۰

گذشته تاریخی و فلسفی ما درخشان است/ضرورت شناسایی نیازهای فرهنگی در ابتدای سال جدید

چهره ماندگار فلسفه ایران گفت: در ابتدای سال 95 بررسی کنیم که نیازهای فرهنگی ما چه چیزهایی است ابتدا به اینها بپردازیم و طرح مسأله کنیم، سپس مشکلات را پذیرفته و در راستای رفع آن‌ها گام برداریم.
گذشته تاریخی و فلسفی ما درخشان است/ضرورت شناسایی نیازهای فرهنگی در ابتدای سال جدید
به گزارش سرویس مذهبي تفتان ما، سید یحیی یثربی استاد پیشکسوت فلسفه ایران و چهره ماندگار فلسفه بیان داشت: برای اینکه مطمئن شویم به لحاظ علوم انسانی در سالی که گذشته تغییر کرده و به پیشرفت‌هایی دسترسی پیاده کرده‌ایم باید مبانی فکری‌مان را مورد بررسی قرار دهیم.
وی با اشاره به اینکه تحول در حوزه فکری مهمترین تحولی است که باید در عرصه علوم انسانی اتفاق بیافتد، افزود: باید ابتدا به این نکته توجه کنیم که کمبودهایمان در چه حوزه‌هایی است نه اینکه مدام بررسی کنیم که چه چیزهایی داریم و تمرکز بر این عرصه باعث می‌شود از نداشته‌ها و نقاطی که باید بر آن کار کنیم، غافل شویم.
یثربی اظهار داشت: مهم‌ترین راهکار برای رفع نواقص و مشکلات در عرصه علوم انسانی کشور روی آوردن به عرصه نقد و نقادی است، باید آنچه داریم را نقد کنیم و سپس برسیم به جایی که بررسی کنیم، چه چیزهایی نداریم و باید چه گام‌هایی برداریم.
وی با بیان اینکه ضرورت دارد پژوهشگران در عرصه نقادی و نقد وارد شوند، ادامه داد: در این صورت مشکلات جامعه از این راه پاسخ گفته و نواقص رفع خواهد شد به شرط اینکه تحمل نقد و نقادی را هم داشته باشیم و در مسیری که ما را به سمت خروج از جمود هدایت می‌کند، حرکت کنیم، سکوت در عرصه علوم انسانی خطای محض است.
این استاد پیشکسوت فلسفه ایران ابراز داشت: گذشته تاریخی و فلسفی ما برایمان بسیار درخشان و مهم است، بنابراین به جزئی از تاریخ تعلق ندارد، اما باید در نظر داشته باشیم که امروز هم متفکران زیادی هستند که بعدها از آن‌ها به خوبی یاد خواهد شد از وجود اینها باید استفاده کرد و با استفاده از آن‌ها مشکلات علوم انسانی را رفع کرد.
وی در پایان خاطرنشان کرد: در ابتدای سال 95 بررسی کنیم که نیازهای فرهنگی ما چه چیزهایی است ابتدا به اینها بپردازیم و طرح مسأله کنیم، مشکلاتمان را بپذیریم و مهمترین شیوه‌های آموزشی و پژوهشی را در حوزه‌های آموزشی‌ و پژوهشی‌مان مدنظر قرار دهیم تا شاید از همین ابتدای سال برخی مشکلاتمان را شناخته و در راستای رفع آنها گام برداریم.
انتهای پیام/ فارس
يکشنبه ۱۵ فروردين ۱۳۹۵ ساعت ۱۱:۰۴
کد مطلب: 429876
ارسال نظر
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما *