۰

مخترع باید ابتدا یک مشکل و مسئله ای را در جامعه پیدا کند که با راه حل او رفع خواهد شد

چند صباحی بود خبر ثبت اختراع دانشجوی دانشگاه بجنورد،نقل محافل دانشجویی گردیده بود.به همین جهت از مجتبی خوش باطن،جوان نخبه استان دعوت به عمل آوردیم تا در محیطی دوستانه پیرامون این اختراع،مراحل ثبت آن و آینده طرح گفت و گو نماییم.
مخترع باید ابتدا یک مشکل و مسئله ای را در جامعه پیدا کند که با راه حل او رفع خواهد شد
به گزارش سرویس اجتماعي  تفتان ما، به نقل از دانشجویان بیدار؛چند صباحی بود خبر ثبت اختراع دانشجوی دانشگاه بجنورد،نقل محافل دانشجویی گردیده بود.به همین جهت از مجتبی خوش باطن،جوان نخبه استان دعوت به عمل آوردیم تا در محیطی دوستانه پیرامون این اختراع،مراحل ثبت آن و آینده طرح گفت و گو نماییم.
شما میتوانید در ذیل به مطالعه این متن بپردازید...
ابتدای جلسه به صحبت هایی پیرامون معرفی طرح گذشت...
مجتبی خوش باطن در خصوص معرفی خودش گفت:من دانشجوی رشته تربیت بدنی دانشگاه بجنورد هستم که از سال 91 وارد این دانشگاه شدم و امسال آخرین سال تحصیلی من در مقطع کارشناسی می باشد.
اختراع من نیز در حوزه تحصیلی بنده یعنی تربیت بدنی و ورزش می باشد.اگر بخواهم بطور خلاصه این طرح را توضیح دهم باید بگویم که موارد استفاده این اختراع در لاغری افراد است که میتواند همزمان با کاهش وزن،تناسب اندام را نیز به وجود آورد.
مجتبی خوش باطن در ادامه به مراحل شکل گیری این طرح پرداخت و گفت:
این طرح از سال 92 به ذهن من رسید.یکی از مهم ترین دغدغه های من در حوزه ورزشی، مسئله چربی سوزی بود.خیلی از انسان ها به دنبال لاغری هستند و حاضرند برای این امر هزینه های زیادی را صرف کنند.اما متاسفانه روش های درستی را برای این کار دنبال نمی کنند.علاوه بر این، اشخاص دیگری نیز وجود دارند که به دنبال تقویت عضلات خود می باشند و می خواهند در اسرع وقت به اندامی متناسب برسند.
این دستگاهی که من طراحی کردم،میتواند علاوه بر اینکه سبب شود یک فرد کالری های خود را مصرف کند،میتواند با درگیری هم زمان عضلاتش سبب تقویت آن ها هم بشود.
وی در پاسخ به سوالی در زمینه مزیت های این دستگاه نیز گفت:
دستگاه هایی که در باشگاه ها وجود دارند،بعضا مضراتی هم برای بدن ایجاد می کنند.به عنوان مثال در دستگاه های موجود در باشگاه ها سبب می شود که در بدن رادیکال آزاد ایجاد شود که این به مراتب برای بدن مضر است،اما این دستگاه من برخی از اصلی ترین این زیان ها را حذف می کند.
همچنین یکی از مهم ترین فواید این دستگاه،بکارگیری تمام عضلات بدن در یک زمان است.این موضوع سبب خواهد شد که کالری مصرفی بطور متوازن مصرف شود و علاوه بر چربی سوزی موجب تناسب اندام نیز می گردد.
این جوان نخبه در خصوص روالی که از ایده تا ثبت اختراع پی نمود به ما گفت:
اولین مرحله لازم برای ثبت یک اختراع مسئله درک یک مشکل است.یعنی مخترع باید ابتدا یک مشکل و مسئله ای را در جامعه پیدا کند که با راه حل او رفع خواهد شد.مثلا مشکلی که من در جامعه دیدم مسئله کمبود وقت افراد برای ورزش بود.انسان ها حاضر نیستند وقت زیادی را برای تناسب اندامشان صرف کنند،بنا بر این باید دستگاهی ساخته می شد که در کثری از زمان نیاز او را بر طرف سازد.
مرحله دوم پیش بینی یک راه حل بود.یعنی شما باید یک فرضیه در خصوص این مشکل در ذهن تان بسازید تا منجی شما شود.راه حلی که من به دنبال آن بودم در شنای قورباغه خلاصه شد!
پس از اینکه من به دنبال ورزش ها و دستگاه های زیادی رفتم تا این مشکل را حل سازد،به شنای قورباغه رسیدم که میتواند شبیه ساز خوبی برای دستگاه من باشد.
مرحله بعدی رجوع به استاد بود.اساتید رشته تربیت بدنی در راهنمایی بخش آسیب های بدنی و مسائل مکانیکی دستگاه به من بسیار کمک کردند.به خصوص جناب آقای دکتر گلستانی و هدایت پور که حقیقتا در این زمینه به من بسیار کمک کردند.
بعد از اینکه این طرح کامل شد،شبیه ساز مکانیکی آن را طراحی کردم که این مرحله همراه شد با ارسال این اختراع و طرح اولیه به سازمان ثبت اختراع.
البته این نکته را باید در نظر بگیرید که سازمان ثبت اختراع بعد از 6 ماه جواب بنده را ارسال نمود و این اختراع ثبت گردید.

بعد از اینکه با مقدمات طرح آشنا شدیم،سراغ مشکلاتی رفتیم که در حین طراحی آن برای این جوان نخبه به وجود آمده بود
مجتبی خوش باطن در خصوص مشکلات و ناامیدی هایی که در زمان ساخت و ساز این طرح برایش به وجود آمده بود اینگونه توضیح داد:
قبل از اینکه من این طرح را به ثبت برسانم،طرح دیگری داشتم که متاسفانه با شکست مواجه شد.به همین دنبال این بودم که در طرح جدیدم،خودم را اثبات کنم.اعتقاد دارم که ارزش هر طرحی متناسب با نگاه مخترعش تعیین می شود.اگر یک مخترع نگاه ویژه ای به طرحش داشته باشد،یقینا دیگران هم به عنوان یک مسئله کم اهمیت به آن نگاه نمی کنند؛اما اگر خودش هم ایده و طرحش را جدی نگیرد،یقینا دیگران هم آن را جدی نخواهند گرفت.
این را هم باید در نظر بگیرید که این طرح آخرین اختراع من نخواهد بود.الان بنده در حال تحقیق و پژوهش پیرامون واکسن ام اس هستم که البته به پشتیبانی و حمایت بیشتری نیاز هست.

وی در خصوص خاطرات تلخ و شیرین این مسیر اینگونه به ما گفت:
تلخ ترین و ناراحت کننده ترین اتفاقی که در مسیر این اختراع برای من به وجود آمد،مسئله ناامیدی از موفقیت ها بود.به خصوص زمانی که سازمان ثبت اختراع سوالاتی را برای من فرستاده بود که باید به آن ها پاسخ میدادم.
شیرین ترین اتفاق هم خلاصه می شود در روزی که جواب ارزیابی ها بعد از پاسخ من به سوالات صادر شد و این دستگاه من به عنوان اختراع ثبت گردید.
مجتبی خوش باطن در خصوص آینده این طرح نیز اینگونه پاسخ داد که:
یکی از اتفاقات مثبت برای من این است که مردم استان خراسان شمالی به تناسب اندام خود بسیار اهمیت می دهند.بنا بر این بازار این محصول من بسیار پر رونق خواهد بود.البته این را هم باید عرض کنم که هدف من از ابتدای اختراع این دستگاه،کار آفرینی بود و می خواستم که بطور قطع شرکتی را در همین زمینه احداث کنم.
بنظرم فناوری که بنده در ساخت این محصول بکار بردم،سبب خواهد شد که از دستگاه های موجود در بازار سبقت بگیرد و افراد بیشتری را جذب خود کند.
وی در پایان با اشاره به کمک نهادها و مسئولین مختلف نیز گفت:
شاید به جرئت بگویم که در اختراع این طرح هیچ نهادی به من کمک نکرد.به عنوان مثال من توقع بیشتری از مسئولین دانشگاه دولتی بجنورد داشتم که در ساده ترین اقدامات از جمله معرفی من به دیگر نهاد ها کمک کنند،اما متاسفانه این اتفاق نیفتاد و من اشتیاقی از سوی مسئولین مشاهده نکردم.
البته باید عرض کنم که شاید مفید ترین مکان برای افرادی همچون من که می خواهند از ثبت اختراع تا احداث شرکت را در آن سپری کنند،پارک های علم و فناوری ست که بنظرم مطمئن ترین نهاد در شرایط فعلی می باشد.
در پایان این مصاحبه که با عکس یادگاری در دفتر پایگاه خبری دانشجویان بیدار همراه بود،برای موفقیت این جوان نخبه آرزوی موفقیت نمودیم.
انتهای پیام/
سه شنبه ۱۱ اسفند ۱۳۹۴ ساعت ۰۹:۵۳
کد مطلب: 428024
ارسال نظر
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما *