۰

فاصله مرگ و زندگی با یک کلام/ نزاع خیابانی دلیلی برای سیاه پوش کردن جامعه

زندگی امروزی با مشکلات بسیاری همراه است ترافیک، رفت و آمد، آلودگی‌های صوتی و تصویری، انبوه جمعیت و بالاخره در سال‌های اخیر آلودگی کلافه کننده هوا و همه این‌ها باعث شده است تا شهروندان از قدرت تحمل کمتری برخوردار باشند و حتی قادر به صحبت کردن عادی با هم نیستند و این منجربه خشونت کلامی و نزاع خیابانی می شود.
فاصله مرگ و زندگی با یک کلام/ نزاع خیابانی دلیلی برای سیاه پوش کردن جامعه
به گزارش سرویس اجتماعي  تفتان ما، به نقل از هرمز، هر روز در اخبار، صفحه حوادث روزنامه ها و در اورژانس بیمارستان ها میبینیم و می شنویم که اشخاصی به دلیل نزاع و ضرب و شتم های خیابانی مجروح و حتی کشته شده اند و بسیاری از خانواده ها را عزادار کرده اند و این یک تهدید برای جوانان، جوامع و بسیاری از خانواده ها در استان هرمزگان است.
 
 
پایین آمدن آستانه تحمل مردم به علت مشکلات معیشتی، فشارهای اقتصادی و روانی باعث می‌شود که مردم با جزئی‌ ترین مورد تصادف و اختلاف حرکت ناخوشایندی از خود نشان داده و به عبارتی دیگر دست به نزاع و درگیری بزنند و برخی ناکارآیی هنجارهای اجتماعی را مقصر می‌دانند و برخی عوامل اقتصادی را در پایین آمدن "حد تحمل" دخیل می‌دانند.
 
 
خودنمایی و تلاش برای کسب هویت از دیگر دلایلی است که افراد به خصوص جوانان به سمت نزاع و درگیری روی می‌آورند و آن‌ها با استفاده از قمه و چاقو و سایر سلاح‌های سرد حوادث تلخی را رقم می‌زنند.
 
 
اوضاع نابسامان و بحران اقتصادی می‌تواند یکی دلایلی بر کاهش تحمل و افزایش دعوا باشد. یافته‌ها نشان می‌دهند که در کنار رفاه متوسط، برخورداری نسبی از تامین اجتماعی و همچنین تحصیلات موجب کاهش درگیری می‌شود.
 
 
متاسفانه استفاده از مشروبات الکلی، قرص‌های روانگردان توسط جوانان در بسیاری از موارد آن‌ها را مسلوب الاختیار کرده چنانکه در برخی از موارد این گونه افراد با ایجاد درگیری در خیابان، آرامش جامعه را برهم زده و رعب و وحشت ایجاد می‌کنند.
 
 
بخش اعظم دعواهای خیابانی بدون تشکیل پرونده خاتمه پیدا می‌کند و طرفین با پا درمیانی مردم از هم جدا می‌شوند و در کنار این باید به خشونت‌های کلامی که درگیری بدنی به دنبال ندارد هم اشاره کرد.
 
 
نمایش خشونت در برنامه های تلویزیونی به علت سودآور بودن برای تولیدکنندگان شان به سرعت درحال گسترش است.
 
 
یکی دیگر از دلایل بحران ارزشها،خصوصا در جوامع در حال گذاری که از سنت ها بریده اند و به مدرنیته هم نرسیده اند می شود که شکاف میان نسلی را بوجود می آورد و باعث افزایش نزاع ودرگیری درجامعه می شود.
 
 
دیگر، فرهنگی است که به عنوان مثال مهاجرت را می توان نام برد مثل مهاجرت ازروستا به شهر و تفاوتهای فرهنگی موجود ناشی ازشیوه زندگی متفاوت در این دومکان که باعث بروز نزاع وخشونت می شود.
 
 
نزاع یک آسیب اجتماعی است و این آسیب نیز مانند اعتیاد، روسپیگری، سرقت، قتل، خودکشی، فرار، تکدیگری و جرایم مالی حیات اجتماعی انسان را در معرض تهدید قرار می‌دهد.
 
 
زندگی در کلان ‌شهر‌ها با مشکلات بسیاری همراه است ترافیک، رفت و آمد، آلودگی‌های صوتی و تصویری، انبوه جمعیت و بالاخره در سال‌های اخیر آلودگی کلافه کننده هوا و  همه این‌ها باعث شده است تا شهروندان از قدرت تحمل کمتری برخوردار باشند.
 
ریشه نزاع‌های خیابانی در عدم کنترل خشم و هیجانات لحظه‌ای است. خشونت به احساس ناامنی در درون جامعه دامن می‌زند وجود حتی چنین "احساسی" باعث می‌شود که شهروندان خود را به "سلاح" مجهز کنند امروزه بسیاری از جوانان ایرانی با خود سلاح سرد و چاقو حمل می‌کنند که در بسیاری از نزاع‌های خیابانی نیز از آن استفاده می‌شود.
 
 
رعایت نکردن حقوق دیگران و مسائل مربوط به راهنمایی و رانندگی از مهم‌ ترین عوامل بروز نزاع در جوامع کنونی به شمار می‌رود، البته در این خصوص بحث‌ های زیادی انجام شده است و کارشناسان از جمله علل اصلی و عمده این موضوع را کاهش آستانه تحمل در افراد می‌دانند.
 
 
خشونت زدایی کامل ،آرمانی است دست نیافتنی ولی با اتخاذ تدابیری می توان در گسترش آن جلوگیری کرد و به آن کاهش داد.
 
انتهای پیام/
پنجشنبه ۱۳ اسفند ۱۳۹۴ ساعت ۰۸:۵۸
کد مطلب: 428227
ارسال نظر
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما *