۰

آفتاب برجام به مردم تابیده است یا خیر؟!

بعد از هیاهو رسانه ای پیرامون مسئله برجام و توافقات هسته ای،بر آن شدیم تا با حضور میان مردم کوچه و بازار نظرات شان را پیرامون این موضوعات جویا شویم.
آفتاب برجام به مردم تابیده است یا خیر؟!
به گزارش سرویس اجتماعي  تفتان ما، به نقل از دانشجویان بیدار؛بعد از هیاهو رسانه ای پیرامون مسئله برجام و توافقات هسته ای،بر آن شدیم تا با حضور میان مردم کوچه و بازار نظرات شان را پیرامون این موضوعات جویا شویم.حجه الاسلام و المسلمین روحانی چند روز گذشته از آفتاب برجام سخن گفته بودند و مدعی رضایت مردم از وضعیت فعلی بازار و اقتصاد و معیشت شدند.
نکته مهم در این زمینه ابتداً عدم پیگیری مسائل فنی و تخصصی از جانب مردم است.یعنی یک بازاری صرف،فقط به دنبال دغدغه اقتصادی و معیشتی خودش می باشد که البته این موضوع یک سم مهلک برای جامعه است.رسانه ها نقش خود را در این زمینه به درستی ایفا نمی کنند؛سیاست مداران هم با تعابیری چون "لبو فروش" و... عامه مردم را از حضور سیاسی و اجتماعی باز می دارند و برای خود طبقه ای را می سازند بنام "نخبگان"!کاری که نظام سوسیالیستی در روسیه اجرا نمود و به تبعیت از مارکس اعتقاد داشت که فقط عده کمی از مردم حق حضور فعال در عرصه های سیاسی و اجتماعی را دارند و اکثریت باید تابع آنان باشند.امام (ره) با ظهور انقلاب اسلامی به کل عالم اثبات نمودند که اسلام و ایران معتقد است به رشد همگانی انسان ها در ابعاد گوناگون.یعنی بشر فارغ از دغدغه های اولیه باید به سوی تحلیل شرایط و روابط پیش برود و الا ترس بروز دیکتاتوری و خودکامگی برای آن جامعه امری ضروری و معقول محسوب می شود.
موضوع هسته ای نیز با پیچ و خم فنی که داشت در تیرماه سال گذشته در ایستگاه وین به سرانجام رسید و دولت فعلی با توافق برجام مدعی برطرف شدن مشکلات و معضلات معیشتی مردم گردید.به همین جهت در شب 20 فروردین ماه راهی بازار های بجنورد شدیم تا نظر مردم در این زمینه را جویا شویم.
اولین مغازه ای که مراجعه شد مختص پوشاک مردانه بود.فروشنده جوانی در آن مغازه حضور داشت.بعد از بیان مقدمات از او سوال پرسیدیم که آیا 20 فروردین 1395 با سالیان گذشته شباهت دارد؟آیا صنعت هسته ای طبق روال سابق به کار خود ادامه می دهد؟
این فروشنده جوان ابراز داشت:من از فضای سیاسی کشور اطلاع چندانی ندارم،در مسائل هسته ای هم ابدا تخصصی نمی توانم نظر بدهم؛اما در یک معامله طبیعی ست که شما باید جنسی را بدهید و جنس دیگری را دریافت کنید؛بنا بر این قطعا در مذاکرات هسته ای امتیازاتی به طرف مقابل داده شده است تا این توافق شکل بگیرد.
در ادامه از او سوال پرسیدیم که آیا بعد از تیرماه 94 وضعیت معیشتی مردم و اقتصادی بازار تغییراتی به خود اجساس کرد یا خیر؟در جواب گفت:
هیچ تغییری در بازار احساس نمی شود.خود بنده قبل از توافق قصد خرید ماشینی داشتم که متاسفانه اطرافیانم به من پیشنهاد دادند تا عقد توافق صبر کنم و ماشین را پس از ارزان شدنش تهیه کنم.اما بعد از توافق علاوه بر اینکه ماشین ارزان نشد،گران تر هم شد و من نتوانستم با پول قبلی آن ماشین را تهیه کنم.در حرفه و بازار خودمان هم که لباس فروشی می باشد،شرایط بدی حاکم است و در کل توافق هسته ای هیچ اتفاق خاصی را رقم نمی زند.
در نهایت از او خواستیم تا با شنیدن کلمه "برجام" اولین جمله ای به ذهنش می رسد ابراز کند.وی در پاسخ این سوال ما گفت:من نکته خاصی به ذهنم نمی رسد.چون فکرم ابدا درگیر این مسائل و ماجرا ها نیست.
پس از این مغازه نوبت به فروشنده کفش و اجناس ورزشی رسید.او نیز پیرامون مسائل فنی هسته ای ابراز بی اطلاعی نمود و در پاسخ به سوال دوم که درباره وضعیت معیشتی مردم پس از برجام طرح شده بود ابراز داشت:
وضعیت بدی در بازار ما وجود دارد.هیچ کالایی خرید و فروش نمی شود.مردم اصلا پولی ندارند که بخواهند جنس بخرند.در دولت پیش گاهی ما جا برای حضور خریدار در مغازه نداشتیم،اما فعلا به دلیل رکودی در بازار هست هیچ کس تمایلی برای خرید ندارد.
این فروشنده در خصوص تاثیرات برجام هم از دولت گلایه کرد و گفت:بعد از برجام اوضاع بازار بدتر شد.چون شغل ما به گمرک و مرز ها وابسته است،بعد از توافق هیچ اتفاقی در بازار رخ نداد و بلعکس شرایط اندکی هم بدتر شده است.
این فروشنده نیز در انتها در خصوص کلمه "برجام" و آن جمله ای که به ذهنش می رسد بیان کرد:من بعد از شنیدن لغت برجام فقط "هیچ"به ذهنم می رسد.

مغازه بعدی خیاطی ای بود که در طبقه بالای یکی از پاساژ های میدان شهید واقع شده بود.صاحب مغازه که سخت مشغول کار بود،ما را به شاگردش ارجاع داد که البته بعد از گرم بحث خودش نیز به ماجرا ورود کرد.شاگرد این مغازه که مردی میان سال بود پیرامون تاثیرات توافق بر معیشت مردم گفت:
بعد از توافقات چون اجناس چینی در بازار زیاد شده است،مردم کمتر به پارچه ایرانی و خیاط های ایرانی رجوع می کنند.علاوه بر این رکود بازار هم شرایطی را برای جامعه درست کرده است که هیچ کس تمایلی به خرید و فروش ندارد.
وی که بنا به گفته خودش انتظامات یک کارخانه را در دولت سابق عهده دار بوده بیان نمود:سال های قبل مردم راحت تر خرید و فروش می کردند اما اکنون یا مردم تمایلی به خرید ندارند یا واقعا قدرت و پول خرید اجناس را از دست داده اند.
در همین حین صاحب مغازه هم به بحث ورود کرد و از شرایط بد بازار در دوران پسا تحریم گلایه نمود و گفت:بعد از توافقات هسته ای هیچ تغییری در بازار احساس نمی کنیم.
این مغازه هم در خصوص لغت "برجام"نکته ای برای گفتن نداشتند.

پس از این نوبت به فروشنده جوان دیگری رسید که پوشاک مردانه عرضه می کرد.این فروشنده در خصوص شرایط فعلی بازار با دیگران هم عقیده بود اما اعتقاد داشت که توافق یک پیروزی خوبی برای ما به حساب می آید.او در پاسخ به سوالات ما گفت:
بعد از توافق هسته ای اتفاقات خاصی در بازار بروز نکرد که من بخواهم از آن اسم ببرم.اما بنظرم بنده این توافق برای کشور ما لازم بود و ارزشش را داشت.بنظر من صنعت هسته ای هم چنان پا برجاست و هیچ تغییری نکرده است.
وی نیز بعد از شنیدن لغت "برجام" کلمه "توافق" به ذهنش می رسید و آن را به ما ابراز نمود.
پس از این فروشنده به مغازه ای مراجعه نمودیم که لوازم و قطعات تلفن همراه را عرضه می کرد.صاحب این مغازه که در زیر زمین یک ساختمان واقع شده بود پیرامون موضوعات هسته ای بیان کرد:
من اخبار روز را اصلا پیگیری نمی کنم.و نمی دانم در صنعت هسته ای تغییراتی ایجاد شده است یا خیر.اما همین مقدار متوجه می شوم که بعد از تیرماه سال گذشته در صنف ما شرایط بد تر از سابق شد.هیچ اتفاق خوبی در بازار به چشم نخورد که بنده الان خدمت شما مطرح کنم.همین مقدار مطلع هستم که در دولت فعلی و توافق هسته ای،شرایط خوبی برای ما به وجود نیامد.

پس از این مغازه به نمایندگی اپل در بجنورد مراجعه کردیم و از صاحب این مغازه سوالاتی را پیرامون برجام مطرح نمودیم.ایشان در خصوص تغییرات صنعت هسته ای و... بیان کردند:
ما یک زمان بر مبنای افراط حرکت می کردیم،اما الان دوباره به نقطه تعادل برگشتیم.بنظر من این روش منطقی و مذاکرات آقای ظریف بسیار خوب بود.البته برخی از اقدامات کشور مثل آزمایش موشک ها شاید آن طرفی ها را تحریک کند تا مجدد روابط شان را با ما خراب کنند،اما بنظرم الان فضای خوبی بر کشور حاکم است.
وی در خصوص شرایط بازار ابراز کرد:بعد از توافقات هسته ای کشور های زیادی به ایران آمدند و با ما وارد مذاکره شدند و این برای ما خیلی خوب است و من از این شرایط کاملا احساس رضایت دارم.
نماینده اپل در بجنورد ادامه داد:اگر ما بتوانیم همین روال جاری را حفظ کنیم،شرایط بازار بهتر هم خواهد شد و بزرگانی چون ظریف و روحانی به مراتب بهتر از ما می توانند شرایط را تحلیل و بررسی کنند.

پس از او به میوه فروشی چهار راه مخابرات رجوع شد تا از کاسب محله که پیرمردی کهنسال بود پیرامون این مسئله سوالاتی پرسیده شود.وی که گلایه های زیادی از مسئولین داشت گفت:
اگر ما قوی نباشیم کشور هایی مثل بحرین،جیبوتی و... هم ما را تهدید خواهند کرد.من اگر جای رئیس جمهور ایران بودم،بعد از اینکه کشور بحرین من را تهدید کرد سفارتش را می بستم و کاردارش را اخراج می کردم تا کشور های دیگر نتوانند به این راحتی عزت ما را زیر سوال ببرند.
این فروشنده در ادامه به مسئله کشتار حجاج ایرانی اشاره کرد و گفت:روسیه به دلیل یک هواپیما خودش که توسط ترکیه هدف قرار گرفته بود،پیگیری هایی انجام داد که هیچ کس باورش نمی شد،اما چرا مسئولین ما برای آن کشتار فاجعه آمیز هیچ اقدامی نکردند؟
او که حتی به ما اجازه نمیداد سوالات مان را مطرح کنیم،درباره توافقات بصورت پیش دستانه مطرح کرد:مشکل مردم ما بعد از توافق هم حل نخواهد شد.ما کشوری هستیم که سرشار از منابع می باشد،اما عجیب است که چرا نمی توانیم معضلات خودمان را حل کنیم.بنظر بنده هیچ تغییری بعد از برجام در کشور احساس نمی شود.
مغازه دار دیگری نیز که عرضه کننده مبلمان بود پیرامون توافق هسته ای گفت:من حدود یک سال است که به این شغل وارد شده ام،اما در همین یک سال هم بعد از انتخابات با توجه به ایام عید و مراجعه مردم برای خرید،باز هم شرایط بدی در صنف ما وجود داشت.این شرایط به گونه ای بود که بنده اعتقاد دارم توافقات هسته ای هیچ اتفاقی را برای ما رقم نزد.
این مغازه دار هم پیرامون لغت "برجام" نظر خاصی نداشت و خود را نسبت به آن بی تفاوت نشان داد.

پس از پایان این مصاحبه ها تاملی پیرامون موضوعات روز کشور صورت گرفت که چرا کشور ایران پس از آزمودن طرف های غربی در سال های 82 و 83،هم چنان برای رشد اقتصادی خودش دست به سوی دیگران دراز می کند؟آیا زمان آن نرسیده است که این رویه تغییر کند؟
پایان خبر/
يکشنبه ۲۲ فروردين ۱۳۹۵ ساعت ۰۹:۴۴
کد مطلب: 430490
ارسال نظر
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما *