است و همچنین سن افرادی که گرفتار این اعتیاد هستند، بشدت کاهش یافته است.
طبق آماری که در سال 92 از زبان معاون کاهش تقاضا و توسعه مشارکت‌های مردمی ستاد مبارزه با مواد مخدر کشور، اعلام شد: تعداد 13 هزار و 600 نفر در استان بوشهر اعتیاد داشته که از این تعداد 600 نفر خانم بوده اند ولی امروزه این آمار افزایش چشمگیری داشته است که باعث نگرانی مسئولان و خانواده ها شده است.
شیوع مصرف مواد مخدر در میان بانوان که یا در حال حاضر مادر هستند و یا قرار است در آینده مسئولیت خانواده را بر عهده بگیرند، علاوه بر مشکلاتی که برای خود شخص به بار می آورد، بنیان های فرهنگی و تربیتی کانون خانواده ها را سست می کند موجب به خطر افتادن سلامت آینده ی کشور می شود.
به هر صورت پدیده منفی اعتیاد و مصرف مواد مخدر در جامعه و شهر ما به ‌اندازه‌ای است که نمی‌توان آن را کتمان کرد و دختران و زنان بسیاری نسبت به گذشته به این معضل خانمانسوز گرفتار شده‌اند؛ بنابراین ما چه آمارها را به طور صریح اعلام یا از بیان آنها خودداری کنیم، باید بدانیم که زنگ خطرها به‌صورت جدی به صدا درآمده و دیگر نمی‌توان دست روی دست گذاشت.
 لذا برای جلوگیری از گسترش این پدیده نابهنجار همکاری تمام ارگان‌های دولتی و غیردولتی از جمله آموزش ‌و پرورش، صدا و سیما، تریبون های نماز جمعه، شهرداری، سازمان بهزیستی، ستاد مبارزه با مواد مخدر و غیره.... را نیاز است.
امیدواریم همه مسئولین و دستگاه های دست اندر کار هر چه زودتر به این موضوع ورود فوری کنند و چاره ای را برای بازدارندن بانوان شهرمان از بلای خانمان سوز اعتیاد بیندیشند.
انتهای پیام/
يکشنبه ۲۵ بهمن ۱۳۹۴ ساعت ۰۹:۴۱
کد مطلب: 427009
ارسال نظر
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما *