۰

تأمین‌کننده و مدیر مالی کاردان؛ دو بال اقتصاد مقاومتی در خانواده

یکی از پایه‌های عملی شدن «اقتصاد مقاومتی»، اجرای این نوع اقتصاد در خانواده است و برای انجام آن، به اعتقاد کارشناسان خانواده نیازمند دو مسئول است. هرچند که گاهی یک فرد هم می‌تواند این دو کار را همزمان انجام دهد، اما بهتر است که این مسئولیت‌ها بین اعضای خانواده تقسیم شود تا با مشارکت آن‌ها روحیه همکاری بین اعضای خانواده افزایش می‌یابد و تعامل مناسبی بین آن‌ها ایجاد می‌شود.
تأمین‌کننده و مدیر مالی کاردان؛ دو بال اقتصاد مقاومتی در خانواده
به گزارش سرویس اقتصادي تفتان ما، به نقل از «پایگاه اینترنتی سازمان بسیج جامعه زنان کشور»، "اقتصاد" مشتق شده واژه‌ای یونانی به معنی "اقتصاد و خانواده" است و این خود شاهد مدعای ماست که هرچند دستگاه‌های اجرایی و قضایی مسئول ایجاد زمینه رشد اقتصاد مقاومتی در کشور هستند اما مردم هم می‌توانند و باید زمینه اقتصاد مقاومتی را فراهم کنند.
بنابراین برای عملی شدن سالی که مزین به نام «اقتصاد مقاومتی، اقدام و عمل» است، اقتصاد در خانواده اهمیت زیادی می‌یابد و «مدیریت اقتصادی خانواده» یکی از راه های عملی شدن آن است و ارائه راهکارهایی در این زمینه است که به اجرای آن سرعت می‌بخشد.
این مدیریت را می‌توان از ابعاد مختلف بررسی کرد که یکی از آن‌ها تقسیم مسئولیت مالی در خانواده است. به اعتقاد کارشناسان اقتصادی، اجرای هر فعالیت اقتصادی موفق نیازمند دو مسئول است که گاه یک فرد می‌تواند این دو کار را همزمان انجام دهد، اما در خانواده بهتر است که این مسئولیت‌ها بین اعضای آن تقسیم شود تا با مشارکت آن‌ها روحیه همکاری بین اعضای خانواده افزایش یابد و تعامل مناسبی بین آن‌ها ایجاد شود. در این مشارکت اولویت بندی نیازهای اقتصادی باعث ایجاد و تقویت اقتصاد خانواده شده  و مانع این تفکر می شود که تنها والدین مسئول حل مشکلات اقتصادی در خانواده هستند.

 
منبع مالی و تامین کننده آن
اولین اصل در مدیریت اقتصادی موفق در خانواده، داشتن منبع مالی ثابت است. بدون داشتن منبع مالی هرچند کم اما ثابت، برنامه ریزی و مدیریت اقتصادی دشوار به نظر می‌رسد بنابراین توصیه می‌شود حتی در مشاغل آزاد با برآورد چندماهه، میزان ثابت درآمد خانواده مشخص ‌شود.
در همین راستا، تامین کننده منبع مالی، اولین فرد مسئول در اقتصاد موفق خانواده است که نباید از جذب منابع مالی دیگر غفلت کند. تامین کننده مالی که در اکثر خانواده های ایرانی مردان هستند و اسلام هم به جهت سختی بازار کار و بنیه کاری مرد و زن، این وظیفه را، اصلی مردانه می‌داند، نباید به درآمد ثابت قناعت کنند و وقت روزانه خود را صرف امور کم اهمیتی مانند تماشای تلویزیون و گردش بیهوده در فضای مجازی نمایند این فرد تا می‌تواند باید از فرصت‌ها استفاده کند و برای کسب درآمد درست، راه های جدید بیابد.
شاید یکی از وظایف درجه دو در خانواده یافتن راه های افزایش درآمد باشد، کارآفرینی از همین فکرها ایجاد می‌‍شود. گاهی مرد به جهت درگیری در مشاغل روزانه و بیرون از منزل فرصت فکر برای ایده جدید را نمی‌یابد و این وظیفه برعهده زنان خانواده قرار می‌گیرد.
 
مدیر مالی خانواده سکان دار خانواده است
«اقتصاد مقاومتی» در خانواده نیازمند یک مدیر مالی است و تفاوت مدیر مالی با کسی که هزینه های خانواده را تامین می کند مانند تفاوت صاحب کارخانه با حسابدار آن است. هرچند که بحث دریافت، تامین بودجه و پرداخت هزینه ها بر عهده صاحب کارخانه است اما محاسبات ریز مالی بر عهده حسابدار آن کارخانه است و در خانواده به این فرد نیاز است.
مدیر مالی کسی است که حساب دخل و خرج خانه را دارد، ریز محاسبات مالی از کمترین موارد مانند خرید نان روزانه تا پرداخت قسط و قرض ماهانه و نیز برنامه های بلند مدتی مانند خرید یا عوض کردن ماشین را در نظر بگیرد و برای هر کدام پس انداز جداگانه ای از  مبالغ دریافتی خانواده منظور کند. مدیر مالی خانواده از برنامه ریزی تا نظارت بر اجرای آن، باید همواره در صحنه حضور داشته باشد و از آنجا که زنان بیشتر با مخارج درگیر هستند، اولین گزینه پیشنهادی برای مدیریت مالی، زنان خانواده هستند.
اما اصلی که مدیر مالی باید در نظر بگیرد، استفاده بهینه از درآمد با استفاده از صرفه جویی و استفاده حداکثری از منابع معنی می‌یابد و از سوی دیگر حذف مخارج باعث کم شدن هزینه ها می‌شود.
نکته دیگری که مدیر مالی باید در نظر بگیرد این است که برنامه ها طوری تنظیم شود که قابل تغییر باشد و در صورت بروز مسائل جدید یا خرج‌های غیرمترقبه برنامه جایگزین وجود داشته باشد.
«پس انداز» شاه‌کلید رشد هر خانواده و هنر مدیر مالی است که پس از هماهنگی دخل و خرج، از این طریق به تعدیل هزینه ها و نقطه اتکای خانواده تبدیل شود.
با ایجاد این دو پایه و تقسیم مسئولیت اقتصادی در خانواده است که تحقق «اقتصاد مقاومتی، اقدام و عمل» انجام می‌پذیرد.
 
به قلم زهرا باقری
انتهای پیام/
يکشنبه ۱۵ فروردين ۱۳۹۵ ساعت ۱۰:۲۷
کد مطلب: 429854
ارسال نظر
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما *