۰

اخراج؛ عیدی روحانی به کارگران/ دولت تدبیر همچنان قشر کارگری را نمی‌بیند

با شروع سال جدید از گوشه و کنار کشور اخباری مبنی بر اخراج دور از تصور کارگران به گوش می‌رسد که این امر باعث افزایش خطرناک آمار بیکاری در کشور شده است.
اخراج؛ عیدی روحانی به کارگران/ دولت تدبیر همچنان قشر کارگری را نمی‌بیند
به گزارش سرویس اقتصادي تفتان ما، به نقل از کار ایرانی، سه سال از عمر دولت تدبیر و امید گذشت اما همچنان وعده‌ها فقط در حد یک شعار باقی ماند و عملکرد منفی دولت تدبیر و امید بیش از پیش معیشت کارگران را با مشکل جدی روبرو کرد.
اواخر سال گذشته بود که دستمزد کارگران زیر خط فلاکت بسته شد تا عملکرد روحانی در حوزه کارگری همچنان منفی باقی بماند؛ هر چند که دولت وعده سال خوب اقتصادی به مردم داد.
دیری نگذشت و در همان ابتدای سال 95 اخراج بیش از اندازه کارگران از گوشه و کنار کشور شنیده شد که گویا وعده رییس جمهوری برای کارگران جور دیگری تعبیر شد و هدیه سال جدید برای کارگران فقط اخراج بود تا دست این قشر ضعیف حتی به خط فلاکت هم نرسد.

چوب رکود لای چرخ تولید/ 70 نفر از کارگران اولین کارخانه تولید اکسید منیزیم بیکار شدند
طی روزهای گذشته و اعلام کارگران مشخص گردید که حدود 70 نفر از نیروهایی که بصورت پیمانکاری در این کارخانه مشغول به کار بوده اند از ابتدای سال 95 از کار خود برکنار شده اند و هم اکنون  به دنبال کار دیگری برای گذران زندگی خود هستند.
لازم به توضیح است که با توجه به شرایط سنی برخی از کارگران که بالای چهل سال می باشد و نیز سابقه کار بیش از ده ساله ی آنها، امروز دیگر کاری برای گذران زندگی و تامین معیشت خانواده خود نمی توانند پیدا کنند .
شنیده ها حکایت از آن دارد که دلایل اخراج کارگران کارخانه تولید اکسید منیزم ناشی از رکود اقتصادی، درخواست مطالبات و کمبود نقدینگی می باشد.
کارخانه اکسید منیزیم در 5 کیلومتری شهر سربیشه قرار دارد و  اولین کارخانه تولید اکسید منیزم در کشور می باشد.

قرداد حدود 500 کارگر نساجی بروجرد تمدید نشد
از مدتها پیش زمزمه هایی مبنی بر تعدیل نیرو در نساجی بروجرد شنیده شد و قرار شد تعدادی از کارگران این کارخانه مدتی بیرون از کارخانه باشند تا برنامه طرح نوسازی در این واحد تولیدی اجرا شود.
 اما طی این مدت جلسات مختلفی برگزار شد و قرار شد که هیچ نیرویی در این راستا از کار بیکار نشود اما علی رغم همه این جلسات و برنامه ها در روز 29 اسفند سال 94 استارت تعدیل نیرو در نساجی بروجرد زده شد.
 در حال حاضر قرداد با 50 درصد کارگران نساجی بروجرد تمدید نشده و این کارگران از کار بیکار شده اند.
در ابتدای سال جدید که قرار است توسعه و اشتغال به همراه تولید داخلی و رفع بیکاری در اولویت قرار گیرد در ابتدا حدود 500 نیرو در نساجی بروجرد از کار بیکار شدند.
هم اکنون نساجی بروجرد با 50 درصد نیروهای باقیمانده فعالیت خود را از سر گرفته و کار خود را آغاز کرده است.
قرار بود طرح توسعه و نوسازی کارخانه نساجی بروجرد در این کارخانه اجرا شود که برای اجرای آن نیروهایی از کار بیکار شده اند.
 طبق گفته ها و شنیده ها قرار است این طرح شش ماهه اجرا شود و بعد از گذشت شش ماه همه نیروهای تعدیل شده دوباره به کار بازگردند.

بیکاری بیش از یک میلیون کارگر/نمره عملکرد دولت در بهبود شرایط کارگران منفی است
در همین راستا محمد جواد کولیوند در گفت وگو با خبرنگار کار ایرانی در بررسی وضعیت شغلی کارگران با بیان اینکه دولت تا کنون اشتغال را به سامان نرسانده است،  اظهار کرد: دولت در امر اشتغال و رفع معضل بیکاری در سال های گذشته عملکرد خوبی نداشت.
وی در ادامه این مطلب تصریح کرد: دولت تنها در راستای داستان برجام در بحث اشتغال زایی و رفع معضل بیکاری به ویژه در حوزه کارگران وعده داده است .
کولیوند با بیان این نکته که نمره  عملکرد دولت برای بهبود شرایط کارگران منفی است، در بیان آماری از تعداد کارگران اخراج شده، اظهار کرد: آمار دقیقی در این راستا وجود ندارد چون تعریف درستی از اشتغال نداریم و نمی توان آمار بیکاری را دقیق بیان کرد . وی در خاتمه خاطر نشان کرد: هفت و نیم میلیون بیکار داریم که در این لیست تقریبا یک میلیون و ۱۰۰نفر می توان اماری برای کارگران بیکار تخمین زد.

تعطیلی ۳۰ درصد کارخانجات صنعتی/ عملکرد دولت در رونق معیشت قشر کارگری منفی است
نادر قاضی پور نیز در گفتگو با خبرنگار کار ایرانی در بررسی عملکرد دولت برای رونق اقتصاد قشر کارگر، اظهار کرد: روحانی در زمان انتخابات ریاست جمهوری با حمایت خانه های کارگر توانست رییس جمهور شود و سکان دولت را در دست بگیرد .
وی در بررسی کارنامه دولت در حمایت از کارگران در بحث اشتغال و معیشت کارگری، تصریح کرد: در سال گذسته حقوق کارگران ۷۰۰ هزار تومان بود و در سال۹۵ حقوق کارگران به ۸۰۰ هزار تومان رسیده است .
رییس فراکسیون کارگری مجلس با انتقاد از این مدل افزایش حقوق برای کارگران، اضافه کرد: کارگران با این میزان حقوق و هزینه بالای زندگی به مشکل برخورد کرده اند و دولت باید برنامه ای برای کارگران و معیشت آن ها در سال ۹۵ داشته باشد زیرا حقوق ۸۰۰ هزار تومان جواب نمی دهد .
قاضی پور با تاکید براینکه عملکرد دولت برای  رونق معیشت قشر کارگری با نمره منفی ارزیابی می شود، ابراز کرد: این میزان حقوق در شان کارگران نیست البته تلاش نوبخت افزایش بیشتر حقوق کارگران بود ولی برخی افراد نگذاشتند.
وی با اشاره به این که تدبیر دولت تدبیر و امید باید در وضعیت کارگران تغییر ایجاد کند، اظهار کرد: با اجرای سیاست اقتصاد مقاومتی معیشت کارگران رونق پیدا می کند .
رییس فراکسیون کارگری مجلس شورای اسلامی در خاتمه با بیان این نکته که حقوق بازنشستگان نباید کمتر از یک میلیون تومان باشد، خاطر نشان کرد: آمار دقیقی از شمار کارگران اخراجی ندارم ولی باید بگویم که ۳۰ درصد از کارخانجات صنعتی ما تعطیل است.
 
انتهای پیام/
پنجشنبه ۱۹ فروردين ۱۳۹۵ ساعت ۰۹:۱۸
کد مطلب: 430251
ارسال نظر
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما *